ILPP2/443-168/11-6/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-168/11-6/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 marca 2011 r. (data wpływu 29 marca 2011 r.) oraz z dnia 13 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu.

Pismami z dnia 26 marca 2011 r. (data wpływu 29 marca 2011 r.) oraz z dnia 13 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Pani X wraz z mężem X w dniu 31 grudnia 1998 r. zakupiła ze wspólnego prywatnego majątku od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa działkę o powierzchni: 2,11 ha w X koło X obręb X gmina X, na której mieli zamiar wybudować dom dla swojej rodziny. Wymieniona działka nr 13 - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy X, zatwierdzonym uchwałą nr X Rady Gminy X z dnia 26 maja 1994 r.- przeznaczona była w 5% jako pas drogowy, w 20% jako zieleń ochronna i w 75% jako tereny działalności gospodarczo - usługowej. W wypisie z rejestru gruntów była oznaczona jako rola, łąki, pastwiska, nieużytki, lasy.

Atutem działki była jej wielkość, spokój oraz dobry dojazd do X. Pani X wraz z mężem zrezygnowali z planów budowy, ponieważ w październiku 2001 r. zakupili od osoby prywatnej dom z zabudowaniami gospodarczymi na działce o powierzchni 2,50 ha w X gmina X. Dom położony jest w cichej okolicy, na obrzeżach Parku Krajobrazowego X. W domu tym rodzina mieszka od listopada 2001 r. do dnia dzisiejszego. Działka położona w X była uprawiana na podstawie ustnej umowy przez rolnika z X. Przez wszystkie lata za tę działkę był płacony podatek rolny. Ponieważ Wnioskodawczyni wraz z mężem zrezygnowali z zamiaru budowania dla siebie domu w X, postanowili podzielić działkę na mniejsze i sprzedać je - jako osoby fizyczne, z majątku prywatnego, stanowiącego współwłasność. Powodem rezygnacji było z jednej strony posiadanie już domu, z którego rodzina jest zadowolona, z drugiej zaś - intensyfikacja zabudowy i zwiększenie hałasu oraz ruchu w otoczeniu działki.

W listopadzie 2010 r. Pani X i Pan X uzyskali decyzję o warunkach zabudowy dla inwestycji: polegającej na budowie 10 budynków jednorodzinnych, budynku handlowego oraz 2 budynków magazynowo - biurowych. W styczniu 2011 r. Pani X wraz z mężem otrzymali postanowienie o wstępnym podziale działki nr 13 na 10 działek jednorodzinnych (po 1000 m 2 każda) i 1 działkę na budynki handlowe i magazynowo - biurowe (11.800 m 2). Wnioskodawczyni wraz z mężem zamierza wystąpić o podział ostateczny, a następnie sprzedać działki.

W opisywanym zdarzeniu przyszłym Zainteresowana informuje ponadto, że przedmiotowa działka nie stanowi i nigdy nie stanowiła majątku firmy, którą prowadzi jej mąż od roku 1998. Przedmiotem działalności firmy męża jest handel hurtowy i detaliczny rowerami i częściami rowerowymi. Wynajmuje on również magazyn, będący środkiem trwałym firmy, położony w X gmina X. Jednak przedmiotem działalności firmy męża nie była i nie jest działalność w zakresie obrotu nieruchomościami.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 29 marca 2011 r. Pani X dodaje, iż nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Informuje również, że na gruntach tych rolnik z X uprawiał zboże, kukurydzę, dokonywał zbiorów a uzyskane płody wykorzystywał w swoim gospodarstwie rolnym na własne potrzeby. Ostatnie zbiory rolnik z X dokonał jesienią 2009 r. Ponadto Zainteresowana stwierdziła, że nie posiadała i nie posiada statusu rolnika ryczałtowego. Do końca 2009 r. grunt był udostępniony rolnikowi z X w formie umowy ustnej na zasadzie użyczenia. Strona nie pobierała żadnych pożytków od rolnika ani w formie pieniężnej ani w formie płodów rolnych. Również nie prowadziła i nie prowadzi na tym gruncie żadnej działalności gospodarczej. Zainteresowana informuje, iż wcześniej nie dokonywała sprzedaży gruntów, nie poniesiono też żadnych nakładów w celu przygotowania gruntu do sprzedaży (nie uzbrajała i nie ogradzała terenu, nie zamieszczała ogłoszeń o sprzedaży).

Pani X wskazała również, że teren na którym położony jest przedmiotowy grunt nie ma aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego. Chcąc wiedzieć co może być wybudowane na tym gruncie udała się do Urzędu Gminy w X z zapytaniem, co Gmina przewiduje w tym miejscu i na co ewentualnie wyda zgodę. Ustna odpowiedź ówczesnego kierownika Planowania Przestrzennego była zgodna z zagospodarowaniem sąsiedniej działki nr 12 (teren o pow. ok. 7 ha został podzielony na kilkadziesiąt działek pod budownictwo jednorodzinne i jedną działkę pod działalność gospodarczą ok. 3 ha) w części przedmiotowego gruntu oddalonej od drogi mogły powstać domy jednorodzinne, a w części bliższej drogi zabudowania różnego rodzaju działalności gospodarczej (handlowa, magazynowa, biurowa). Jednakże ustna odpowiedź nie jest wiążąca i w związku z tym, aby być pewnym należało wystąpić z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy. Tak więc powodem wystąpienia o wydanie WZ była konieczność posiadania prawnie wiążącej informacji, co można na danym terenie wybudować, tak aby sprzedając działki kupujący był pewien jakie jest przeznaczenie kupowanej działki. Wnioskodawczyni informuje, iż powodem wystąpienia o wydanie WZ był brak aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego dla przedmiotowego gruntu.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 14 kwietnia 2011 r. Pani X informuje ponadto, że przez wszystkie lata podatek rolny związany z przedmiotową nieruchomością był płacony przez nią i męża X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż wydzielonych działek będzie podlegać podatkowi od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż wydzielonych działek nie będzie podlegać podatkowi od towarów i usług, ponieważ:

1.

Zainteresowana oraz jej mąż sprzedając działki w X, nie będą działać w charakterze podatnika VAT, ponieważ nie prowadzili działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży nieruchomości.

2.

Sprzedaż działek następuje z majątku prywatnego, stanowiącego współwłasność Wnioskodawcy i jej męża.

3.

Grunt był w posiadaniu rodziny 12 lat, z czego przez większą część czasu był uprawiany.

4.

Zakup działki nie był w celach zarobkowych ani w celu lokaty kapitału, ale na własne potrzeby.

5.

Przedmiotem działalności firmy męża nigdy nie był i nie jest obrót nieruchomościami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 powołanej wyżej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W związku z powyższym, aby dostawę towarów uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług, w świetle powyższych przepisów, jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie:

* po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

* po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Pani X nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie wykonuje działalności gospodarczej. W 1998 r. Zainteresowana nabyła wspólnie z mężem niezabudowaną działkę rolną położoną w obrębie X gmina X o powierzchni 2,11 ha (w wypisie z rejestru gruntów oznaczona została jako rola, łąki, pastwiska, nieużytki, lasy) do majątku prywatnego z zamiarem wybudowania domu dla swojej rodziny. Z planów budowy domu Wnioskodawczyni i jej mąż zrezygnowali, ponieważ w 2001 r. zakupili dom z zabudowaniami gospodarczymi w miejscowości X gm. X, gdzie do dnia dzisiejszego mieszka z rodziną. Pierwotna działka położona w miejscowości X gm. X została przez Panią X i jej męża na podstawie ustnej umowy użyczona rolnikowi z X, który uprawiał ten grunt na pożytek własny do końca 2009 r..

Pani X wraz z mężem przez cały czas, z tytułu użyczenia działki rolnej, nie pobierali żadnych pożytków, płacili za tę działkę podatek rolny. Wnioskodawczyni wraz z mężem postanowili podzielić działkę na mniejsze i sprzedać je jako osoby fizyczne, z majątku prywatnego stanowiącego ich współwłasność. W listopadzie 2010 r. Zainteresowana uzyskała decyzję o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie 10 budynków jednorodzinnych, budynku handlowego oraz 2 budynków magazynowo - biurowych. Z kolei w styczniu 2011 r. uzyskała postanowienie o wstępnym podziale działki nr 13 na 10 działek jednorodzinnych i 1 działki na budynki handlowe i magazynowo - biurowe.

W opisanym zdarzeniu przyszłym trudno uznać Panią X za podatnika podatku od towarów i usług, w związku z planowaną sprzedażą przedmiotowych działek. Nic nie wskazuje na to, aby dokonując sprzedaży przedmiotowego gruntu działała w charakterze "handlowca" w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie można bowiem stwierdzić, że nabyła grunt w celu odsprzedaży, ponieważ zakup działki nr 13 obręb X, Gmina X było czynnością jednorazową, a zakupiony grunt rolny nie został przeznaczony do jego dalszej odsprzedaży, tylko na własne potrzeby. Przedmiotowy grunt nie był też przez 12 lat wykorzystywany do działalności gospodarczej prowadzonej przez jej męża.

Zainteresowana wskazała także, że nie posiada statutu rolnika ryczałtowego. Zakupiony grunt nie był przedmiotem umów najmu i dzierżawy. Wprawdzie grunt na podstawie ustnej umowy użyczenia został użyczony rolnikowi z X jednak jak twierdzi Pani X, nie pobierała ona z tego tytułu żadnych pożytków ani w formie pieniężnej, ani w formie płodów rolnych. Wnioskodawczyni również podkreśla, że będąc przez cały czas współwłaścicielem tego gruntu płaciła podatek rolny. Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika także, iż Zainteresowana nie dokonywała jakiegokolwiek uatrakcyjnienia działek, to jest nie ponosiła jakichkolwiek nakładów w celu przygotowania gruntu do sprzedaży, nie uzbrajała terenu, nie zakładała żadnych ogrodzeń, również nie zamieszczała informacji dotyczącej sprzedaży tego gruntu.

W oparciu o przedstawiony stan prawny stwierdzić należy, że jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży ze swojego majątku prywatnego nieruchomości gruntowych, a czynność ta wykonywana jest w okolicznościach wskazujących, iż działanie to nie jest czynione z zamiarem jego powtarzania (kontynuowania) i nie zmierza do nadania mu stałego charakteru, transakcja taka nie może być uznana za działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższe stanowisko potwierdza również szerokie orzecznictwo Sądów Administracyjnych, w tym wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 października 2007 r. sygn. akt I FPS 3/07 oraz wyrok z dnia 18 grudnia 2008 r. sygn. akt I FSK 1556/07. w którym między innymi Sąd wskazał, że pojęcie "majątek osobisty", czy też "majątek prywatny" oznacza, tę część majątku danej osoby, która nie jest przez nią wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej.

W kontekście rozpatrywanego wniosku, skoro Zainteresowana ma zamiar podzielić grunt z majątku osobistego a następnie sprzedać niezabudowane działki będzie mogła korzystać z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, a zatem czynność ta nie będzie wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Podsumowując, w oparciu o przedstawione przez Zainteresowaną zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowych działek nie będzie podlegać przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku oraz jego uzupełnieniu, opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl