ILPP2/443-1592/10-3/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1592/10-3/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2010 r. (data wpływu 28 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu 17 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: "Rozwój (...) Parku jako ośrodka wspierania innowacji i przedsiębiorczości w regionie (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: "Rozwój (...) Parku jako ośrodka wspierania innowacji i przedsiębiorczości w regionie (...)". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu 17 listopada 2010 r.) o przyspieszenie terminu wydania interpretacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje przystąpić do realizacji projektu "Rozwój (...) Parku jako ośrodka wspierania innowacji i przedsiębiorczości w regionie (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013. Obligatoryjnym załącznikiem do wniosku jest interpretacja indywidualna, w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT), w związku z realizacją projektu, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej. Projekt realizowany będzie w Partnerstwie. Liderem projektu jest "A" sp. z o.o. Partnerami projektu będą Miasto oraz Gmina Przedmiotem projektu jest stworzenie infrastruktury technicznej Parku, niezbędnej do wspierania przedsiębiorstw, transferu technologii, wspierania innowacyjności przedsiębiorczości w regionie. Zakres projektu realizowany przez Zainteresowanego obejmuje:

1.

prace w zakresie robót drogowych (budowa drogi dojazdowej),

2.

budowę sieci: wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej wraz z budową linii zasilających dla pompowni. W celu przygotowania inwestycji w zakresie sieci wykonane zostaną także prace polegające na wycince drzew i nasadzeniach zastępczych,

3.

zarządzanie projektem.

ad. 1.

Inwestycja, o której mowa w pkt 1 (budowa drogi) zrealizowana zostanie w ramachrealizaczadań własnych gminy, nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego (art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) i nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej. Po zrealizowaniu stanowić będzie majątek Wnioskodawcy, służyć będzie społeczności lokalnej, a za korzystanie z niej nie będą pobierane żadne opłaty.

ad. 2.

Inwestycja, o której mowa w punkcie 2 - wytworzone sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej zostaną przekazane w dzierżawę miejskiej spółce komunalnej, należny podatek VAT zostanie obniżony o kwotę podatku VAT naliczonego, przy ich zakupie stanowić będzie koszt niekwalifikowany projektu.

ad. 3.

Koszty dotyczące zarządzania projektem obejmować będą wydatki na nadzory inwestorskie realizowanej inwestycji. Obniżenie należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego uzależnione będzie od zakresu objętego nadzorem i dokonane będzie wyłącznie w stosunku do nadzoru nad robotami opisanymi w punkcie 2. W przypadku nadzorów nad budową drogi Wnioskodawca nie będzie dokonywał obniżenia należnego podatku o kwotę podatku naliczonego.

Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego, przy realizacji projektu "Rozwój (...) Parku jako ośrodka wspierania innowacji i przedsiębiorczości w regionie (...)" w zakresie:

1.

robót drogowych,

2.

budowy sieci: wodociągowej, kanalizacji sanitarnej deszczowej wraz z budową linii zasilających dla pompowni i robotami przygotowawczymi polegającymi na wycince drzew i nasadzeniach zastępczych,

3.

zarządzania projektem (nadzór inwestorski).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów usług, a towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższą zasadą, wykluczeniu podlega możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które są wykorzystywane do czynności nie podlegających temu podatkowi (nieodpłatne korzystanie z majątku zrealizowanego w ramach inwestycji). Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje projekt w ramach realizacji zadań własnych (art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).

Przy realizacji projektu w zakresie:

* robót drogowych wraz z nadzorami inwestorskimi nad tym zakresem realizowanej inwestycji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego,

* budowy sieci: wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej wraz z budową linii zasilających dla pompowni i robotami przygotowawczymi polegającymi na wycince drzew nasadzeniach zastępczych oraz nadzorami inwestorskimi nad tym zakresem realizowanej inwestycji, Zainteresowanemu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego jak również wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca planuje przystąpić do realizacji projektu "Rozwój (...) Parku jako ośrodka wspierania innowacji i przedsiębiorczości w regionie (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013.

Projekt realizowany będzie w Partnerstwie. Przedmiotem projektu jest stworzenie infrastruktury technicznej Parku, niezbędnej do wspierania przedsiębiorstw, transferu technologii, wspierania innowacyjności przedsiębiorczości w regionie łódzkim. Zakres projektu realizowany przez Zainteresowanego obejmuje m.in.: prace w zakresie robót drogowych (budowa drogi dojazdowej) oraz zarządzanie projektem w tym zakresie. Inwestycja, ta zrealizowana zostanie w ramach realizacji zadań własnych gminy, nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego (art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) i nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej. Po zrealizowaniu stanowić będzie majątek Wnioskodawcy, służyć będzie społeczności lokalnej, a za korzystanie z niej, nie będą pobierane żadne opłaty.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Gmina wykonuje jedno z zadań własnych, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego, przy realizacji projektu w zakresie robót drogowych wraz z nadzorami inwestorskimi nad tym zakresem realizowanej inwestycji.

Ponadto Wnioskodawca w ramach projektu realizuje również budowę sieci: wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej wraz z budową linii zasilających dla pompowni. W celu przygotowania inwestycji w zakresie sieci wykonane zostaną także prace polegające na wycince drzew i nasadzeniach zastępczych. Ponosi również koszty związane z nadzorem inwestorskim związanych z tą częścią projektu. Wytworzone sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej zostaną przekazane w dzierżawę miejskiej spółce komunalnej, należny podatek VAT zostanie obniżony o kwotę podatku VAT naliczonego, przy ich zakupie stanowić będzie koszt niekwalifikowany projektu.

Według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Z powyższego wynika, że umowa dzierżawy ma charakter odpłatny, a czynsz stanowi obligatoryjny element stosunku zobowiązaniowego.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. A więc, dzierżawa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatne świadczenie usług (art. 8 ust. 1 ustawy).

Stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dzierżawa stanowi świadczenie usług i czynność ta, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22% zgodnie z ww. przepisem.

Wyjątek stanowi zwolnienie od podatku, na podstawie § 12 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 zm.) dzierżawy gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, a także zbycie prawa użytkowania wieczystego tych gruntów.

Zgodnie z przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w celu budowy sieci: wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej wraz z budową linii zasilających dla pompowni i robotami przygotowawczymi polegającymi na wycince drzew nasadzeniach zastępczych oraz nadzorami inwestorskimi nad tym zakresem są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem, gdyż w tej części projektu, Zainteresowany nie wykonuje zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, tylko czynności dokonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, tj. nastąpi przekazanie sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej wraz z budową linii zasilających dla pompowni w dzierżawę miejskiej spółce komunalnej.

Tym samym, Zainteresowany będzie miał prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budowy sieci: wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej wraz z budową linii zasilających dla pompowni i robotami przygotowawczymi polegającymi na wycince drzew nasadzeniach zastępczych oraz nadzorami inwestorskimi nad tym zakresem.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego, przy realizacji projektu pn.: "Rozwój (...) Parku jako ośrodka wspierania innowacji i przedsiębiorczości w regionie (...)" w zakresie budowy sieci: wodociągowej, kanalizacji sanitarnej deszczowej wraz z budową linii zasilających dla pompowni i robotami przygotowawczymi polegającymi na wycince drzew i nasadzeniach zastępczych oraz nadzorami inwestorskimi nad tym zakresem inwestycji. Natomiast w części dotyczącej robót drogowych wraz z nadzorami inwestorskimi nad tym zakresem inwestycji takie prawo Zainteresowanemu nie przysługuje.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl