ILPP2/443-1695/09-4/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1695/09-4/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2010 r. (data wpływu 9 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 lutego 2010 r. (data wpływu 9 lutego 2010 r.) o jednoznaczne wskazanie przedmiotu wniosku oraz doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność handlową hurtową. z większymi dostawcami ma zawarte umowy, zgodnie z którymi, w przyjętym okresie rozliczeniowym, po przekroczeniu przez Spółkę określonej w umowie wysokości zakupów przyznawano jej premie pieniężne (bonusy), w wysokości stanowiącej pewien procent wielkości dokonanych zakupów w tym okresie. Rozliczenie premii pieniężnej następowało na podstawie faktury VAT wystawionej przez Spółkę z uwzględnieniem 22% podatku VAT. Na tej podstawie dostawcy wypłacają Spółce premię. Premia wypłacana jest Spółce kilka razy do roku za określony w umowie czas bądź jednorazowo w danym roku kalendarzowym, po wyliczeniu wysokości premii z tytułu dokonanych w tym okresie transakcji i nie dotyczy konkretnej dostawy, a wielu dostaw w danym roku.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż w zamian za wypłacenie premii pieniężnych nie miało miejsca świadczenie jakichkolwiek usług, Wnioskodawca nie zobowiązuje się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię, ani nie zobowiązuje się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta. Warunkiem uzyskania premii jest wyłącznie osiągnięcie określonego progu obrotów. Premie pieniężne nie są związane z żadnymi działaniami na rzecz dostawców. Są wypłacane od wielkości zakupów. Otrzymane premie pieniężne są związane ze zrealizowanymi zakupami w konkretnym, określonym przedziale czasowym i dotyczą zsumowanej wartości zakupów w danym okresie rozliczeniowym bądź określonego asortymentu towarów.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż wniosek dotyczy dwóch stanów faktycznych: w zakresie opodatkowania i dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych oraz w zakresie korekty faktur VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy premia pieniężna otrzymywana przez Spółkę z tytułu osiągnięcia odpowiedniego poziomu obrotów pomiędzy Spółką a dostawcami stanowi wynagrodzenie za usługi świadczone przez Spółkę na rzecz kontrahenta (dostawcy), za które powinna być wystawiona faktura VAT, a tym samym usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotychczas postępował prawidłowo wystawiając dostawcy za uzyskaną premię pieniężną fakturę VAT z 22% stawką. Zdaniem Spółki, premia pieniężna otrzymywana od kontrahentów z tytułu uzyskania określonego poziomu obrotów pomiędzy nią a danym kontrahentem jest zapłatą wynagrodzenia za usługę oraz podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach określonych w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów, odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Otrzymywana od kontrahentów premia pieniężna związana jest z konkretnym zachowaniem Spółki, tj. nabywaniem bezpośrednio towarów od dostawców. Ponadto, premia stanowi gratyfikację za niedokonywanie nabyć towarów od konkurencji. Premia ma charakter motywujący do nabywania jak największej ilości towarów od dostawcy. Premia pieniężna jest związana z określonym zachowaniem Wnioskodawcy wobec dostawców, a tym samym stanowi wynagrodzenie za wykonywanie określonych usług na rzecz dostawców. w takiej sytuacji Spółka jest zobowiązana do wystawienia dostawcom faktury VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawą opodatkowania - według art. 29 ust. 1 ustawy - jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność handlową hurtową. z większymi dostawcami ma zawarte umowy, zgodnie z którymi w przyjętym okresie rozliczeniowym, po przekroczeniu przez Spółkę określonej w umowie wysokości zakupów przyznawano jej premie pieniężne (bonusy) w wysokości stanowiącej pewien procent wielkości dokonanych zakupów w tym okresie. Rozliczenie premii pieniężnej następowało na podstawie faktury VAT wystawionej przez Spółkę z uwzględnieniem 22% podatku VAT. Na tej podstawie dostawcy wypłacają Spółce premię. Premia wypłacana jest Spółce kilka razy do roku za określony w umowie czas bądź jednorazowo w danym roku kalendarzowym po wyliczeniu wysokości premii z tytułu dokonanych w tym okresie transakcji i nie dotyczy konkretnej dostawy, a wielu dostaw w danym roku. w zamian za wypłacenie premii pieniężnych nie miało miejsce świadczenie jakichkolwiek usług, Wnioskodawca nie zobowiązuje się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię, ani nie zobowiązuje się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta. Warunkiem uzyskania premii jest wyłącznie osiągnięcie określonego progu obrotów. Premie pieniężne nie są związane z żadnymi działaniami na rzecz dostawców. Są wypłacane od wielkości zakupów. Otrzymane premie pieniężne są związane ze zrealizowanymi zakupami w konkretnym, określonym przedziale czasowym i dotyczą zsumowanej wartości zakupów w danym okresie rozliczeniowym bądź określonego asortymentu towarów.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca - na mocy § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jak wynika z opisu sprawy przedstawionego we wniosku, wysokość premii (bonusu) uzależniona jest od wielkości dokonywanych zakupów. Stanowi ona określony procent wielkości obrotów w danym okresie (kilka razy do roku za określony w umowie czas lub jednorazowo w danym roku kalendarzowym) bądź określonego asortymentu towarów.

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że premie pieniężne wypłacone na rzecz Wnioskodawcy można przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający Spółkę do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym. Jak podaje Wnioskodawca, wysokość premii jest różnicowana wyłącznie ze względu na wielkość obrotów i kształtowana jako ustalony procent wielkości obrotów w danym okresie rozliczeniowym bądź określonego asortymentu towarów.

Aby więc ustalić wysokość premii należnej Zainteresowanemu, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie rozliczeniowym objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii (bonusu).

Wobec powyższego, w sytuacji, gdy Wnioskodawca (nabywca towarów) nie jest w żaden sposób zobowiązany do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. na rzecz dostawców towarów, należy stwierdzić, iż nie wykonuje on żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od dostawcy i rozliczeniu się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Oznacza to zatem, że nie świadczy on wobec dostawcy usług w rozumieniu art. 8 ustawy. Brak jest bowiem takich działań nabywcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii (bonusu).

Reasumując, należy stwierdzić, że w przypadku, gdy w związku z wypłacaną premią pieniężną Zainteresowany (nabywca towarów) nie jest w żaden sposób zobowiązany do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., premia pieniężna (bonus) stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem, uzyskanie przedmiotowej premii pieniężnej (bonusu) podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, a na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, dostawca towarów zobowiązany jest w takiej sytuacji wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty faktur VAT - w dniu 25 lutego 2010 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-1695/09-5/MN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl