ILPP2/443-1699/09-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1699/09-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 15 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (zwany również Stowarzyszeniem lub LGD) zarejestrował się w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 21 sierpnia 2008 r. pod określonym numerem. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów:

1.

Ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich,

2.

Ustawy Prawo o stowarzyszeniach,

3.

Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Na mocy wyżej wymienionych aktów prawnych Stowarzyszenie jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Wnioskodawca jest dobrowolnym, samorządnym zrzeszeniem o celach niezarobkowych działającym jako Lokalna Grupa Działania. Głównym celem Stowarzyszenia jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Aby Stowarzyszenie mogło spełnić swoje zadanie związane z wdrażaniem LSR, jej promocję z bezpłatnym doradztwem dla beneficjentów, może korzystać z pomocy w ramach działania PROW 2007-2013, której szczegółowe warunki i tryb przyznawania określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. oraz zmieniające je rozporządzenie Ministra Rolnictwa z dnia 31 lipca 2009 r.

Zgodnie z § 3 rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT) uiszczony w związku z poniesionymi kosztami bieżącymi Lokalnej Grupy Działania, informowaniem o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD, szkoleniem pracowników, członków zarządu i Rady, realizacją wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych, aktywizowanie społeczności lokalnej.

Stowarzyszenie złożyło do Samorządu Województwa wniosek na rok 2009 o przyznanie pomocy na działanie. w dniu 14 października 2009 r. została podpisana umowa o przyznanie wyżej wymienionej pomocy.

Zgodnie z procedurą przed refundacją kosztów stanowiących koszty kwalifikowane w ramach funkcjonowania lokalnej grupy działania, Stowarzyszenie winno złożyć interpretację indywidualną w sprawie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Interpretacja będzie stanowić załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków.

Przyznana w ramach działania pomoc przeznaczona zostanie na pokrycie kosztów bieżących funkcjonowania biura LGD (w tym wynagrodzenie pracownika, zakup sprzętu biurowego, mebli biurowych, materiałów biurowych, podróże służbowe pracowników i członków zarządu, utrzymanie biura), szkolenia pracowników i członków Stowarzyszenia, utworzenie i prowadzenie strony internetowej, szkolenia aktywizujące społeczność lokalną. Wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Pracownicy biura będą świadczyć nieodpłatną pomoc mieszkańcom obszaru objętego LSR w opracowywaniu wniosków.

Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT, co wynika - jak wskazał Wnioskodawca - z treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe).

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w wskazanym przepisie.

Wnioskodawca zaznaczył również, iż nie składał i nie składa deklaracji VAT.

Celem projektu będzie zapewnienie funkcjonowania lokalnej grupy działania, która będzie pełnić funkcję lokalnej instytucji grantobiorczej i stopnia dla innych podmiotów z terenu objętego jej działaniem (gmin, przedsiębiorstw, rolników, instytucji kultury).

LGD będzie przeprowadzała postępowanie konkursowe i wskazywała te projekty, które najbardziej wpisują się w przyjętą lokalną strategię rozwoju. Umowy o dofinansowanie wyżej wymienionych projektów i rozliczenia finansowe będą już prowadzone przez inne instytucje. Sama LGD będzie mogła realizować projekty współpracy z innymi LGD dotyczącymi wymiany doświadczeń. Wszelkie usługi dla beneficjentów będzie świadczyło nieodpłatnie.

Zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostaje jej wyłączną własnością i będzie wykorzystywane jedynie na potrzeby Stowarzyszenia.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów a działalność LGD związana z realizacją ww. projektu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

LGD nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Lokalnej Grupie Działania przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT, poniesionego w związku z realizacją opisanego projektu sfinansowanego z funduszy unijnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że stanie się on czynnym podatnikiem podatku VAT. z uwagi na powyższe Stowarzyszenie nie będzie mogło obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków unijnych. Stowarzyszenie nadal nie będzie miało obowiązku składania deklaracji VAT - 7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest dobrowolnym, samorządnym zrzeszeniem o celach niezarobkowych działającym jako Lokalna Grupa Działania, której głównym celem jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT. Zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostaje jego wyłączną własnością i będzie wykorzystywane jedynie na potrzeby Stowarzyszenia.

Wyjaśnić zatem należy, iż w świetle powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanym, czynnymi podatnikami podatku VAT. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia (od dnia 1 stycznia 2010 r. na podstawie przepisów rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Reasumując, Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie będzie miało możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z ponoszonymi wydatkami.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl