ILPP2/443-1683/10-2/EWW - Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce wniesienia aportem praw do znaków towarowych do spółki cypryjskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1683/10-2/EWW Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce wniesienia aportem praw do znaków towarowych do spółki cypryjskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 9 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu praw do znaków towarowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu praw do znaków towarowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca, działający w formie spółki akcyjnej, prowadzi działalność gospodarczą na rynku IT. Prowadzi on sprzedaż detaliczną i hurtową sprzętu komputerowego, oprogramowania i elektroniki użytkowej. Świadczy również kompleksowe usługi w zakresie informatyzacji, tworzenia zindywidualizowanych rozwiązań IT oraz projektowania systemów informatycznych. Ponadto, Spółka zajmuje się produkcją sprzętu komputerowego oraz świadczeniem usług serwisowych. Działa ona w ramach grupy kapitałowej "A" (dalej: grupa kapitałowa).

Obecnie grupa kapitałowa rozważa przeprowadzenie restrukturyzacji zakładającej przeniesienie własności znaków stanowiących własność poszczególnych podmiotów wchodzących w skład grupy kapitałowej do jednego podmiotu. Zgodnie z założeniami, własność znaków ma być przeniesiona w formie wkładów niepieniężnych do funkcjonującej już spółki z siedzibą na Cyprze, która jest kontrolowana kapitałowo przez spółkę (dalej: spółka cypryjska).

Spółka cypryjska jest cypryjskim rezydentem podatkowych i posiada formę prawną będącą odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Znaki towarowe, mające być przedmiotem wkładu niepieniężnego, którego wniesienie rozważa Wnioskodawca, stanowią jego własność i są zarejestrowane przez urząd patentowy na podstawie ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.) i w odniesieniu do tych znaków przysługują mu prawa ochronne zgodnie z art. 121 tej ustawy (dalej: prawa do zarejestrowanych znaków).

W zamian za wnoszony wkład niepieniężny Spółka obejmie udziały w spółce cypryjskiej, których wartość nominalna będzie odpowiadała wartości podwyższanego kapitału zakładowego spółki cypryjskiej. Zamierza ona wnosić wkłady w taki sposób, aby kapitał zakładowy spółki cypryjskiej był podwyższany o kwotę niższą niż wartość rynkowa praw majątkowych związanych z posiadanymi przez Zainteresowanego znakami towarowymi stanowiących przedmiot wkładu (aportu). Różnica pomiędzy wartością wnoszonego wkładu a wartością nominalną obejmowanych przez niego udziałów spółki cypryjskiej (tzw. agio), będzie przekazywana na odpowiedni kapitał rezerwowy spółki cypryjskiej (zgodnie z regulacjami obowiązującymi na Cyprze).

Przedmiotem działalności spółki cypryjskiej będzie przede wszystkim szeroko rozumiane zarządzanie znakami, obejmujące w szczególności odpłatne udzielanie praw do korzystania ze znaków spółkom z grupy kapitałowej, w tym również Wnioskodawcy. Pomiędzy nim a spółką cypryjską będą zawierane odpowiednie umowy licencyjne.

Spółka cypryjska nie prowadzi i nie będzie prowadziła działalności w Polsce za pośrednictwem zakładu. Spółka będzie wypłacała na rzecz spółki cypryjskiej środki pieniężne stanowiące opłaty licencyjne za udzielone jej prawa do korzystania ze znaków będące własnością spółki cypryjskiej. Na moment wypłaty opłat licencyjnych spółce cypryjskiej, Zainteresowany będzie dysponował cypryjskim certyfikatem rezydencji spółki cypryjskiej, dokumentującym miejsce siedziby spółki cypryjskiej dla celów podatkowych na terytorium Cypru. Spółka ta jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT na terytorium Cypru.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie przez Zainteresowanego do spółki cypryjskiej wkładu niepieniężnego w postaci praw do znaków towarowych, będzie czynnością opodatkowaną w Polsce podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez niego do spółki cypryjskiej wkładu niepieniężnego w postaci praw do znaków towarowych, nie będzie czynnością opodatkowaną w Polsce podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej: ustawa VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy VAT, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Prawo do znaków towarowych nie stanowi towaru w rozumieniu przepisów ustawy VAT, a zatem transakcja wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci praw do znaków towarowych nie może być kwalifikowana jako odpłatna dostawa towarów.

Rozważenia wymaga natomiast kwalifikacja wskazywanej transakcji, jako odpłatnego świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę wskazywaną definicję usługi zawartą w art. 8 ust. 1 ustawy VAT można przyjąć, że co do zasady, wniesienie znaków towarowych, na gruncie polskich regulacji, jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatne świadczenie usług.

Jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, ale dotyczy to wyłącznie usług świadczonych na terytorium kraju.

W przedmiotowej sytuacji, zasadniczą kwestią pozostaje zatem ocena miejsca świadczenia usługi. Kwestia ta jest regulowana w rozdziale 3 ustawy VAT.

Aby ustalić miejsce świadczenia (a co za tym idzie opodatkowania) transakcji, w pierwszej kolejności należy zbadać status odbiorcy usługi.

Jak wynika z art. 28a pkt 1 ustawy VAT, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału, ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Ponadto, działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że spółka cypryjska zajmować się będzie zarządzaniem, jak również udzielaniem licencji na wykorzystywanie znaków towarowych będących jej własnością. Będzie ona prowadziła działalność gospodarczą, a w szczególności będzie odpłatnie udostępniała innym podmiotom prawa do korzystania z będących jej własnością znaków towarowych.

Bez wątpienia spółka cypryjska będzie wykonywała działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Mając na uwadze powyższe, będzie ona zatem podatnikiem w rozumieniu przepisów ustawy VAT, regulujących kwestię miejsca świadczenia usług.

Natomiast zgodnie z art. 28b ustawy VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przedmiotowej sprawie nie będzie miało zastosowania żadne z zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n, stąd też zastosowanie znajdzie zasada ogólna, o której mowa w art. 28b ustawy VAT.

Jeżeli zatem nabywcą znaku towarowego będzie spółka cypryjska z siedzibą na terytorium państwa innego niż Polska, to zgodnie z zasadą wynikającą z art. 28b ust. 1 ustawy VAT, transakcja ta będzie opodatkowana w państwie, w którym spółka cypryjska będzie miała siedzibę.

Miejsce świadczenie usługi będzie zatem poza terytorium Polski, co uwzględniając dodatkowo wskazywany art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT prowadzi do wniosku, iż wniesienie przez Zainteresowanego do spółki cypryjskiej wkładu niepieniężnego w postaci praw do znaków towarowych, nie będzie czynnością opodatkowaną w Polsce podatkiem od towarów i usług.

Spółka ponadto wskazała, iż opisywana transakcja bez wątpienia nie będzie żadną z czynności określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2-5 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Informuje się również, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania aportu praw do znaków towarowych. Natomiast kwestie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych będą przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl