ILPP2/443-1636/09-2/MN - Ustalenie stawki podatku VAT dla sprzedaży budynku wraz z gruntem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1636/09-2/MN Ustalenie stawki podatku VAT dla sprzedaży budynku wraz z gruntem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu 4 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży budynku wraz z gruntem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży budynku wraz z gruntem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza sprzedać budynek wraz z przylegającymi gruntami, w skład których wchodzą drogi i łąki trwałe. Spółka zakupiła ww. nieruchomość w stanie surowym w 1995 r. Zakup budynku był opodatkowany 22 % stawką VAT, natomiast grunty nie były opodatkowane. Zainteresowany skorzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie budynku. Budynek był modernizowany w 2006 r. i 2007 r., ale nie został przekazany do użytkowania do dnia dzisiejszego. Wartość prac przekroczyła 30 % kwoty, za jaką budynek został zakupiony. Podatek VAT naliczony od prac modernizacyjnych został w całości odliczony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką VAT będzie opodatkowana dostawa budynku oraz przylegających gruntów.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa budynku wraz z gruntami będzie opodatkowana podatkiem VAT z 22 % stawką, ponieważ nie można skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na brak przekazania budynku do użytkowania.

Nie można również skorzystać ze zwolnienia, o którym mówi art. 43 ust. 1 pkt 10a, z uwagi na dokonanie przez kupującego pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie budynku oraz modernizacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Towarami - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku lub opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

Zatem, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Wówczas, jak wynika z przepisów ustawy, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży nieruchomości, jeśli jest ona już zasiedlona bądź zamieszkana.

Z zawartego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza sprzedać budynek wraz z przylegającymi gruntami, w skład których wchodzą drogi i łąki trwałe. Spółka zakupiła ww. nieruchomość w stanie surowym w 1995 r. Zakup budynku był opodatkowany 22 % stawką VAT, natomiast grunty nie były opodatkowane. Zainteresowany skorzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie budynku. Budynek był modernizowany w 2006 r. i 2007 r., ale nie został przekazany do użytkowania do dnia dzisiejszego. Wartość prac przekroczyła 30 % kwoty, za jaką budynek został zakupiony. Podatek VAT naliczony od prac modernizacyjnych został w całości odliczony.

W związku z powyższym, sprzedaż nieruchomości, co do której poniesiono wydatki na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości przekraczającej 30 % wartości początkowej tej nieruchomości, będzie spełniała definicję pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w cyt. art. 2 pkt 14 ustawy. Zatem, w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie ze zwolnienia od opodatkowania wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy, tym samym Wnioskodawca nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.

Według art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

W związku z tym, stwierdzić należy, iż przedmiotowy budynek nie spełnia warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) ustawy, ponieważ przy nabyciu nieruchomości został naliczony podatek od towarów i usług w wysokości 22 %, a Wnioskodawca odliczył kwotę podatku naliczonego wynikającego z tej transakcji. Ponadto, nie spełni on również warunku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) ustawy, z uwagi na to, że Zainteresowany poniósł wydatki na jego ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a wydatki te były wyższe niż 30 % wartości początkowej tego obiektu. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie także zastosowania wyłączenie stosowania art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) ustawy, określone w cyt. art. 43 ust. 7a ustawy, jeżeli po zakończeniu prac modernizacyjnych budynek nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania również zwolnienie od opodatkowania wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, a Wnioskodawca zobowiązany będzie opodatkować sprzedaż nieruchomości na zasadach ogólnych, według stawki podstawowej - 22 %, określonej w art. 41 ust. 1 ustawy, o ile nieruchomość ta nie jest obiektem budownictwa mieszkaniowego, o którym mowa w art. 2 pkt 12 ustawy.

Przepis art. 29 ust. 5 ustawy stanowi ponadto, iż w przypadku dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy budynek lub budowla podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22 %, opodatkowaniu tą stawką podlega również dostawa gruntu, na którym to gruncie budynek jest posadowiony.

Tutejszy Organ podkreśla, iż wyżej wskazana zasada dotyczy wyłącznie gruntów z posadowionymi na nich budynkami (budowlami), nie ma zatem zastosowania do innych gruntów nie związanych z obiektami budowlanymi.

Biorąc pod uwagę wskazane regulacje, sprzedaż budynku wraz z gruntem, na którym jest on położony, w sytuacji, gdy Zainteresowany dokonał ulepszeń przedmiotowej nieruchomości w wysokości przekraczającej 30 % wartości początkowej oraz dokonał odliczenia podatku naliczonego w związku z jego nabyciem oraz poniesionymi nakładami inwestycyjnymi - nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych według stawki podstawowej w wysokości 22 % - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, o ile nieruchomość ta nie jest obiektem budownictwa mieszkaniowego, o którym mowa w art. 2 pkt 12 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl