ILPP2/443-1606/10-5/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1606/10-5/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 27 września 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 30 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem ruchomości i dokumentacji projektowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem ruchomości i dokumentacji projektowej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wojewoda decyzją z dnia 15 marca 2000 r. stwierdził, że z dniem 1 stycznia 1999 r. mienie Skarbu Państwa będące we władaniu Szpitala stało się z mocy prawa mieniem Powiatu, który zgodnie z ustawą o zakładach opieki zdrowotnej jest organem założycielskim Szpitala. Powiat stał się właścicielem nieruchomości zabudowanej oznaczonej jako działka 64 o powierzchni 3,3549 ha oraz budynków i budowli trwale połączonych z nieruchomością gruntową, tj. budynku głównego Szpitala, budynku oddziału rehabilitacji, budynku administracyjnego, budynku pralni, budynków magazynu, budynków portierni, budynków gospodarczych, budynku wiaty, budynku prosektorium oraz budowli - oczyszczalni ścieków, ogrodzenia w ramach ogrodzenia w kratach, hydrofonii, studnii wierconej, studzienki, drogi i placów z trelinki, asfaltu betonu. Szpital (poszczególne budynki i budowle) został wybudowany w przedziale od 1920 r. do 1990 r., a jego obiekty aż do chwili obecnej są wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie działalności medycznej. W stosunku do tych obiektów Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również w stosunku do tych budynków i budowli nie dokonano nakładów przekraczających 30% ich wartości. Na mocy ww. decyzji Wojewody Powiat stał się właścicielem rzeczy ruchomych - środków (sprzętu medycznego, wyposażenia).

Zgodnie z uchwałą Rady Powiatu oraz Zarządu Powiatu, aktem notarialnym z dnia 21 września 2000 r., zostało ustanowione nieodpłatne prawo użytkowania nieruchomości zabudowanej, stanowiącej działkę 64 na rzecz Szpitala. Na podstawie ww. aktu notarialnego nieruchomość została przekazana protokołem zdawczo-odbiorczym z dnia 22 września 2000 r. we władanie Szpitala. Przekazane zostały również na rzecz Szpitala ruchomości - sprzęt medyczny, wyposażenie.

W 2003 r., w związku z faktem, iż część nieruchomości stała się zbędna dla Szpitala, zlecony został podział działki 64, w efekcie czego wydzielono działkę 64/1 o powierzchni 0,2437 ha oraz działkę 64/2 o powierzchni 3,1112 ha zabudowaną budynkami i budowlami wyżej opisanymi. W dniu 17 grudnia 2003 r. działka 64/1 została wyłączona z użytkowania Szpitala. Włączono ją do zasobu nieruchomości Powiatu, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego.

Działka ta w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest pod zabudowę usługową - usługi ochrony zdrowia oraz tereny zielone. Wg zapisu Ewidencji Gruntów i Budynków stanowi teren zabudowany. Działka ta w rzeczywistości nie jest zabudowana. Działka 64/2 nadal pozostała w użytkowaniu Szpitala.

W lutym 2006 r. Decyzją Burmistrza Miasta i Gminy zatwierdzony został - na wniosek Zarządu Powiatu - podział działki 64/2 na działki 64/3 o powierzchni 2,4492 ha zabudowany budynkiem głównym Szpitala, budynkiem administracyjnym, budynkiem pralni, budynkami magazynu, budynkami portierni, budynkiem gospodarczym, budynkiem wiaty, budynkiem prosektorium oraz budowlami. Działka 64/4 o powierzchni 0,0820 ha stanowiącą drogę dojazdową do powstałych po podziale działek (w ewidencji gruntów oznaczona symbolem - dr), działka 64/5 o powierzchni 0,2202 ha, na której znajduje się część ogrodzenia w kratach oraz studnia wiercona jako budowle trwale związane z gruntem, działka 64/6 o powierzchni 0,3598 ha zabudowanej budynkiem Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego (dawna nazwa budynku rehabilitacji), budynkiem gospodarczym, planem z trelinki i asfaltu. Po dokonaniu podziału wydzielone działki nadal pozostały w użytkowaniu Szpitala.

Z uwagi na narastające zadłużenie i ryzyko bankructwa w dniu 31 października 2007 r. Rada Powiatu podjęła uchwałę w sprawie likwidacji Szpitala celem utworzenia niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej. Proces likwidacji rozpoczęto dnia 31 października 2007 r., a jego zakończenie nastąpiło 31 stycznia 2010 r. Wcześniej, tj. 26 lipca 2007 r. Rada Powiatu podjęła uchwałę o utworzeniu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w celu powołania niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej. Ciągłość działalności medycznej została zachowana. Większość działalności medycznej została przyjęta przez Spółkę z o.o. Niewielka część działalności nadal prowadzona była przez Szpital Powiatowy w likwidacji. Uchwałę z dnia 5 lutego 2008 r. Zarząd Powiatu wyłączył prawo nieodpłatnego użytkowania nieruchomości przysługujące Szpitalowi Powiatowemu w likwidacji poprzez ograniczenie tego prawa do części nieruchomości zabudowanej, oznaczonej jako działka 64/3, niezbędnej do dalszej działalności publicznego zakładu opieki zdrowotnej - Szpitala, tj. pomieszczeń sterylizacji, działu rehabilitacji, fizykoterapii oraz pomieszczeń biurowych. Pozostała część działki 64/3 oraz działki 64/4, 64/5 i 64/6 zostały przyjęte do zasobu nieruchomości Powiatu. Podobnie zostały przyjęte ruchomości - sprzęt medyczny, wyposażenie. Szpitalowi w likwidacji pozostawiono jedynie część sprzętu medycznego oraz wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności. Uchwałą z dnia 3 czerwca 2008 r. Zarząd Powiatu wygasił prawo nieodpłatnego użytkowania przysługujące Szpitalowi do pozostającej w użytkowaniu części działki 64/3 i przejął tę część do zasobu nieruchomości Powiatu. Wyposażenie i sprzęt medyczny w części pozostawionej Szpitalowi w likwidacji nadal był w jego użytkowaniu.

W dniu 10 czerwca 2008 r. na podstawie zawartej pomiędzy Powiatem, a Spółką umowy użyczenia, nieruchomość składająca się z działek 64/3, 64/4, 64/5 i 64/6 została przekazana we władanie Spółce. Przekazano również sprzęt medyczny i wyposażenie znajdujące się w zasobie majątku Powiatu. W dniu 1 lipca 2008 r. - zgodnie z Uchwałą Rady Powiatu oraz Zarządu Powiatu - nieruchomość zabudowana oznaczona według operatu Ewidencji Gruntów jako działka 64/3, 64/4, 64/5, 64/6 została przekazana przez Powiat w 10-letnią dzierżawę Spółce, po uprzednim wygaszeniu umowy użyczenia z dnia 10 czerwca 2008 r. Po zakończeniu procesu likwidacji Szpitala, tj. 31 stycznia 2010 r., pozostający w użytkowaniu Szpitala sprzęt medyczny i wyposażenie zostały przekazane do Starostwa Powiatowego - zgodnie z art. 60 ust. 6 ustawy o Zakładach Opieki Zdrowotnej z dnia 30 sierpnia 1991 r. Stały się one własnością Powiatu. Środki te zostały przekazane w drodze umowy z dnia 16 lutego 2010 r. z mocą obowiązującą od 2 lutego 2010 r. na rzecz Spółki i do chwili obecnej znajdują się w dzierżawie Spółki.

Ponadto, Powiat umową z dnia 6 października 2008 r. zlecił wykonanie dokumentacji na rozbudowę i przebudowę, nadbudowę obiektu Szpitalnego. Inwestycja nie została wykonana. Do dnia dzisiejszego dokumentacja jest w posiadaniu zleceniodawcy, tj. Powiatu.

Powiat zamierza wnieść aportem nieruchomość gruntową zabudowaną, w skład której wchodzą działki 64/3, 64/4, 64/5, 64/6 oraz 64/1 wraz z budynkami i budowlami położonymi na tej nieruchomości gruntowej, trwale związanych z gruntem - do Spółki w celu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki.

Ponadto zamierza wnieść aportem do Spółki sprzęt medyczny i wyposażenie przyjęte po zlikwidowanym szpitalu oraz dokumentację na rozbudowę, przebudowę obiektu Szpitalnego.

Wniesienie aportem ww. ma nastąpić do końca 2010 r.

W uzupełnieniu wniosku Powiat wskazał, że sprzęt medyczny oraz wyposażenie nie były bezpośrednio użytkowane przez Powiat przez okres co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Sprzętem medycznym oraz wyposażeniem władał nieodpłatnie szpital Powiatowy bezpośrednio po komunalizacji mienia w 2000 r. Pozostały sprzęt medyczny oraz wyposażenie zostały przekazane w drodze dzierżawy Spółce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wniesienie aportem do Spółki wyposażenia i sprzętu medycznego będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

2.

Czy wniesienie aportem do Spółki dokumentacji na rozbudowę obiektu Szpitalnego będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportem do Spółki wyposażenia i sprzętu medycznego oraz dokumentacji na rozbudowę obiektu Szpitalnego będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 43 ust. 2 ustawy. Wyposażenie, sprzęt medyczny oraz dokumentacja są rzeczami ruchomymi, a zatem są towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy. Okres ich używania przez Powiat wynosi ponad 6 miesięcy od dnia nabycia praw do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Ponadto Powiatowi emu nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanych wyżej przepisów i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podobnie przy usługach - ich wniesienie aportem również podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl natomiast art. 43 ust. 2 ustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2 rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po na nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Powyższe oznacza, że używanie towaru przez użytkownika przez okres 6 miesięcy powoduje możliwość skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy przy dostawie tego towaru. Zatem istotny jest czas przez jaki towar ten używany jest przez podatnika dokonującego jego dostawy. To zaś oznacza, że sprzedaż rzeczy ruchomej, która przez okres co najmniej 6 miesięcy nie była używana przez dostawcę, nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Za "używanie" jako przesłankę zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie można uznać posiadania towaru, któremu nie towarzyszy faktyczne jego wykorzystywanie. Nie jest zatem wystarczające samo tylko posiadanie danego towaru przez wskazany przepisem okres.

Z opisu sprawy wynika, że sprzęt medyczny oraz wyposażenie nie były bezpośrednio użytkowane przez Powiat przez okres co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Sprzętem medycznym oraz wyposażeniem władał nieodpłatnie szpital Powiatowy bezpośrednio po komunalizacji mienia w 2000 r. Pozostały sprzęt medyczny oraz wyposażenie zostały przekazane w drodze dzierżawy Spółce.

A zatem Zainteresowany nie wykorzystywał faktycznie przedmiotowego sprzętu medycznego i wyposażenia, nie władał nimi bezpośrednio przez okres co najmniej pół roku, bowiem pozostawały one we władaniu innych podmiotów (faktycznych użytkowników). Tym samym nie mogą być one uznane za towary używane.

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego wskazać należy, iż w przypadku, gdy przedmiotem aportu będą wskazane przez Wnioskodawcę sprzęt medyczny i wyposażenie, które pierwotnie zostaną nieodpłatnie przekazane do użytkowania innemu podmiotowi, dostawa ta ze względu na fakt, iż nie będzie dokonywana przez jego użytkownika, nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, pomimo iż Zainteresowanemu nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. A zatem aport tych środków będzie podlegał opodatkowaniu wg stawki odpowiadającej przedmiotowi aportu.

Ponadto, Powiat zlecił wykonanie dokumentacji na rozbudowę i przebudowę, nadbudowę obiektu Szpitalnego. Inwestycja nie została wykonana. Do dnia dzisiejszego dokumentacja jest w posiadaniu zleceniodawcy, tj. Powiatu. Czynność wniesienia aportem ww. dokumentacji (jako świadczenie usług) nie została wymieniona ani w ustawie o VAT, ani też w przepisach wykonawczych jako czynność zwolniona lub korzystająca z preferencyjnej stawki podatku VAT, dlatego zgodnie z art. 41 ust. 1 powołanej ustawy podlega opodatkowaniu stawką podstawową podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Reasumując, wniesienie aportem ruchomości w postaci wyposażenia, sprzętu medycznego oraz dokumentacji na rozbudowę obiektu Szpitalnego nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wniesienia aportu nieruchomości zabudowanej i niezabudowanej został rozstrzygnięty pismem z dnia 27 grudnia 2010 r. nr ILPP2/443-1606/10-4/AD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl