ILPP2/443-1651/09-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1651/09-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2010 r. (data wpływu 5 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie formy rozliczenia podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie formy rozliczenia podatku VAT. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 lutego 2010 r. (data wpływu 5 lutego 2010 r.) o dokument z którego wynika prawo do występowania osoby upoważnionej, podpisanej na wniosku, w imieniu Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Starosta zarządzeniem powołał Gospodarstwo Pomocnicze przy Starostwie Powiatowym w X.

Wnioskodawca prowadzi gospodarkę finansową na zasadach przewidzianych w ustawie o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249 z późn. zm.). Przedmiotem jego działalności jest realizacja zadań z zakresu obsługi administracyjno-gospodarczej nieruchomości Skarbu Państwa po Terminalu Towarowych Odpraw Celnych i byłym Drogowym Przejściu Granicznym w Y, przejętych od Wojewody.

Działalność ta polega w szczególności na: sporządzeniu planów wykorzystania nieruchomości, zabezpieczeniu nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem, ich ubezpieczeniu, wynajmowaniu, wydzierżawianiu nieruchomości a także na naliczaniu należności z tytułu dzierżaw, najmu, użyczaniu nieruchomości i prowadzeniu windykacji.

Zainteresowany obciąża miesięcznie podmioty za najem, dzierżawy oraz koszty eksploatacyjne (woda, ścieki, śmieci itp.) fakturą VAT z odpowiednią stawką VAT.

Jeżeli chodzi o rozliczenie pomiędzy Wnioskodawcą a jednostką macierzystą (Starostwem Powiatowym) dokonywane jest ono przez notę księgową za świadczenie usług administracyjnych, zgodnych ze statutem.

Zainteresowany zaznaczył, iż Powiat X. otrzymał dotację na utrzymanie tych obiektów z budżetu państwa, której wykonanie powierzył Starostwu Powiatowemu.

Drugim aspektem jest fakt, iż Zainteresowany przejął od poprzedniego zarządcy nieruchomości umowę użyczenia z Izbą Celną, w której przedmiotem użyczenia są pomieszczenia w zamian za (w zależności od użyczonej powierzchni) współuczestniczenie w ponoszonych ogólnych kosztach eksploatacyjnych (koszty te obejmują wszystkie media, koszty osobowe, koszty zakupu, sprzątanie itp.) utrzymania obiektu. w umowie jednak nie ma wyszczególnionych tych opłat lecz ustalona jest kwota ryczałtowa za 1 m 2.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy forma rozliczenia Zainteresowanego z jednostką macierzystą - Starostwem Powiatowym jest prawidłowa.

2.

Czy nota księgowa jest odpowiednim dokumentem rozliczeniowym, czy może powinna to być faktura VAT, a jeśli tak to z jaką stawką.

Zdaniem Wnioskodawcy, forma rozliczenia ze Starostwem Powiatowym jest prawidłowa, gdyż nie świadczy on typowej usługi na rzecz Starostwa, lecz wykonuje zadania jednostki z zakresu administracji rządowej. Co do pozostałych podmiotów, gdzie Zainteresowany świadczy usługi, na rzecz innych - obcych podmiotów - refakturuje media i nalicza czynsze najmu i dzierżaw, to faktura VAT z odpowiednimi stawkami VAT jest odpowiednim dokumentem księgowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest Gospodarstwem Pomocniczym przy Starostwie Powiatowym w X. Prowadzi on gospodarkę finansową na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Przedmiotem jego działalności jest realizacja zadań z zakresu obsługi administracyjno gospodarczej nieruchomości Skarbu Państwa po Terminalu Towarowych Odpraw Celnych i byłym Drogowym Przejściu Granicznym w Y, przejętych od Wojewody.

Działalność ta podlega w szczególności na: sporządzeniu planów wykorzystania nieruchomości, zabezpieczeniu nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem, ich ubezpieczeniu, wynajmowaniu, wydzierżawianiu nieruchomości a także na naliczaniu należności z tytułu dzierżaw, najmu, użyczaniu nieruchomości i prowadzeniu windykacji.

Jeżeli chodzi o rozliczenie pomiędzy Wnioskodawcą a jednostką macierzystą (Starostwem Powiatowym) dokonywane jest ono przez notę księgową za świadczenie usług administracyjnych, zgodnych ze statutem.

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż Zainteresowany świadczy na rzecz Starostwa Powiatowego odpłatną usługę administracyjną, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22% (...) - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 - art. 106 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy, pod pojęciem sprzedaży - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

W poz. 138 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały "usługi w zakresie rozprowadzania wody" symbol PKWiU 41.00.2, a w poz. 153 ww. załącznika "usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne" symbol PKWiU 90.0.

Z powyższych przepisów wynika, iż:

* zwolnienie o którym mowa, dotyczy wyłącznie usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi (bez ograniczeń dotyczących terytorialnego zakresu działania tych jednostek),

* zwolnienie to nie obejmuje usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU - 41.00.2) oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU - 90.0) oraz usług komunikacji miejskiej.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminów: "jednostka budżetowa", "zakład budżetowy" oraz "gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej". w związku z tym, należy posiłkować się definicjami zawartymi w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 1-3.

Gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej, zwanym dalej "gospodarstwem pomocniczym", jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna - art. 26 ust. 1 cyt. ustawy.

Natomiast zgodnie z treścią art. 24 ust. 1 powołanej ustawy, zakładami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które:

1.

odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania;

2.

pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Zatem, ze zwolnienia określonego w § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, korzystają usługi świadczone pomiędzy zdefiniowanymi wyżej grupami podmiotów.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą m.in.:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały;

2.

gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej "jednostkami samorządu terytorialnego", oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych;

4.

państwowe i samorządowe fundusze celowe;

5.

uczelnie publiczne;

6.

jednostki badawczo-rozwojowe;

7.

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

8.

państwowe i samorządowe instytucje kultury;

9.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i zarządzane przez nie fundusze;

10.

Narodowy Fundusz Zdrowia;

11.

Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

12.

inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym (...) - art. 4 ust. 1 cyt. ustawy. w celu wykonywania zadań, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Na postawie zapisu art. 8 ust. 2 ww. ustawy, organami powiatu są rada powiatu oraz zarząd powiatu. w świetle art. 33 cyt. ustawy, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Na mocy art. 33b powołanej ustawy, powiatową administrację zespoloną stanowią:

1.

starostwo powiatowe,

2.

powiatowy urząd pracy, będący jednostką organizacyjną powiatu,

3.

jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży.

Mając na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, że Powiat nie jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym ani gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej. w związku z powyższym, do usług świadczonych pomiędzy Wnioskodawcą a Starostwem Powiatowym, nie może mieć zastosowania zwolnienie określone w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, przedmiotowe usługi świadczone pomiędzy tymi podmiotami podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT.

Wobec tego, dla prawidłowego zastosowania stawki podatku od towarów i usług lub zwolnienia od tego podatku, należy stosować odrębne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych w tym zakresie na zasadach ogólnych.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy tut. Organ stwierdza, że przyjęta forma rozliczenia Wnioskodawcy z jednostką macierzystą - Starostwem Powiatowym jest nieprawidłowa. Usługi administracyjne świadczone na rzecz Starostwa Powiatowego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gospodarstwo Pomocnicze za swoje czynności powinno wystawiać fakturę VAT ze stawką właściwą dla usługi będącej przedmiotem świadczenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej formy rozliczenia podatku VAT. Kwestia dotycząca formy rozliczenia podatku VAT z Izbą Celną została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 2 marca 2010 r. nr ILPP2/443 1651/09 5/AK.

Tut. Organ informuje jednocześnie, iż rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) obowiązywało do dnia 31 grudnia 2009 r., czyli w momencie złożenia wniosku przez Zainteresowanego.

Natomiast od dnia 1 stycznia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl