ILPP2/443-1743/10-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1743/10-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 20 października 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 25 października 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 stycznia 2011 r. (data wpływu 5 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach nabycia towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach nabycia towarów i usług.

Pismem z dnia 3 stycznia 2011 r. (data wpływu 5 stycznia 2011 r.) uzupełniono ww. wniosek w zakresie własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również Stowarzyszenie) jest społeczną organizacją pozarządową skupiającą 84 członków będących osobami fizycznymi. Realizuje wymiany ze stowarzyszeniami zagranicznymi i krajowymi, z którymi ma podpisaną umowę o współpracy. Prowadzi także imprezy kulturalno-regionalne w tym: Festiwal Kolęd, Święto Pyry, Rumel na fogelce oraz wyjazdy studyjne pod hasłem "Poznajemy miasta europejskie". Prowadzi też szkolenia z różnych dziedzin dla społeczeństwa na terenie gminy. Wszystkie działania odbywają się na zasadzie wolontariatu, dlatego istnieje potrzeba wielu osób przeszkolonych w różnych dziedzinach, aby wszystkie działania były merytorycznie i bezpiecznie prowadzone.

Aby wyjść temu na przeciw, Stowarzyszenie przeszkoliło grupę 40 osób z zakresu organizacji imprez kulturalno-turystycznych z warsztatami i udziałem w festynie-imprezie. Tematy szkolenia to:

* ustawa o turystyce, instytucje i organizacje turystyczne,

* zasady przygotowania programów imprez turystycznych,

* definicja imprezy, cykl organizacyjny,

* przygotowanie wstępnego kosztorysu,

* dobór transportu,

* przepisy i zasady bezpieczeństwa,

* rekrutacja,

* tworzenie budżetu finansowego,

* rozliczenia,

* możliwości pozyskiwania środków na imprezy rekreacyjno-turystyczne z programu LEADER.

Szkolenie przeprowadzono na terenie Gimnazjum w L. oraz warsztaty wyjazdowe na festyn turystyczny do I., gdzie uczestnicy obserwowali jak się organizuje festyn na bazie istniejącego produktu turystycznego.

Podczas całego projektu partnerami byli: Gimnazjum w L. i firma T., która przygotowała opracowanie znaczków okolicznościowych. Uczestnicy szkolenia otrzymali znaczki pamiątkowe oraz materiały z wydrukiem "krok po kroku" z tematyki szkoleń. Puzzle z tematyką szkoleniową służyły do ćwiczeń.

Organizacja i przebieg szkolenia pozwoliły na spełnienie założonych celów w LSR, tj. rozwój usług turystycznych oraz wzrost kwalifikacji przedstawicieli animatorów organizacji pozarządowych w zakresie prowadzonej działalności, oraz statutowych celów Stowarzyszenia.

Do realizacji opisanych zadań dokonano następujących zakupów:

* wynajem sal szkoleniowych,

* wyżywienie i noclegi uczestników szkolenia,

* transport uczestników na warsztaty w I.,

* materiały do ćwiczeń - puzzle,

* znaczki pamiątkowe,

* opracowanie i druk materiałów,

* długopisy z nadrukiem.

Wydatki te są finansowane uzyskaną z Urzędu Marszałkowskiego dotacją w ramach programów wspólnotowych Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zasadnie uznaje Wnioskodawca, że w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach nabycia usług i towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on organizacją nieprowadzącą działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i jako podmiot nieuprawniony do odliczenia podatku naliczonego, na podstawie powołanego powyżej art. 86 ustawy o VAT, ma prawo uznać podatek zawarty w dokonanych zakupach jako koszt kwalifikowany podlegający w całości finansowaniu zgodnie z wnioskiem o dotację.

Ponadto Zainteresowany wskazał, iż nie ma prawa odzyskać podatku naliczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie przeszkoliło grupę 40 osób z zakresu organizacji imprez kulturalno-turystycznych z warsztatami i udziałem w festynie-imprezie.

Do realizacji opisanych zadań dokonano następujących zakupów:

* wynajem sal szkoleniowych,

* wyżywienie i noclegi uczestników szkolenia,

* transport uczestników na warsztaty w I.,

* materiały do ćwiczeń - puzzle,

* znaczki pamiątkowe,

* opracowanie i druk materiałów,

* długopisy z nadrukiem.

Wydatki te są finansowane uzyskaną z Urzędu Marszałkowskiego dotacją w ramach programów wspólnotowych Unii Europejskiej.

Uczestnicy szkolenia otrzymali znaczki pamiątkowe oraz materiały z wydrukiem "krok po kroku" z tematyki szkoleń. Puzzle z tematyką szkoleniową służyły do ćwiczeń.

Organizacja i przebieg szkolenia pozwoliły na spełnienie założonych celów w LSR, tj. rozwój usług turystycznych oraz wzrost kwalifikacji przedstawicieli animatorów organizacji pozarządowych w zakresie prowadzonej działalności, oraz statutowych celów Stowarzyszenia.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowe jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. Zatem, nie będzie miał on prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach nabycia towarów i usług.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odzyskania podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach nabycia towarów i usług.

Nadmienia się, że treść zdania wstępnego w art. 86 ust. 2 ustawy została zmieniona na mocy art. 1 pkt 11 lit. a obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652). Otrzymało ono następujące brzmienie: "Kwotę podatku naliczonego stanowi:".

Ponadto z dniem 1 stycznia 2011 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), które zastąpiło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl