ILPP2/443-174/09-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-174/09-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2009 r. (data wpływu 12 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty faktur - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty faktur.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma X w okresie od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 6 października 2008 r. zgodnie z zamówieniami, ale nie potwierdzonymi przez Ministerstwo Finansów, sprzedawała sprzęt komputerowy Uniwersytetowi, dla którego zastosowała stawkę VAT 22%.

W dniu 7 października 2008 r. Sp. z o.o. (spółka przejmująca) połączyła się z firmą X (spółką przejmowaną) przez przejęcie firmy X. Po połączeniu, tj. od dnia 7 października Zainteresowany działa pod nazwą: Z. i posiada dotychczasowy NIP, Regon oraz numer KRS Sp. z o.o. Dnia 5 listopada 2008 r. Wnioskodawca otrzymał pismo z Uniwersytetu z prośbą o wystawienie korekt faktur dotyczących obniżenia stawki VAT. Do powyższego pisma dołączono pismo z Ministerstwa Finansów potwierdzające zamówienia na sprzęt komputerowy, a co za tym idzie pozwolenie na zastosowanie stawki VAT 0% dla X. Obecna firma przejęła wszelkie prawa i obowiązki X, zgodnie z art. 93 ustawy - Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy powstała, po połączeniu spółka Z może korygować faktury wystawione przez X, i czy ma prawo na obniżenie stawki na sprzęt komputerowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w dniu otrzymania pisma z Uniwersytetu, spółka X nie istniała, dlatego faktury korygujące może wystawić wyłącznie Z. Obecna firma przejęła wszelkie prawa i obowiązki X, dlatego ma też prawo do obniżenia stawki zgodnie z potwierdzonymi zamówieniami z Ministerstwa Zdrowia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj.:

1.

Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

2.

Drukarki,

3.

Skanery,

4.

Urządzenia komputerowe do pism Braille#8242;a (dla osób niewidomych i niedowidzących),

5.

Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a).

Natomiast art. 83 ust. 15 ustawy stanowi, że dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż X zgodnie z zamówieniami, nie potwierdzonymi przez właściwy organ, sprzedawała sprzęt komputerowy Uniwersytetowi, na który stosowała stawkę VAT 22%. W dniu 7 października 2008 r. X została przejęta przez Sp. z o.o., która od tego dnia działa pod nazwą Z. Zainteresowany posiada dotychczasowy numer NIP i Regon oraz numer KRS Sp. z o.o. W dniu 5 listopada 2008 r. Wnioskodawca otrzymał od Uniwersytetu pismo z prośbą o wystawienie korekt faktur, dotyczących obniżenia stawki podatku VAT, dołączając potwierdzone przez Ministerstwo Zdrowia zamówienie na sprzęt komputerowy, tym samym umożliwiając Zainteresowanemu zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Kwestie związane z wystawianiem faktur korygujących zostały uregulowane w § 16 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem (obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.).

Na mocy § 16 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z § 17 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika również, iż Wnioskodawca przejął wszelkie prawa i obowiązki X, zgodnie z art. 93 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują przepisy zawarte w art. 93-93e cyt. ustawy.

W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z treścią art. 93 § 1 tej ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Na mocy § 2, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Przedmiotem następstwa podatkowego są prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, przy czym zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, rozumie się przez to prawa i obowiązki zawarte we wszelkich aktach normatywnych prawa podatkowego.

Zatem, w przedmiotowej sprawie stwierdzić należy, że Wnioskodawca jako następca prawny X, będzie miał prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dokonanej dostawy sprzętu komputerowego oraz do dokonania korekty wystawionej faktury VAT w miesiącu otrzymania stosownych dokumentów, o ile zachowane będą warunki, o których mowa w art. 83 ust. 13-15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż od dnia 1 grudnia 2008 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl