ILPP2/443-1682/09-5/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1682/09-5/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2009 r. (data wpływu 11 grudnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 stycznia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.) oraz pismem z dnia 9 lutego 2010 r. (data wpływu 15 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług koncertowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług koncertowych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 stycznia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.) oraz pismem z dnia 9 lutego 2010 r. (data wpływu 15 lutego 2010 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz o wypis z księgi rejestrowej Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, działającą na podstawie art. 5 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Na podstawie obowiązującego statutu prowadzi działalność kulturalną, której celem jest upowszechnianie muzyki w kraju i zagranicą. Zadania swoje realizuje poprzez organizowanie koncertów symfonicznych, kameralnych, recitali, audycji i koncertów dla dzieci i młodzieży, festiwali i konkursów. Zainteresowany sprzedaje usługi kulturalne - koncerty symfoniczne, kameralne różnym podmiotom. Usługi koncertowe świadczone są w siedzibie Wnioskodawcy na zlecenie tych podmiotów. Na koncert zapraszani są goście zleceniodawcy, wstęp na przedmiotowy koncert jest niebiletowany, gdyż sprzedaż następuje za odpłatnością zryczałtowaną z 7% stawką VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż usługi wymienione w zapytaniu do wniosku mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 92.31.21-00.20 "usługi koncertowe".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczenie usług koncertowych w siedzibie Wnioskodawcy za odpłatnością zryczałtowaną jest opodatkowana 7% stawką podatku, czy też korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż koncertu w jego siedzibie za kwotę ryczałtową powinna być opodatkowana 7% stawką podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy podkreślić, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa na wykonawcy usługi.

Co do zasady podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 11 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

a.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

b.

wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Użycie w załączniku danej grupy oznaczenie "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że usługi wymienione enumeratywnie w pkt 1-8 w treści pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy nie korzystają ze zwolnienia od podatku. Podkreślić należy, że w pkt 4 wyłączono ze zwolnienia od podatku wyłącznie wstęp na różnego rodzaju imprezy, m.in. w zakresie usług rozrywkowych o symbolu PKWiU 92.31.2, a nie samą usługę polegająca na organizacji koncertów lub innych imprez.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, w pozycji 156, wymieniono, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92.3, usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

1.

w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),

2.

związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),

3.

świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.32.12).

Powyższe wyłączenie stosowania zwolnienia dotyczy jedynie sprzedaży usług wstępu na ww. imprezy kulturalne i dotyczy wyłącznie organizatorów imprez.

Jak wynika z treści złożonego wniosku, Zainteresowany sprzedaje usługi kulturalne - koncerty symfoniczne, kameralne różnym podmiotom. Usługi koncertowe świadczone są w siedzibie Wnioskodawcy na zlecenie tych podmiotów. Na koncert zapraszani są goście zleceniodawcy, wstęp na przedmiotowy koncert jest niebiletowany, gdyż sprzedaż następuje za odpłatnością zryczałtowaną z 7% stawką VAT.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca sprzedaje usługę (w formie koncertu) innemu organizatorowi, który realizuje daną imprezę kulturalną we własnym imieniu i na własny rachunek oraz udostępnia publiczności prawa wstępu. Oznacza to, że w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie punkt pierwszy (zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy), nie zaś punkt drugi, gdyż w opisanej sytuacji Zainteresowany nie pobiera opłaty za prawo wstępu na spektakl (w formie biletów wstępu bądź w innej formie), lecz czyni to inny podmiot (organizator przedstawienia).

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż w przypadku gdy Wnioskodawca sprzedaje usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.31.21-00.20 (koncerty, recitale itp.) innemu organizatorowi, który realizuje daną imprezę kulturalną we własnym imieniu i na własny rachunek oraz udostępnia publiczności prawa wstępu, podatnik świadczy usługę, która jest zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 w związku z poz. 11 załącznika do ustawy.

Należy ponadto zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuje się, że w zakresie opodatkowania usług polegających na organizacji koncertów została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 17 lutego 2010 r. nr ILPP2/443-1682/09-4/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl