ILPP2/443-1696/09-5/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1696/09-5/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług "Szkolenia dla nauczycieli i dla firm" o symbolu PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług "Szkolenia dla nauczycieli i dla firm" o symbolu PKWiU 80. 42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, która prowadzona jest pod nazwą XXX. Rodzaj przeważającej działalności wg PKD to: 8552Z "Pozaszkolne formy edukacji artystycznej" oraz 8042B "Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane", forma prawna - działalność gospodarcza osoby fizycznej. Zainteresowana prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz opłaca podatek dochodowy na podstawie PIT-5L. Wnioskodawczyni wskazała, iż od dnia 1 września 2009 r. dokonała zgłoszenia do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego, jako czynny podatnik podatku VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzone są m.in. następujące formy pozaszkolnej edukacji wskazane we wniosku w punkcie 4:

4. SZKOLENIA DLA NAUCZYCIELI I DLA FIRM

4.1. Budowanie medialnego wizerunku firm

Cel szkolenia - uzyskanie świadomości w zakresie dróg budowania pożądanego wizerunku zewnętrznego i wewnętrznego firmy i transfer know-how w zakresie podstawowych zagadnień Public Relations w aspekcie relacji z mediami oraz poszukiwania kreatywnych rozwiązań z wykorzystaniem własnego potencjału. Nabyte umiejętności - osoby kończące kurs wynoszą z niego szczegółową wiedzę na temat: zasad współpracy z mediami, agencją PR, analizy i krytycznej oceny bieżącego wizerunku w sferze wewnętrznej i zewnętrznej oraz wiedzę i umiejętności w zakresie oceny elementów związanych z wizerunkiem firmy, a także strategii i zasad tworzenia pozytywnego, pożądanego przez potencjalnych inwestorów wizerunku jednostki. Korzyści - zdobycie know-how do samodzielnego kreowania strategii wizerunkowej firmy lub przedsiębiorstwa; Wzrost konkurencyjności firmy. Program szkolenia (zagadnienia) - Elementy wizerunku i zarządzanie wizerunkiem; Analiza SWOT; Wizerunek firmy i pracowników na strategicznych stanowiskach; Misja i wizja; Strategia "Win-Win"; Wartość dodana-kreowanie; Kodeks wewnętrzny firmy; Zadania rzecznika lub ludzi odpowiedzialnych za promocję i kontakt z mediami; Komunikacja pozytywna: System identyfikacji wizualnej i leksykalnej (budowanie); "Netykieta"; Wizerunek firmy w Internecie - technologie i możliwości mediów elektronicznych; Stosunki z mediami-polityka i strategia informacyjna; Wizerunek firmy w sferze zewnętrznej i wewnętrznej; Kreowanie wydarzeń i akcji promocyjnych (event); Współpraca z agencją Publice Relations; Kampanie promocyjne - kreatywne rozwiązania; Elementy zarządzania sytuacją kryzysową; Metoda i filozofia Kaizen w pracy firmy. Zajęcia są prowadzone metodą konwersatoryjno-warsztatową, z przewagą samodzielnej pracy, co pozwala na wykorzystanie potencjału grupy, lepsze przyswajanie materiału i rozwijanie posiadanych zdolności w konkretnym działaniu.

4.2. Savoir-vivre w życiu codziennym i biznesie

Cel szkolenia - transfer know-how w zakresie podstaw savoir-vivre'u w kontekście zachowania w różnych sytuacjach wobec współpracowników, podwładnych, przełożonych oraz partnerów biznesowych. Nabyte umiejętności - osoby kończące kurs wynoszą z niego niezbędną praktyczną wiedzę na temat kulturalnego, zgodnego ze standardami obcowania z innymi ludźmi, w tym także gośćmi z innych krajów. Otrzymują również wykształcenie w zakresie jedzenia "nietypowych" potraw, kultury picia wina, elementów zachowania w sytuacjach wystąpień publicznych, elementów wizerunku osobistego i jego tworzenia. Korzyści - wzrost świadomości i umiejętności społecznych, wzrost samooceny i pewności swoich działań, Poprawa osobistego wizerunku. Program szkolenia (zagadnienia): Elementy osobistego wizerunku i jego utrzymanie; Kod ubioru, standardy mody w biznesie; Wizytówki, adresy, telefony; Rozmowa telefoniczna, standardy obsługi; Reguły zachowania w firmie; Savoir-vivre w relacji pracodawca-podwładny; Sytuacja rozmowy kwalifikacyjnej; Standardy zachowania w relacjach z obcokrajowcami różnych narodowości; Savoir-vivre w negocjacjach biznesowych; Sytuacje oficjalnego bankietu, toasty; Sytuacje wystąpień publicznych; Restauracja, kultura jedzenia różnych potraw, jedzenie sztućcami i pałeczkami; Alkohol, serwowanie alkoholu, kultura picia, rodzaje i gatunki win, szkło; Kultura korespondencji, zasady pisania listów; Korespondencja elektroniczna, wizerunek sieciowy, "Netykieta"; Body language, Rozpoznawanie stanów i nastrojów rozmówcy. Zajęcia są prowadzone metodą konwersatoryjno-warsztatową z przewagą samodzielnej pracy, co pozwala na wykorzystanie potencjału grupy, lepsze przyswajanie materiału i rozwijanie posiadanych zdolności w konkretnym działaniu.

4.3. Metody pracy twórczej z dziećmi

Cel - umiejętność wykorzystania w pracy z dziećmi twórczych metod pracy nad ciałem, ruchem i relacjami w grupie. Zakres:

1.

Założenia metodyczne i zasób zabaw i ćwiczeń metody ruchu rozwijającego - W. Sherborne, metody Labana, metody programowego usprawniania się.

2.

Tworzenie projektów warsztatów dla dzieci, dla dzieci z rodzicami lub opiekunami na podstawie poznanych metod pracy.

4.4. Umowa w pracy wychowawczej

Celem warsztatów jest dyskusja wokół aktualnych problemów wychowawczych, poszukiwanie optymalnych metod wychowania, urzeczywistnianie idei podmiotowości w dziedzinie nauczyciel-uczeń. Umowa społeczna może stanowić skuteczny środek uczenia wychowanków zachowań społecznych, wspólnotowych, może uczyć odpowiedzialności, ale pod warunkiem prawidłowego jej stosowania. Na warsztatach zaprezentowane zostaną autorskie badania nad zagadnieniem umowy w wychowaniu dzieci, skonstruowany zostanie zestaw umów, które nauczyciel może zawierać z dziećmi. Nauczyciele poznają także główne założenia dotyczące sposobu stosowania i formułowania umowy, poznają także te sytuacje, w których umowa nie powinna być zawierana.

4.5. Warsztaty technik fotograficznych dla nauczycieli

Warsztaty mają na celu poszerzenie praktycznych umiejętności wykorzystania technik fotograficznych i materiałów światłoczułych w edukacji artystycznej dzieci i młodzieży. Dotyczą dziedzin wiedzy nie wymagających specjalistycznego sprzętu do realizacji prac. Prezentowane na warsztatach techniki (fotografia stykowa, solaryzacyjna, fotografia otworkowa i inne) dają możliwość realizacji obrazów fotograficznych bez aparatu fotograficznego. Ponadto, oferowana będzie możliwość zapoznania się ze współczesnymi kierunkami sztuki fotograficznej oraz teoriami i koncepcjami estetycznymi. Umiejętności nabyte w trakcie warsztatów pozwolą na samodzielne przeprowadzenie cyklu zajęć z młodzieżą zakończonych ekspozycją prac fotograficznych przy niskich kosztach realizacji (co wydaje się istotne w obecnej sytuacji szkolnictwa). Istnieje możliwość kontynuacji warsztatów obejmujących: Fotografowanie aparatami tradycyjnymi (lustrzanki małoobrazkowe oraz średnioobrazkowe); Fotografia studyjna i plenerowa; Obróbkę negatywową i pozytywową; Fotografię cyfrową; Komputerową obróbkę materiału fotograficznego (cyfrowego i tradycyjnego). N warsztaty będą zapraszani nauczyciele oraz instruktorzy.

4.6. Warsztaty z zakresu profilaktyki wad postawy i schorzeń kręgosłupa - szkoła zdrowych pleców

Cel - zapoznanie z założeniami profilaktyki zaburzeń postawy ciała i chorób kręgosłupa w kontekście kształtowania praktycznych umiejętności ucznia w sytuacjach dnia codziennego. Zakres:

1.

Czym jest szkoła zdrowych pleców.

2.

Rozwijanie świadomości ciała - trening zachowań w trakcie pracy siedzącej, pracy fizycznej i wypoczynku.

3.

Gimnastyka funkcjonalna kręgosłupa.

4.7. Wykorzystanie indywidualnych zasobów emocjonalnych w pracy nauczyciela

Program powstał w odpowiedzi na najczęściej zgłaszane przez nauczycieli problemy związane z ich pracą zawodową. Obejmuje dwa spotkania o charakterze warsztatowo-dyskusyjnym skoncentrowane na relacjach zawodowych pomiędzy nauczycielami, a uczniami i ich rodzicami. Celem warsztatów jest rozwijanie umiejętności korzystania z indywidualnych zasobów emocjonalnych i osobowościowych w pracy nauczyciela. Umiejętności te pomagają przezwyciężyć problemy w relacjach z uczniami oraz zapobiegać frustracji i wypaleniu zawodowemu. Teoretyczną podstawę warsztatów stanowią koncepcje Erica Berne'a (analiza transakcyjna), Carla Rogera (psychologia humanistyczna), Dana McAdamsa (psychologia narracyjna) oraz Fritza Perlsa (psychoterapia Gestalt). Program zakłada możliwość stworzenia długoterminowej grupy superwizyjnej dla nauczycieli jako formę kontynuacji zajęć.

4.8. Zabawy i gry korekcyjne w nauczaniu przedszkolnym i początkowym

Cel - zapoznanie z zasobem zabaw i gier o charakterze kompensacyjno-korekcyjnym do wykorzystania w zajęciach ruchowych z dziećmi. Zakres:

1.

Założenie metodyczne postępowania korekcyjno-kompensacyjnego.

2.

Przykłady zabaw i gier kompensacyjno-korekcyjnych dla dzieci w różnym wieku.

4.9. Efektywny proces oceniania w procesie uczenia się uczniów klas I-III

Szkolenie kierowane jest głównie do nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej. Celem jest poznanie i zrozumienie prawidłowości oceniania szkolnego i jego znaczenie dla procesu uczenia się uczniów i ich rozwoju. Ujęcie na tle różnych teorii psychologicznych umożliwia dostrzeżenie różnic w podejściach do oceniania i zrozumienia osobistej teorii oceniania stosowanej w praktyce. Rozważania nad ocenianiem umożliwiają zrozumienie oceniania jako procesu, którego właściwe organizowanie może wspierać w rozwoju. Celem nie jest opracowanie skutecznej, jednej, stałej "recepty" na ocenianie, ani wzoru do wielokrotnego powielania, bo dziecko-uczeń to nie "ciasto do upieczenia". Zajęcia odbywają się w formie wykładów i dyskusji. Zagadnienia, które poddane zostaną analizie i interpretacji to:

1.

Pedagogiczne aspekty oceniania szkolnego: - pojęcia: ocena, ocenianie, sprawdzenie, kontrola, pomiar; - przedmiot oceniania, funkcje, procedura/skale, sposób wyrażania, udział ucznia, kryteria/obiektywność i subiektywność w ocenianiu.

2.

Psychologiczne podstawy oceniania - związek z koncepcjami psychologicznymi.

3.

Psychologiczne aspekty realizacji procesu oceniania: - proces oceniania i jego znaczenie dla rozwoju dziecka w sferze emocjonalnej, społecznej, intelektualnej, moralnej, - problematyka motywacji i ocenianie.

4.

Błędy w procesie - aspekt dydaktyczno-wychowawczy, psychologiczny.

5.

Specyfika procesu uczenia się dzieci, a informacje zwrotne i ich znaczenie dla dziecięcej autorefleksji i autoregulacji.

6.

Poczucie sprawstwa uczenia w procesie uczenia się.

7.

Idea prawa uczenia do błędu i jej interpretacja w procesie uczenia się, a możliwości wspierania rozwoju dziecka.

8.

Organizacja procesu pracy dziecka, a stosowanie idei prawa do błędu.

4.10. Wspieranie rozwoju dzieci w procesie edukacji

Zajęcia adresowane są do nauczycieli edukacji przedszkolnej i klas I-III, jak również do rodziców zainteresowanych wykorzystywaniem i rozwijaniem potencjału swoich dzieci. Celem zajęć jest poznanie przez uczestników warsztatów różnych metod pracy z dziećmi, dostosowanych do ich możliwości rozwojowych, potrzeb, oczekiwań i zainteresowań. W ramach zajęć przewidziane jest poznawanie zasad efektywnej pracy z dzieckiem, a w tym stosowanie metod problemowych, gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję dziecka, konstruowanie zadań pobudzających dziecko do twórczego i krytycznego myślenia, organizowanie pracy w małych grupach oraz podnoszenie motywacji dzieci do nauki i indywidualnego wysiłku. Zajęcia mają charakter innowacyjny, wychodzący poza tradycyjne metody nauczania.

4.11. Trening twórczości dla uczniów i nauczycieli

Zajęcia obejmują serię ćwiczeń rozwijających ekspresję twórczą i myślenie krytyczne uczniów i nauczycieli. Podczas zajęć uczestnicy mają okazję rozwijać zdolności negocjowania, podejmowania decyzji oraz rozwiązywania problemów i konfliktów. W ramach zajęć przewidziane są ponadto ćwiczenia pogłębiające wiedzę, podnoszące koncentrację uwagi oraz ułatwiające skuteczne porozumiewanie się i przełamywanie blokad w procesie uczenia się.

4.12. Konstruowanie programów autorskich

Zajęcia adresowane są do nauczycieli wszystkich szczebli edukacji. W ramach zajęć przewidziane jest poznanie zasad tworzenia autorskich programów nauczania, sposobów ich ewaluacji oraz wykorzystania w praktyce edukacji oraz wykorzystania w praktyce edukacyjnej.

4.13. Praca z dzieckiem z trudnościami uczenia się

Celem zajęć jest poznanie sposobów pomocy dziecku z trudnościami w uczeniu się czytania, pisania i liczenia. Zajęcia są skoncentrowane wokół następujących pytań: Jak uczyć dziecko sztuki czytania..., Jak pomagać dzieciom w zrozumieniu przeczytanego tekstu..., Jak uczyć dzieci pisania i redagowania tekstów..., Jak zadbać o poprawność ortograficzną..., Jak przełamywać niechęć do matematyki i trudności w jej uczeniu się.

4.14. Warsztaty technik lalkarskich dla nauczycieli

Celem warsztatów jest zapoznanie się pod kątem teoretycznym z typami lalek używanych w teatrach lalkowych (wskazanie różnic pomiędzy jawajką, marionetką, kukłą i pacynką). W głównej, praktycznej części warsztatów, uczestnicy będą mieli za zadanie, wykonanie prostej lalki za pomocą ogólnie dostępnych materiałów, tak aby podobne zajęcia mogli przeprowadzać z grupami dzieci podczas zajęć w szkole. Praktyczna część warsztatów będzie więc zarówno przygotowaniem do przeprowadzenia praktycznych zajęć z dziećmi, jak i nabywaniem wiedzy na temat tradycyjnych technik lalkarskich, zapoznaniem się z warsztatem i materiałami wykorzystywanymi w pracowniach modelatorskich.

4.15. Ruch sceniczny i pantomima

Podstawowe zagadnienia: zasady ruchu i ekspozycja aktora na scenie; ćwiczenia diagnostyczne i usprawniające koordynację; ćwiczenia wyrównujące lateralizację; kompozycja sceny a ruch; ruch i muzyka; ruch a rytm sceny i przedstawienia; język ruchu scenicznego; pantomima; sceniczny savoir-vivre.

4.16. Kreatywność

Podstawowe zagadnienia: umiejętność zadawania pytań; ograniczenia zmysłowe i umysłowe; formułowanie problemu; zmiana punktu widzenia; trening umysłu; postawa proaktywna; metody pracy kreatywnej w zespole; ćwiczenia rozwiązywania problemów w grupie i indywidualne.

4.17. Scenografia i kompozycja sceny

Podstawowe zagadnienia: historyczny rozwój przestrzeni sceny teatralnej (materiały audiowizualne); materiały w scenografii teatru zawodowego i amatorskiego; typy scenografii (konwencje); teoria kompozycji obrazu; ćwiczenia "słowo wyrażone w przestrzeni"; konstrukcja scenografii do konkretnej realizacji scenicznej.

4.18. Praca nad słowem

Podstawowe zagadnienia: zasady wymowy scenicznej i potocznej; dobór i adaptacja tekstu; analiza i opracowanie tekstu; pamięć emocjonalna, mnemotechnika; amplituda emocjonalna; interpretacja tekstu "pod prąd"; zasady mówienia monologów, tekstów narracyjnych i dialogów; budowanie postaci; praca nad rolą.

4.19. Efektywny proces uczenia się moich uczniów

Szkolenie kierowane jest głównie do nauczycieli klas początkowych szkoły podstawowej. Celem jest poznanie i zrozumienie prawidłowości procesu uczenia się uczniów i doskonalenie własnego warsztatu pracy. Szkolenie składa się z bloku teoretycznego i praktycznego. Blok teoretyczny zawiera zagadnienia: tradycyjne i nowe spojrzenie na uczenie się; wyznaczniki efektywności uczenia się w tradycyjnym i współczesnym ujęciu; stadia uczenia się; różnice w uczeniu się dzieci; strategie ułatwiające zrozumienie i zapamiętanie w procesie uczenia się. Blok praktyczny zawiera zagadnienia: identyfikowanie osobistych teorii uczenia się i nauczania; konstruowanie narzędzi umożliwiających zrozumienie i zapamiętanie ważnych informacji przez uczniów w różnych obszarach aktywności dziecka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jako czynny podatnik podatku VAT, opisana usługa w punkcie 4 (od 4.1. do 4.19.), zgodnie z załącznikiem nr 4 "Wykaz usług zwolnionych od podatku", poz. 7 ex 80 "Usługi w zakresie edukacji", ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, załącznik nr 4 pkt 7, usługa opisana w zapytaniu mieści się w katalogu usług w zakresie edukacji i podlega zwolnieniu od podatku VAT.

Działalność, którą prowadzi Zainteresowana obejmuje:

1.

pozaszkolne formy edukacji, które polegają na kontynuacji edukacji ogólnej oraz kształcenie zawodowe (kształcenie związane jest głównie z rozwojem własnych zainteresowań oraz doskonaleniem zawodowym), oraz

2.

pozaszkolne formy edukacji artystycznej, które obejmują kursy i zajęcia w zakresie sztuki, teatru oraz muzyki.

Wnioskodawczyni zapewnia formalnie zorganizowane zajęcia związane: z hobby, rekreacją i rozwojem własnym. Zajęcia te nie prowadzą do uzyskania dyplomu zawodowego, licencjata, czy stopnia naukowego.

Zainteresowana wskazała, iż klasyfikacja statystyczna dla prowadzonej działalności gospodarczej pod nazwą XXX, wymienionej w punkcie 4 wniosku, według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) to:

- Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia - PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Zaliczanie określonej usługi do właściwego grupowania należy jednak do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego sklasyfikowania wykonywanej usługi do odpowiedniego grupowania.

Klasyfikacją do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest klasyfikacja statystyczna, według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika, tj. "Wykaz usług zwolnionych od podatku", wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 80 - "Usługi w zakresie edukacji".

Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy symbol ex oznacza, że stawka podatku, bądź zwolnienie od podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych przez Zainteresowaną usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą XXX, w ramach której prowadzi pozaszkolną edukację m.in. pod nazwą "Szkolenia dla nauczycieli i dla firm". W ramach tej usługi są organizowane następujące zajęcia: Budowanie medialnego wizerunku firm, Savoir-vivre w życiu codziennym i biznesie, Metody pracy twórczej z dziećmi, Umowa w pracy wychowawczej, Warsztaty technik fotograficznych dla nauczycieli, Warsztaty z zakresu profilaktyki wad postawy i schorzeń kręgosłupa - szkoła zdrowych pleców, Wykorzystanie indywidualnych zasobów emocjonalnych w pracy nauczyciela, Zabawy i gry korekcyjne w nauczaniu przedszkolnym i początkowym, Efektywny proces oceniania w procesie uczenia się uczniów klas I-III, Wspieranie rozwoju dzieci w procesie edukacji, Trening twórczości dla uczniów i nauczycieli, Konstruowanie programów autorskich, Praca z dzieckiem z trudnościami uczenia się, Warsztaty technik lalkarskich dla nauczycieli, Ruch sceniczny i pantomima, Kreatywność, Scenografia i kompozycja sceny, Praca nad słowem, Efektywny proces uczenia się moich uczniów. Jak wskazała Zainteresowana, przedmiotowe zajęcia nie prowadzą do uzyskania dyplomu zawodowego, licencjata, czy też stopnia zawodowego. Wnioskodawczyni ww. usługę zaklasyfikowała pod symbolem PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia".

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż świadczona usługa, o ile zalicza się, jak wskazała Wnioskodawczyni, do grupowania o symbolu PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia", korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako wymieniona w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy, tj. "Usługi w zakresie edukacji" (PKWiU ex 80).

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Zainteresowaną we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawczynię w zakresie klasyfikacji statystycznej usługi będącej przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji zostało wydane rozstrzygnięcie dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług "Szkolenia dla nauczycieli i dla firm" o symbolu PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia". Natomiast, w zakresie stawki podatku dla usług "Zajęcia dla dzieci" o symbolu PKWiU 80.10.11 -00.00 "Usługi wychowania przedszkolnego", dla usług "Warsztaty dal młodzieży" o symbolu PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" oraz dla usług "Warsztaty dla dorosłych" o symbolu PKWiU 80.42.10-00.00 "Usługi szkolnictwa dla dorosłych, gdzie indziej niesklasyfikowane" zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia z dnia 23 lutego 2010 r. o numerach: ILPP2/443-1696/09-2/SJ, ILPP2/443-1696/09-3/SJ oraz ILPP2/443 -1696/09-4/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl