ILPP2/443-1663/09-5/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1663/09-5/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2009 r. (data wpływu 9 grudnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia - brak daty sporządzenia (data wpływu 11 grudnia 2009 r.) oraz pismem z dnia 27 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia - brak daty sporządzenia (data wpływu 11 grudnia 2009 r.) o dowód poniesionej opłaty od złożonego wniosku oraz pismem z dnia 27 stycznia 2010 r. (data wpływu 2 lutego 2010 r.), w którym Wnioskodawca doprecyzował opis stanu faktycznego oraz przedstawił własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

NZOZ Profilaktyka Medyczna prowadzi działalność w zakresie usług medycznych - PKD 2004 85.12.Z. Na podstawie załącznika nr 4 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi medyczne są zwolnione od podatku. NZOZ jest czynnym podatnikiem podatku VAT z uwagi na prowadzony w niewielkim zakresie wynajem pomieszczeń na gabinety lekarskie. Jednakże struktura obrotu obliczona zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług - jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całkowitym obrocie - nie przekracza 2% (według danych za rok 2008 i lata poprzednie) - odliczenie podatku VAT nie przysługuje. Obecnie Zainteresowany złożył wniosek o dofinansowanie dla projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt polega na termomodernizacji budynku przychodni, który będzie służyć do świadczenia usług medycznych. Wszystkie faktury związane z zakupami i pracami inwestycyjnymi wystawiane będą na NZOZ Profilaktyka Medyczna.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje NZOZ Profilaktyka Medyczna prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie za rok 2009 wynosi 0,53%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy NZOZ Profilaktyka Medyczna, której głównym przedmiotem działalności jest świadczenie usług medycznych zwolnionych od podatku VAT, będzie miała prawne możliwości w zakresie odzyskania podatku VAT naliczonego w przypadku termomodernizacji - koszty materiałów i robót budowlanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy o VAT, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z zasadami art. 90 ust. 3 ustawy o VAT nie przekracza 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zainteresowany wskazał, iż modernizacja środków trwałych została rozpoczęta w 2009 r. i jest kontynuowana nadal. w związku z dokonywaniem zakupów materiałów i usług budowlanych Wnioskodawca nie odliczał podatku naliczonego VAT od podatku należnego za rok 2009 i nie będzie odliczał w 2010 r. Dotychczasowa wartość posiadanych środków trwałych po zakończeniu prac modernizacyjnych ulegnie zwiększeniu o wartość zakupionych materiałów i usług w kwocie brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w Dziale IX ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Jak wynika z powyższego:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podatkowych".

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy, są usługi w zakresie ochrony zdrowia wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, korzystających ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści ustawy, przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług, a nawet zwolnienia od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 9 cyt. załącznika określono jako zwolnione od podatku "Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)" - PKWiU ex 85.

Użycie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, iż zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danej grupy.

Zatem, jeśli Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 85, to korzystają one ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Oznacza to, że koszty poniesione w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, mają związek z działalnością w zakresie świadczenia usług medycznych, która korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał, że w powyższym budynku jest prowadzony wynajem pomieszczeń na gabinety lekarskie, podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednakże struktura obrotu obliczona zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług - jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całkowitym obrocie - nie przekraczał za lata poprzednie 2% sprzedaży opodatkowanej.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Artykuł 90 ust. 2 ustawy stanowi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

Stosownie do art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Na mocy art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

W myśl art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Powyższe oznacza, iż w sytuacji, gdy udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, nie przekroczył 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany zamierza zrealizować projekt. Projekt polega na termomodernizacji budynku przychodni, który będzie wykorzystywany do świadczenia usług medycznych - zwolnionych od podatku oraz usług wynajmu pomieszczeń na gabinety lekarskie, podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z uwagi na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będą służyły w niewielkim stopniu wykonywaniu czynności opodatkowanych, jak wskazał we wniosku Zainteresowany, udział sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem nie przekroczył w latach poprzednich 2% - zgodnie z ww. przepisami - Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z przedmiotowym projektem.

W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia (do dnia 31 grudnia 2009 r. na podstawie przepisów rozdziału 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż NZOZ Profilaktyka Medyczna nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl