ILPP2/443-1691/10-4/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1691/10-4/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2010 r. (data wpływu 13 października 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 grudnia 2010 r. (data wpływu 27 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonywanych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonywanych usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 grudnia 2010 r. (data wpływu 27 grudnia 2010 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się głównie techniczną obsługą zlecenia, do której to zalicza się: techniczne kreślarstwo, generowanie rysunków warsztatowych, wykonywanie rzutów dodatkowych, jak również dbałość o prawidłowe (z technicznego punktu widzenia) wykonanie zlecenia oraz niwelowanie bariery językowej pomiędzy niemieckim zleceniodawcą a polskim zleceniobiorcą. Firma ma siedzibę w Polsce. Podatek dochodowy rozliczany jest liniowo.

Jeżeli zlecenie zawiera też możliwość wykonawstwa, Zainteresowany nawiązuje współpracę z polskimi firmami na zasadzie podwykonawstwa.

W celu ułatwienia otrzymywania zleceń i usprawnienia całego procesu, Wnioskodawca założył w Niemczech firmę o podobnym profilu.

W ramach tej firmy zajmuje się on nadzorem technicznym i pomocą w kontaktach polsko-niemieckich. Zlecone prace to głównie wykonywanie elementów konstrukcji stalowych, z których niektóre są przez niego i firmy współpracujące montowane na budowach.

Nazwą konstrukcje stalowe Zainteresowany określa: konstrukcje fasad szklanych, balustrady, podesty, hale wolnostojące, maszyny i aparaty stalowe, stelaże magazynowe, konstrukcje dachowe budynków murowanych, wzmocnienia budynków murowanych itp.

Wykonanie następuje na wydzielonej przestrzeni hali zleceniodawcy w Niemczech. Nadmienienia wymaga też fakt, że mimo istnienia wielu zleceniodawców główny ciężar (z racji sumy obrotu) otrzymywanych zleceń leży u jednego zleceniodawcy, z którym Wnioskodawca współpracuje już od wielu lat.

Szczegółowy opis zlecenia

Ogólnie ze względów na sposób wykonywania, zlecenie można podzielić na 3 etapy:

1.

Etap projektowania - polega na technicznym kreśleniu, przygotowaniu dokumentacji technicznej, tj.: list zamówieniowych służących do zamawiania materiału, list wykonawczych służących do prawidłowej koordynacji prac zlecenia, rysunków detali służących do wykonywania części pojedynczych, rysunków warsztatowych służących za podstawę do składania elementów głównych, danych NC służących do sterowania maszyn cyfrowych, przygotowaniu rysunków montażowych służących za wytyczne do pozycjonowania danego elementu na budowie;

2.

Etap wykonywania/produkcji - polega na przygotowaniu elementów stalowych przez cięcie, frezowanie, wiercenie, przy użyciu maszyn zleceniodawcy, składaniu tychże elementów czyli łączenie zgodnie z rysunkami przez heftowanie, ich spawaniu i wyczyszczeniu z resztek pospawalniczych. Wszystkie te czynności następują na wydzielonej Wnioskodawcy powierzchni hali zleceniodawcy i wykonywane są przez niego lub przez jego podwykonawców;

3.

Etap montażu - który polega na zamontowaniu, tj. przykręceniu lub przyspawaniu elementów stalowych do przygotowanych uprzednio fundamentów stalobetonowych.

Opis użytych określeń:

Techniczne kreślenie: komputerowe stworzenie modelu dwu lub trójwymiarowego projektowanego obiektu. Podstawą projektowania wykonawczego są dane dostarczane przez zleceniodawcę w formie rysunków architektonicznych, wymiarowanie geometrii i osi obiektu, obliczeń wytrzymałościowych.

Heftowanie: wstępne mocowanie elementów ułożonych wg rysunków technicznych przez punkty spawalnicze z dbałością o kąty i odległości.

Element główny: element składający się z poskładanych ze sobą elementów pojedynczych.

Zainteresowany poinformował, że wybranie konkretnego zlecenia jest trudne ponieważ stanowią one najczęściej różne kombinacje tych etapów. Przykładem tutaj są schody zewnętrzne budynku wielorodzinnego, które Wnioskodawca zaprojektował w.../Polska, wykonał na hali zleceniodawcy..../Niemcy i zamontował w...../Niemcy.

lnnym przykładem jest wykonanie konstrukcji fasady szklanej do biurowca.... Projektowanie -.../Polska, wykonanie -.../Niemcy. To zlecenie kończyło się na wykonaniu ponieważ montażu dokonywał zleceniodawca. Jako trzeci przykład Zainteresowany przedstawił fasadę centrum sportowego, gdzie: projektowanie.../Polska, wykonania-brak, montaż z dostarczonych przez zleceniodawcę części -.../Niemcy.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest płatnikiem VAT-u niemieckiego (MwSt) i jak do tej pory od wszystkich usług/czynności wykonywanych przez swoją firmę Zainteresowany odprowadzał podatek VAT do niemieckiego urzędu skarbowego. z czynnościami wykonywanymi przez firmę polską jest podobnie, z tym że przy czynnościach wykonywanych dla niemieckiego zleceniodawcy Wnioskodawca jest zwolniony od odprowadzania podatku VAT, tudzież VAT jest odprowadzany przez niemieckiego zleceniodawcę w Niemczech.

Zainteresowany doprecyzował także, iż jego pytanie dotyczy usług, których podstawą jest zlecenie budowy maszyny do ekstrakcji oleju roślinnego "V197".

Usługi polegały na:

* opracowaniu dokumentacji technicznej przez firmę Wnioskodawcy w Polsce, które to opracowanie odbyło się w jego siedzibie w Jarocinie i jako polska firma wystawił rachunki za to opracowanie, w Polsce odprowadził podatek dochodowy a VAT odprowadza w Niemczech firma X;

* wykonaniu maszyny przy pomocy podwykonawców, które to wykonanie w całości odbyło się w Niemczech w firmie zleceniodawcy i nie zawierało montażu. Wykonanie zostało całkowicie rozliczone przez firmę Zainteresowanego w Niemczech, tj. VAT oraz podatek dochodowy zostały odprowadzone w Niemczech.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jeżeli zlecenie nie obejmuje typowych operacji na nieruchomościach (budowa/montaż) a trwa dłużej niż 12 miesięcy, to VAT wg polskich przepisów powinien być płacony w Polsce.

2.

Czy istnieje możliwość odprowadzenia podatku dochodowego w Niemczech a VAT-u w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, jego stanowisko w sprawie oceny prawnej jest zgodne z umową między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o unikaniu podwójnego opodatkowania - to co robi dany oddział firmy powinno być opodatkowane zarówno podatkiem dochodowym, jak i VAT-em w kraju wykonywania zlecenia. Podatek powinien być odprowadzony tam gdzie większość prac jest wykonywana. Nie powinno być niejasności w klasyfikowaniu tak zwanego "środka ciężkości" zlecenia, przez co dochodzi do podwójnego opodatkowania jak w tym przypadku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca wykonał usługi polegające na:

* opracowaniu dokumentacji technicznej maszyny do ekstrakcji oleju roślinnego przez jego firmę w Polsce, które to opracowanie odbyło się w jego siedzibie w Jarocinie i jako polska firma wystawił rachunki za to opracowanie, w Polsce odprowadził podatek dochodowy a VAT odprowadza w Niemczech firma X;

* wykonaniu maszyny przy pomocy podwykonawców, które to wykonanie w całości odbyło się w Niemczech w firmie zleceniodawcy i nie zawierało montażu. Wykonanie zostało całkowicie rozliczone przez firmę Zainteresowanego w Niemczech, tj. VAT oraz podatek dochodowy zostały odprowadzone w Niemczech.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Z opisu sprawy wynika, że kontrahent Wnioskodawcy spełnia powyższą definicję podatnika.

Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Ustawodawca wprowadzając wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia, wymienił przypadki, dla których występuje inne niż określone w tym artykule miejsce świadczenia usług.

Dokonując analizy tego przepisu stwierdzić należy, że zawarte w nim zastrzeżenia nie mają zastosowania w niniejszej sprawie. Miejsce świadczenia przedmiotowych usług należy ustalić więc na podstawie zasady ogólnej, wyrażonej w tym artykule.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany wykonał usługi opracowania dokumentacji technicznej maszyny do ekstrakcji oleju roślinnego na rzecz firmy niemieckiej, podatnika podatku od wartości dodanej zidentyfikowanego na potrzeby tego podatku w Niemczech, spełniającego warunki do uznania go za podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy. Usługi te były wykonane w jego siedzibie na terytorium kraju.

Zatem w tym przypadku miejscem opodatkowania ww. usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest terytorium Niemiec, zgodnie z treścią art. 28b ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego usługi opracowania dokumentacji technicznej maszyny do ekstrakcji oleju roślinnego nie podlegały opodatkowaniu na terytorium kraju a z tytułu ich wykonania Zainteresowany nie miał obowiązku zapłacenia podatku od towarów i usług.

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 - art. 106 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 106 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca sprzedaż ww. usług niepodlegających opodatkowaniu na terytorium kraju, winien udokumentować wystawiając fakturę zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika również, że Zainteresowany wykonał w Niemczech, w firmie zleceniodawcy usługi polegające na wykonaniu maszyny, które nie zawierały montażu. Przedmiotowe wykonanie usług zostało całkowicie rozliczone przez firmę Wnioskodawcy jako płatnika podatku w Niemczech, tj. VAT został odprowadzony w Niemczech.

W związku z powyższym tut. Organ stwierdza, iż usługi których miejscem świadczenia zgodnie z powołanym art. 28b ust. 1 ustawy było terytorium Niemiec i które zostały przez Zainteresowanego opodatkowane na terytorium tego państwa, jako podatnika podatku od wartości dodanej, nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju. Bowiem w przedmiotowej transakcji Wnioskodawca wystąpił jako podatnik VAT na terytorium Niemiec i dla jej rozliczenia obowiązywały go przepisy dotyczące tego podatku w Niemczech, tj. w państwie w którym było miejsce ich świadczenia.

Końcowo wskazać należy, iż podatek VAT jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną wykonane w danym państwie, a ściślej te czynności, które zostaną uznane za wykonane w danym miejscu. Zatem istnieje możliwość odprowadzenia podatku VAT nie w państwie, w którym znajduje się siedziba określonego podatnika, lecz w państwie, na terytorium którego, stosownie do przepisów tego państwa, znajduje się miejsce świadczenia (opodatkowania) danej usługi.

Reasumując, miejscem opodatkowania usług wykonywanych przez Wnioskodawcę, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług było terytorium Niemiec. Tym samym, usługi będące przedmiotem pytania nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Podkreślić również należy, iż miejsce opodatkowania danych czynności podatkiem VAT nie jest związane z przepisami podatku dochodowego od osób fizycznych, lecz wynika jednoznacznie z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. i to stosownie do jej przepisów, ustala się miejsce ich świadczenia.

Zatem stanowisko Zainteresowanego uznano za prawidłowe, jednakże ze względu na inne uzasadnienie niż przez niego przedstawione.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. w szczególności dotyczy to możliwości odprowadzenia podatku dochodowego na terytorium Niemiec.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie miejsca opodatkowania wykonywanych usług. Zdarzenie przyszłe w ww. zakresie zostało rozstrzygnięte w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 25 stycznia 2011 r. nr ILPP2/443-1691/10-5/ISN.

Natomiast wniosek dotyczący zdarzenia przyszłego w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów został rozstrzygnięty w dniu 25 stycznia 2011 r. w interpretacji indywidualnej nr ILPB1/415-1159/10-4/TW. z kolei wniosek dotyczący umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku w zakresie procedury wzajemnego porozumiewania się został rozstrzygnięty w dniu 25 stycznia 2011 r. postanowieniem nr ILPB1/415-1159/10-5/TW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl