ILPP2/443-1588/09-2/ISN - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT dopłaty do cen sprzedanych towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, uzyskanej przez spółkę na podstawie zawartej umowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1588/09-2/ISN Możliwość opodatkowania podatkiem VAT dopłaty do cen sprzedanych towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, uzyskanej przez spółkę na podstawie zawartej umowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2009 r. (data wpływu 25 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dopłaty do cen sprzedanych towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dopłaty do cen sprzedanych towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka sprzedaje, jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką VAT 0%, wyroby z drewna kontrahentowi z Niemiec. Zgodnie z umową, sprzedającemu przysługuje dodatek do ceny w wysokości do 5% ceny każdej dostawy. Dodatek przysługuje po spełnieniu warunków dotyczących jakości i terminowości dostarczanych towarów oraz osiągnięcia określonej wysokości obrotu. Dodatek zostaje wypłacony na podstawie odrębnego porozumienia, określającego wysokość dopłaty jako 3% sumy wszystkich faktur z każdej dostawy dokonanej w danym przedziale czasowym - najczęściej kwartale. Decyzje o przyznaniu dodatku podejmuje kontrahent Zainteresowanego biorąc pod uwagę ilości zakupionego towaru, ilość reklamacji oraz własne możliwości finansowe. Wnioskodawca wystawił zbiorczą fakturę korygującą, dokumentującą podwyższenie wartości obrotu z zastosowaniem wyliczenia - suma wszystkich wystawionych do kontrahenta faktur razy procent dodatku, stawka VAT 0%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymany dodatek należy traktować jako dopłatę do cen towarów i jako element podwyższający obrót WDT opodatkować ze stawką 0%, czy też potraktować dodatek jako premię pieniężną, czyli wynagrodzenie niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywany dodatek należy zakwalifikować jako element zwiększający obrót z tytułu WDT między nim, a kupującym. Dodatek wiąże się z określonymi dostawami (w tym przypadku wszystkimi dostawami w danym okresie) i niewątpliwie, w momencie otrzymania, podwyższa wartość należną sprzedawcy z tytułu zrealizowanych do nabywcy dostaw. w opinii Spółki, dodatek należy udokumentować fakturą korygującą zwiększająca obrót i opodatkować go tak jak WDT, czyli stawką 0%. Przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby do wyjęcia spod opodatkowania części obrotu (rozstrzygnięcie w sprawie premii pieniężnych III SA/Wa 4080/06 w Warszawie). Podobne rozstrzygnięcie zapadło w sprawie dopłat: I SA/Wr 3568/02 WSA we Wrocławiu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 13 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Artykuł 29 ust. 4 ustawy stanowi, iż podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka sprzedaje, jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką VAT 0%, wyroby z drewna kontrahentowi z Niemiec. Zgodnie z umową, przysługuje jej dodatek do ceny w wysokości do 5% ceny każdej dostawy. Dodatek przysługuje po spełnieniu warunków dotyczących jakości i terminowości dostarczanych towarów oraz osiągnięcia określonej wysokości obrotu. Zostaje on wypłacony na podstawie odrębnego porozumienia określającego wysokość dopłaty jako 3% sumy wszystkich faktur z każdej dostawy, dokonanej w danym przedziale czasowym - najczęściej kwartale. Decyzje o przyznaniu dodatku podejmuje kontrahent Zainteresowanego biorąc pod uwagę ilości zakupionego towaru, ilość reklamacji oraz własne możliwości finansowe. Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywany dodatek należy zakwalifikować jako element zwiększający obrót z tytułu WDT między nim, a kupującym.

Jak już wcześniej wskazano w art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót. Natomiast obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy. Podkreślić jednak należy, iż obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze mająca bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

W tak rozumianej szeroko kwocie należnej, niewątpliwie mieści się również otrzymywane przez sprzedawcę towarów od kupującego dodatkowe wynagrodzenie (premia), stanowiące de facto uzupełnienie ceny ich nabycia, uzależnione, jak wskazał Zainteresowany w jego przypadku, od ilości zakupionego towaru, ilości reklamacji oraz własnych możliwości finansowych nabywcy. Stwierdzić należy, że zapłata za dostarczony towar w przedmiotowej sprawie składa się z dwóch części: pierwszej - obejmującej wynagrodzenie za samo spełnienie świadczenia w postaci dostawy towaru, oraz drugiej - obejmującej dodatkową zapłatę dokonaną przez nabywcę towarów.

Zatem stwierdzić należy, iż otrzymany przez Wnioskodawcę dodatek stanowi dopłatę do konkretnych towarów. Tym samym, wpływa on na cenę tych towarów, tj. w przedmiotowej sprawie na jej podwyższenie.

W świetle powyższego, należy zgodzić się ze stanowiskiem Zainteresowanego, iż otrzymany dodatek należy traktować jako element zwiększający obrót z tytułu dokonanego WDT.

Biorąc pod uwagę fakt, iż towary sprzedane przez Spółkę były przedmiotem wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, dla opodatkowania kwoty dodatku będącego przedmiotem zapytania (jako kwoty podwyższającej cenę dostarczanych towarów), Wnioskodawca winien zastosować stawkę podatku taką jak dla transakcji sprzedaży przedmiotowych towarów.

Reasumując, otrzymany przez Zainteresowanego dodatek stanowi dopłatę do cen sprzedanych towarów i jako element podwyższający obrót z tytułu dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, winien być opodatkowany stawką podatku VAT w wysokości 0%.

Zatem, nie stanowi on wynagrodzenia niepodlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do powołanych we wniosku wyroków sądów administracyjnych podkreślić należy, iż są one rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach podatników i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl