ILPP2/443-1605/09-2/MR - Określenie stawki podatku od towarów i usług dla dostawy apteczek samochodowych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 24.42.24-70.00.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1605/09-2/MR Określenie stawki podatku od towarów i usług dla dostawy apteczek samochodowych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 24.42.24-70.00.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Płocku 19 listopada 2009 r., do Biura KIP w Lesznie 27 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się m.in. sprzedażą apteczek samochodowych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 24.42.24-70.00 jako zestawy pierwszej pomocy i apteczki podręczne. Spółka zgłosiła je do Rejestru Wyrobów Medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie do obrotu i używania w grudniu 2008 r. Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych poinformował w piśmie z czerwca 2009 r., że zgłoszeniu Wnioskodawcy został nadany znak sprawy, który należy umieszczać w korespondencji dotyczącej kwestii związanej z wpisem wyrobu medycznego do rejestru, ale nie określił terminu, kiedy taki wpis będzie dokonany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może stosować 7 % stawkę podatku VAT na sprzedawane apteczki od chwili, kiedy złożyła wniosek i otrzymała informację, że wniosek został przyjęty i nadano numer sprawie.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ w załączniku nr 3 poz. 79 ustawy o VAT wpisano "Produkty lecznicze wpisane do Rejestru Wyrobów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach Prawa farmaceutycznego" to dopiero otrzymana decyzja o wpisie do Rejestru Wyrobów Leczniczych będzie upoważniała do stosowania obniżonej stawki 7 % na sprzedawane apteczki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług to - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 ustawy.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 % (...). W poz. 106 tego załącznika wymienione zostały wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika - bez względu na symbol PKWiU.

Oznacza to, że na podstawie tej pozycji załącznika 7 % stawka podatku ma zastosowanie wyłącznie do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - innych niż towary związane z ochroną zdrowia wymienione w pozostałych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast w pozycji 79 ww. załącznika do ustawy, wymienione zostały towary posiadające oznaczenie ex 24.4, tj. produkty lecznicze wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach Prawa farmaceutycznego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się m.in. sprzedażą apteczek samochodowych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 24.42.24-70.00 jako zestawy pierwszej pomocy i apteczki podręczne. Spółka zgłosiła je do Rejestru Wyrobów Medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie do obrotu i używania w grudniu 2008 r. Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych poinformował w piśmie z czerwca 2009 r., że zgłoszeniu Wnioskodawcy został nadany znak sprawy, który należy umieszczać w korespondencji dotyczącej kwestii związanej z wpisem wyrobu medycznego do rejestru, ale nie określił terminu, kiedy taki wpis będzie dokonany.

Z cytowanego przepisu wynika, że zastosowanie obniżonej, 7 % stawki podatku od towarów i usług do dostawy produktów leczniczych (poz. 79 załącznika nr 3 do ustawy) uzależnione zostało od łącznego spełnienia następujących warunków:

1.

produkt leczniczy musi należeć do grupowania PKWiU ex 24.4 oraz

2.

musi być wpisany do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach o Prawie farmaceutycznym.

Oznacza to, iż samo dopuszczenie produktu leczniczego do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niewystarczające do objęcia jego dostawy na terytorium kraju stawką 7 %. Konieczne jest również jego wpisanie do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zatem produkty lecznicze zaliczane według PKWiU do grupowania 24.4 oraz dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ale niewpisane do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie spełniają warunków określonych w ww. przepisie ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym ich dostawa nie korzysta z opodatkowania preferencyjną stawką 7 %, o której mowa w tym przepisie.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271), produkt leczniczy dopuszczony do obrotu na podstawie pozwolenia, o którym mowa w art. 7 ust. 2, podlega wpisowi do Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej "Rejestrem", natomiast w myśl art. 28 ust. 2 tej ustawy rejestr, o którym mowa w ust. 1, prowadzi Prezes Urzędu.

Reasumując, sprzedawane przez Wnioskodawcę apteczki samochodowe mogą korzystać z opodatkowania 7 % stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, jeśli stanowią produkty lecznicze wymienione w poz. 79 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług po wpisaniu ich do Rejestru Produktów Leczniczych.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego. Ponadto, tut. Organ nie jest również uprawniony do badania, czy spełnione zostały warunki związane z wprowadzeniem wyrobu do obrotu. Ustawa - Prawo farmaceutyczne nie jest elementem prawa podatkowego, a więc przepisy tej ustawy nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Interpretacja taka wykraczałaby poza zakres interpretacji przepisów prawa podatkowego, do której uprawniony jest Minister Finansów w trybie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl