ILPP2/443-1765/09-4/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1765/09-4/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2009 r. (data wpływu do Ministerstwa Finansów 14 grudnia 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 29 grudnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2010 r. (data wpływu 1 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 lutego 2010 r. (data wpływu 1 marca 2010 r.) o przedstawienie opisu zdarzenia przyszłego, sformułowanie pytania, własne stanowisko w sprawie, oświadczenie o którym mowa w art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej oraz opłatę za wydanie interpretacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Do dnia 31 października 2009 r. działalność medyczną w X prowadził SP ZOZ w X, utworzony przez Gminę Miejską. Przez wiele lat SP ZOZ w X borykał się z ogromnymi trudnościami finansowymi i organizacyjnymi, co doprowadziło do konieczności poszukiwania szybkich i realnych rozwiązań, mających ten stan radykalnie zmienić. Ogromnym nakładem sił i środków doprowadzono do bilansowania się przychodów i kosztów z działalności medycznej. Rada Miejska podjęła uchwałę o likwidacji SP ZOZ w X, podjęto także uchwałę o utworzeniu spółki prawa handlowego - tj. sp. z o.o. - X Sp. z o.o.

X Sp. z o.o. powołała nowy NZOZ P., którego organem założycielskim jest P. Sp. z o.o.

Na podstawie uchwały o likwidacji SP ZOZ w X, z dniem 1 listopada 2009 r. przeniesiono całą działalność medyczną do NZOZ X, stawiając SP ZOZ w X w stan likwidacji.

Równolegle prowadzono prace zmierzające do objęcia Ministerialnym Planem b (który wszedł w życie 27 kwietnia 2009 r.) zadłużenia powstałego w likwidowanym SP ZOZ w X. Obecnie dokumenty tego dotyczące są po weryfikacji Banku i zostały przekazane do oceny przez NFZ. Po uzyskaniu opinii NFZ zostaną przekazane do Wojewody, celem uzyskania pozytywnej opinii. Po tym fakcie zostanie zawarta umowa z Ministrem Zdrowia na uruchomienie środków z Planu B, na pokrycie zaległych zobowiązań likwidowanego SP ZOZ w X. Oprócz pokrycia w pierwszej kolejności zaległości publiczno-prawnych oraz kredytów zaciągniętych przez organ założycielski na restrukturyzację SP ZOZ w X, plan b zakłada, że w przypadku wyposażenia nowej spółki przez Organ Założycielski (Gmina Miejska - 100% udziałów) w majątek ruchomy i nieruchomy (tzw. aport), zostaną uruchomione dodatkowe środki na refundację wysokości podatku VAT od wprowadzonego aportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z prawem podatkowym, a w szczególności dotyczącym podatku VAT od wniesionego aportu należy opłacić VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie do Spółki X Sp. z o.o. w drodze aportu niepieniężnego (nieruchomości i ruchomości) jako pokrycia - uzupełnienia kapitału zakładowego, od dnia 1 kwietnia 2009 r. podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych podatkiem od towarów i usług, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), w okresie do dnia 31 marca 2009 r. w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego można było zastosować zwolnienie od podatku.

W sytuacji jednak, gdy wniesienie nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego dokonywane jest po dniu 31 marca 2009 r., czynność ta nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w powołanym przepisie § 38 ww. rozporządzenia i skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego po stronie wnoszącego aport, jako podmiotu dokonującego odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Podmiot wnoszący aport zobowiązany jest do udokumentowania czynności za pomocą faktury VAT, a także do rozliczenia podatku należnego na ogólnych zasadach, tj. z zastosowaniem stawek podatku właściwych dla towarów wnoszonych aportem lub zastosowaniem zwolnienia, o ile takie wynika z odpowiednich przepisów.

Reasumując, wniesienie do Spółki z o.o. w drodze aportu niepieniężnego (nieruchomości i ruchomości) jako pokrycia - uzupełnienia kapitału zakładowego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Ponadto, podkreślić należy, że zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, gdyby przedmiotem aportu było całe przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część (w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy) - czynność taka nie podlegałaby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednakże w sprawie będącej przedmiotem wniosku, zgodnie z przedstawionym opisem - czynność dotyczy aportu niepieniężnego (nieruchomości i ruchomości) jako pokrycia (uzupełnienia) kapitału zakładowego - tym samym wyłączenie z zakresu opodatkowania, wskazane w art. 6 pkt 1 ustawy, nie ma zastosowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wniosek w zakresie refundacji poniesionych nakładów na zapłacenie podatku VAT z tytułu wniesionego aportu został rozstrzygnięty odrębnym pismem z dnia 9 marca 2010 r. Nr ILPP2/443-1765/09-5/AD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl