ILPP2/443-1723/10-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1723/10-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Klubu Sportowego, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2010 r. (data wpływu 20 października 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2011 r. (data wpływu 5 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia oraz odzyskania podatku VAT w związku z organizacją imprezy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia oraz odzyskania podatku VAT w związku z organizacją imprezy.

Pismem z dnia 4 stycznia 2011 r. (data wpływu 5 stycznia 2011 r.) uzupełniono ww. wniosek w zakresie własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Stowarzyszenie) ubiega się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa o płatność na działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW 2007-2013. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku.

Celem Stowarzyszenia jest propagowanie i rozwój kultury fizycznej wśród młodzieży szkolnej, podnoszenie sprawności fizycznej społeczeństwa, krzewienie zamiłowań do uprawiania kultury fizycznej, sportu wyczynowego wśród społeczeństwa.

W rozumieniu przepisów PROW na lata 2007-2013 cele Stowarzyszenia mieszczą się w ramach działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. W roku 2010 Zainteresowany złożył wniosek o przyznanie pomocy w organizacji imprezy. W ramach realizacji projektu została przeprowadzona ogólnopolska impreza sportowa w zapasach kobiet seniorek pod patronatem Marszałka Województwa, w której partnerem był Związek. Zawody odbyły się przy udziale licznej publiczności bez konieczności wnoszenia opłat za bilety, gdyż wstęp na imprezę był wolny, odbyła się również transmisja w telewizji publicznej.

Stowarzyszenie poniosło wydatki związane z organizacją imprezy w postaci zakupu usług świadczonych przez podmioty zewnętrzne oraz zakupu różnych materiałów niezbędnych do przeprowadzenia zawodów, w tym materiały reklamowe, materiały biurowe, puchary, usługi transportowe, obsługa techniczna.

Poniesione wydatki nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług z uwagi na brak sprzedaży opodatkowanej.

Do wniosku o przyznanie pomocy złożone zostało oświadczenie o kwalifikalności VAT oraz wykazane zostało w kosztach kwalifikowanych opłacenie podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Stowarzyszenie posiada prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z zakupem usług i materiałów.

2.

Czy Stowarzyszenie realizując działanie może odzyskać w jakikolwiek sposób poniesiony wydatek podatku VAT.

3.

Jaki jest powód, dla którego Stowarzyszenie nie może odliczyć podatku VAT z tytułu realizowanego działania.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z uwagi na to, że realizowane działanie posiada specyfikę niekomercyjnej użyteczności publicznej, czynności opodatkowane nie wystąpią.

Oznacza to również, że zakup towarów i usług związanych z realizacją działań nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Dlatego też z powodu braku możliwości prawnych, Stowarzyszenie nie może odzyskać w żaden sposób naliczonego podatku VAT.

Ponadto Zainteresowany wskazał, iż nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z zakupem materiałów i usług, gdyż zakupy nie były związane z czynnościami opodatkowanymi.

Powodem uniemożliwiającym odliczenie podatku VAT od zakupów z realizacji działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" jest brak wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.), kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, nie figuruje w ewidencji podatników VAT. Ubiega się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa o płatność na działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW 2007-2013.

Celem Stowarzyszenia jest propagowanie i rozwój kultury fizycznej wśród młodzieży szkolnej, podnoszenie sprawności fizycznej społeczeństwa, krzewienie zamiłowań do uprawiania kultury fizycznej, sportu wyczynowego wśród społeczeństwa. W roku 2010 Zainteresowany złożył wniosek o przyznanie pomocy w organizacji imprezy.

Stowarzyszenie poniosło wydatki związane z organizacją imprezy w postaci zakupu usług świadczonych przez podmioty zewnętrzne oraz zakupu różnych materiałów niezbędnych do przeprowadzenia zawodów w tym materiały reklamowe, materiały biurowe, puchary, usługi transportowe, obsługa techniczna. Poniesione wydatki nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług z uwagi na brak sprzedaży opodatkowanej.

Wyjaśnić zatem należy, iż w świetle powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy, wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi również działalności gospodarczej, a poniesione wydatki nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług z uwagi na brak sprzedaży opodatkowanej.

Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków.

W zakresie przedmiotowych wydatków Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości ani odliczenia, ani odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z organizacją imprezy, gdyż wydatki w postaci zakupu usług świadczonych przez podmioty zewnętrzne oraz zakupu różnych materiałów niezbędnych do przeprowadzenia zawodów w tym materiały reklamowe, materiały biurowe, puchary, usługi transportowe, obsługa techniczna nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Nadmienia się, że do dnia 31 grudnia 2010 r. zdanie wstępne przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy obowiązywało w brzmieniu: "Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:".

Treść art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy została zmieniona na mocy art. 1 pkt 11 lit. a obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652).

Ponadto informuje się, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl