ILPP2/443-1690/09-5/AD - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami materiałów, wyposażenia, sprzętu oraz usług, wykorzystywanych do realizacji projektu objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1690/09-5/AD Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami materiałów, wyposażenia, sprzętu oraz usług, wykorzystywanych do realizacji projektu objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2010 r. (data wpływu 10 lutego 2010 r.) oraz pismem z dnia 19 lutego 2010 r. (data wpływu 24 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z zakupami materiałów, wyposażenia, sprzętu i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z zakupami materiałów, wyposażenia, sprzętu i usług. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 lutego 2010 r. (data wpływu 10 lutego 2010 r.) oraz pismem z dnia 19 lutego 2010 r. (data wpływu 24 lutego 2010 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz o podpis drugiej osoby upoważnionej do reprezentowania Stowarzyszenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako organizacja pozarządowa nieprowadząca działalności gospodarczej jest szczególnym podatnikiem podatku VAT. Jego celem w rozumieniu przepisów PROW na lata 2007-2013 jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Na koniec 2008 r. Zainteresowany złożył wniosek o przyznanie pomocy na rok 2009 r. z Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach PROW. Przedmiotem wniosku jest uzyskanie wsparcia finansowego na wydatki bieżące, wydatki związane z informacją o obszarze działania, szkoleniami, organizacją wydarzeń kulturalnych i promocyjnych. w wyniku realizacji planowanych działań Wnioskodawca ponosić będzie wydatki związane z wykonywaniem przez firmy zewnętrzne usług w zakresie wykonania materiałów promocyjnych, przeprowadzenia szkoleń, organizacji imprez.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 8 lutego 2010 r. Zainteresowany wskazał, że ubiega się w Urzędzie Marszałkowskim o płatność na działanie 413 "Funkcjonowanie..." objętego PROW 2007-2013. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT i nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT.

Planowane wydatki będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Do wniosku o przyznanie pomocy złożone zostało oświadczenie o kwalifikowalności VAT oraz wykazane zostało w kosztach kwalifikowanych opłacenie podatku VAT.

Z kolei, w uzupełnieniu z dnia 19 lutego 2010 r. Zainteresowany wyjaśnił, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca posiada prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z zakupami materiałów, wyposażenia, sprzętu i usług.

Czy Zainteresowany realizując planowane działania może odzyskać w jakikolwiek sposób poniesiony wydatek podatku VAT.

Jaki jest powód dla którego Wnioskodawca nie może odliczyć podatku VAT z tytułu planowanych działań.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z uwagi na to, że planowane działania posiadają specyfikację użyteczności publicznej czynności opodatkowane nie wystąpią.

Oznacza to również, że zakup towarów i usług związanych z realizacją planowanych działań nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Dlatego też z powodu braku możliwości prawnych Zainteresowany nie może odzyskać w żaden sposób podatku naliczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako organizacja pozarządowa nieprowadząca działalności gospodarczej jest szczególnym podatnikiem podatku VAT. Jego celem w rozumieniu przepisów PROW na lata 2007-2013 jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Na koniec 2008 r. Zainteresowany złożył wniosek o przyznanie pomocy na rok 2009 r. z Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach PROW. Przedmiotem wniosku jest uzyskanie wsparcia finansowego na wydatki bieżące, wydatki związane z informacją o obszarze działania, szkoleniami, organizacją wydarzeń kulturalnych i promocyjnych. w wyniku realizacji planowanych działań Wnioskodawca ponosić będzie wydatki związane z wykonywaniem przez firmy zewnętrzne usług w zakresie wykonania materiałów promocyjnych, przeprowadzenia szkoleń, organizacji imprez. Zainteresowany poinformował, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego zadania.

W zakresie ww. projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia (do dnia 31 grudnia 2009 r. na podstawie przepisów rozdziału 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Reasumując, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z zakupami materiałów, wyposażenia, sprzętu i usług dotyczących realizacji działania 413 "Funkcjonowanie..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, ponieważ nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl