ILPP2/443-1733/10-4/PG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1733/10-4/PG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2010 r. (data wpływu 21 października 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 13 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą: Dzień ekologii w gminie B. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 13 grudnia 2010 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 składa wniosek o dofinansowanie z UE dla operacji pod nazwą Dzień ekologii w gminie B. Powyższe nakłada na Zainteresowanego, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, obowiązek załączenia interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu, przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy. Wnioskodawca nadmienił, że § 7 jego Statutu precyzyjnie określa, że przedmiotem działalności nieodpłatnej jest w szczególności udział w akcjach ratowniczych. Przedmiotem działalności odpłatnej jest: organizowanie wystaw i imprez kulturalnych, rozrywkowych i sportowych.

W piśmie z dnia 10 grudnia 2010 r., stanowiącym uzupełnieniem wniosku, Zainteresowany wskazał, iż przedmiotem projektu będzie przygotowanie imprezy masowej o charakterze ekologicznym dla lokalnej społeczności z następującymi działaniami:

1.

Prezentacje artystyczne przygotowane przez grupę 36 przedszkolaków oraz 14 osobową grupę dzieci i młodzieży z terenu gminy B.;

2.

Prezentacja spektaklu;

3.

Zorganizowanie quizu dla odbiorców spektaklu dotyczącego tematów poruszanych w tym widowisku;

4.

Kolejnym elementem tego projektu będzie zorganizowanie przez Wnioskodawcę zabawy integracyjnej z udziałem gwiazdy wieczoru.

Zainteresowany zajmie się pełnym przygotowaniem wszystkich działań przewidzianych w projekcie.

Zrealizowanymi działaniami w ramach projektu zostanie objęta grupa 150 osób. Po zakończeniu części edukacyjnej zostanie zorganizowany poczęstunek dla wszystkich uczestników projektu, tj. około 150 osób. Korzystanie z wyników projektu będzie całkowicie bezpłatne.

Wszystkie wydatki związane z realizacją projektu będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Wszystkie wydatki będą potwierdzone wystawionymi na Wnioskodawcę fakturami VAT i rachunkami.

Wszystkie wymienione działania w projekcie będą realizowane na obszarze działania LGD w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany ma możliwość prawną odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, po zakończeniu realizacji projektu oraz otrzymaniu dofinansowania będzie ubiegać się o odzyskanie podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie będą w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 składa wniosek o dofinansowanie z UE dla operacji pod nazwą: Dzień ekologii w gminie B. Przedmiotem projektu będzie przygotowanie imprezy masowej o charakterze ekologicznym dla lokalnej społeczności z następującymi działaniami:

1.

Prezentacje artystyczne przygotowane przez grupę 36 przedszkolaków oraz 14 osobową grupę dzieci i młodzieży z terenu gminy B.;

2.

Prezentacja spektaklu;

3.

Zorganizowanie quizu dla odbiorców spektaklu dotyczącego tematów poruszanych w tym widowisku;

4.

Kolejnym elementem tego projektu będzie zorganizowanie zabawy integracyjnej z udziałem gwiazdy wieczoru.

Wnioskodawca zajmie się pełnym przygotowaniem wszystkich działań przewidzianych w projekcie.

Jak wskazał Zainteresowany, wszystkie wydatki związane z realizacją projektu będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług oraz będą potwierdzone wystawionymi na niego fakturami VAT i rachunkami. Wnioskodawca poinformował także, że jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi. W związku z czym, Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur związanych z przedmiotowym projektem.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Podsumowując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur potwierdzających wydatki, które będą ponoszone przez niego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ będą spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy. Jednocześnie, będzie mu przysługiwać możliwość ewentualnego zwrotu podatku VAT naliczonego, stosownie do powołanego art. 87 ust. 1 ustawy. Zatem, Zainteresowany będzie miał możliwość prawną odzyskania podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl