ILPP2/443-1719/09-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1719/09-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2009 r. (data wpływu 18 grudnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2010 r. (data wpływu 9 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT z tytułu zrealizowanego zadania w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013 oraz dotacji Urzędu Marszałkowskiego na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków województwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT z tytułu zrealizowanego zadania w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013 oraz dotacji Urzędu Marszałkowskiego na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków województwa.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 lutego 2010 r. (data wpływu 9 lutego 2010 r.), w którym doprecyzowano stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Parafia Katolicka otrzymała dotację z Urzędu Marszałkowskiego:

1.

z programu "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007 -2013,

2.

Urzędu Wojewódzkiego - dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.

Po uzyskaniu stosownych pozwoleń od wojewódzkiego konserwatora zabytków i starosty radomszczańskiego ogłoszono przetarg nieograniczony na wykonanie izolacji poziomej ścian przyziemia budynku oraz izolacji pionowej fundamentów budynku, wymiana opaski wokół budynku, wykonanie instalacji wentylacji grawitacyjnej. Prace zostały zakończone, zgodnie z podpisaną umową odebrane bez zastrzeżeń przez wojewódzkiego konserwatora zabytków i nadzór budowlany.

Obecnie Parafia rozpoczęła składanie rozliczenia z dotacji - wniosku o płatność. Jednym z dokumentów wymaganych jest interpretacja indywidualna w sprawie interpretacji prawa podatkowego dotyczącego niemożności odzyskania podatku VAT przy rozliczeniu inwestycji remontu. w związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie stosownej interpretacji.

Parafia nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

1.

Parafia otrzymała dotację z Urzędu Marszałkowskiego w oparciu o umowę o przyznanie pomocy w ramach działania: "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013, oraz dotację z Urzędu Marszałkowskiego na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków województwa. Parafia jako beneficjent w oparciu o podpisane umowy zobowiązała się do realizacji operacji.Prace zostały w całości zrealizowane.

2.

Na wykonane usługi budowlane wraz z materiałami oraz prace projektowe Parafia posiada faktury VAT.

3.

Efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia ma możliwość odzyskania podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odzyskać podatku VAT, ponieważ nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, a tylko takim podmiotom, zgodnie z art. 86 ust. 1 przywołanej wyżej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz jego zwrot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca otrzymał dotację z Urzędu Marszałkowskiego w oparciu o umowę o przyznanie pomocy w ramach działania: "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013, oraz dotację z Urzędu Marszałkowskiego na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków województwa. Parafia jako beneficjent w oparciu o podpisane umowy zobowiązała się do realizacji operacji. Prace zostały w całości zrealizowane.

Na wykonane usługi budowlane wraz z materiałami oraz prace projektowe parafia posiada faktury VAT.

Efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zainteresowany wskazał, iż nie jest on zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanym, czynnymi podatnikami podatku VAT. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Parafia nie będzie wykonywać żadnych czynności opodatkowanych, ze względu na to, że nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, z uwagi na brak związku nabywanych towarów i usług dla potrzeb przedmiotowego projektu ze sprzedażą opodatkowaną, Parafia nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku ze zrealizowanym projektem.

W zakresie ww. zadań nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 ww. rozporządzenia (od dnia 1 stycznia 2010 r. na podstawie przepisów rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Reasumując, Parafia nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od realizowanych zadań.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl