ILPP2/443-1701/09-3/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1701/09-3/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2009 r. (data wpływu 15 grudnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 grudnia 2009 r. (data wpływu 18 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "Termomodernizacja budynku Urzędu Gminy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "Termomodernizacja budynku Urzędu Gminy". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 grudnia 2009 r. (data wpływu 18 grudnia 2009 r.) o dowód poniesionej opłaty od złożonego wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach realizacji zadań własnych gminy, wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminnym, w szczególności art. 2 ustawy, Wnioskodawca wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań tych należą zadania utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15).

W ramach wykonywania tych zadań Zainteresowany wystąpił w 2009 r. z wnioskiem o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013, Oś priorytetowa II Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II. 6 Ochrona powietrza, projektu pn. "Termomodernizacja budynku Urzędu Gminy".

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości na mocy decyzji komunalnych Urzędu Wojewódzkiego w x i x z dnia x r. wpisanych do księgi wieczystej pod numerami KW x i KW x.

Na etapie składania wniosku oraz na jego realizacji Zainteresowany jest i będzie jego jedynym beneficjentem. Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2010 r. stanie się czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, zgodnie ze złożonym w 2009 r. do Urzędu Skarbowego zgłoszeniem rejestracyjnym VAT-R i złoży pierwszą deklarację Vat-7 za miesiąc styczeń 2010 r. Do końca roku 2009 czynnym i zarejestrowanym podatnikiem w podatku VAT jest Urząd Gminy, który również złożył stosowne zgłoszenie VAT-Z o zaprzestaniu wykonywania czynności opodatkowanych z dniem 31 grudnia 2009 r.

Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Inwestycja termomodernizacji ma być realizowana i zakończona w 2010 r., w którym wykonawca będzie składał faktury za wykonanie termomodernizacji obiektu. Faktury będą wystawiane na czynnego już podatnika - Gminę.

Wnioskodawca jest zobowiązany przedłożyć w formie załącznika obligatoryjnego interpretację indywidualną w zakresie kwalifikowalności podatku od towarów i usług (VAT).

Koszt podatku VAT kwalifikuje się do współfinansowania ze środków funduszy strukturalnych tylko wówczas, gdy został faktycznie poniesiony przez beneficjenta oraz w przypadku, gdy beneficjent czyli gmina nie może odzyskać tego podatku w oparciu o przepisy krajowe.

Uprawnienie do kwalifikacji podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego jest uzależnione od braku możliwości tego odzyskania w ramach systemu podatkowego.

W budynku Urzędu Gminy pod adresem x mieszczą się siedziby: władz Gminy i Rady Gminy, Urząd Stanu Cywilnego oraz Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Wszystkie te organy i instytucje "wykonują zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami prawa. Czynności te korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - usługi w zakresie administracji publicznej oraz na mocy § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Natomiast od roku 1998 w piwnicy budynku w jednym pomieszczeniu piwnicznym są złożone i podłączone urządzenia komunikacyjne x z centralą telefoniczną obsługującą całą Gminę. Budynek jest zabezpieczony okratowaniem i systemem alarmowym. z tytułu umieszczenia swoich urządzeń w budynku - x płaci czynsz najmu tego pomieszczenia na podstawie podpisanej umowy.

W kubaturze całego budynku wynoszącej 3966 m. sześciennych pomieszczenie wynajmowane ma 56,8 m. sześciennego, co stanowi udział procentowy 1,48% do całości kubatury. Poza opisanym przypadkiem wynajmu pomieszczenia piwnicznego x w budynku tym nie jest wynajmowane ani wydzierżawiane odpłatnie żadne inne pomieszczenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jako beneficjent środków unijnych w zakresie realizowania w 2010 r. inwestycji pn. "Termomodernizacja budynku Urzędu Gminy" ma prawo do odliczenia i ubiegania się o zwrot podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją wyżej wymienionej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego i w konsekwencji ubieganie się o zwrot podatku VAT od faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "Termomodernizacja budynku Urzędu Gminy" ze względu na fakt zbyt małego udziału procentowego kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego do kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego. Udział procentowy, a więc proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT, nie przekracza 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 tego artykułu.

Tak więc, na mocy art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W związku z powyższym, ponieważ w tym konkretnym przypadku udział czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wynosi poniżej 2% w czynnościach ogółem, Wnioskodawca uważa, iż nie będzie mu przysługiwało odliczenie podatku naliczonego od podatku należnego i w konsekwencji ubieganie się o zwrot podatku od faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pod nazwą "Termomodernizacja budynku Urzędu Gminy".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania dotyczące utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych - art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy.

Z przedstawionego wniosku wynika, iż Wnioskodawca - Gmina realizująca zadania wynikające z przepisów ustawy o samorządzie gminnym wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013 projektu pn. "Termomodernizacja budynku Urzędu Gminy". Od dnia 1 stycznia 2010 r. Zainteresowany stanie się czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Na etapie składania wniosku oraz jego realizacji Zainteresowany jest i będzie jego jedynym beneficjentem. Inwestycja termomodernizacji będzie realizowana i zakończona w 2010 r. Faktury będą wystawiane na czynnego podatnika - Wnioskodawcę. w termomodernizowanym budynku mieszczą się siedziby: władz Gminy i Rady Gminy, Urząd Stanu Cywilnego oraz Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, a ponadto jest wynajmowane jedno pomieszczenie, za które Zainteresowany pobiera czynsz na podstawie podpisanej umowy. Według Zainteresowanego - zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług - udział czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w czynnościach ogółem wynosi poniżej 2%.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Artykuł 90 ust. 2 ustawy stanowi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

Stosownie do art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Na mocy art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

W myśl art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Powyższe oznacza, iż w sytuacji, gdy udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, nie przekroczył 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany zamierza zrealizować projekt pn. "Termomodernizacja budynku Urzędu Gminy" dotyczący budynku, który w znikomej części służy wykonywaniu czynności opodatkowanych VAT, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z uwagi na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będą służyły w niewielkim stopniu wykonywaniu powyższych czynności opodatkowanych, jak wskazał we wniosku Zainteresowany, a udział sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem nie przekracza 2% - zgodnie z ww. przepisami - Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z przedmiotowym projektem.

W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia (do dnia 31 grudnia 2009 r. na podstawie przepisów rozdziału 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego i ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją inwestycji pn. "Termomodernizacja budynku Urzędu Gminy".

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego oraz we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 - w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl