ILPP2/443-1581/10-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1581/10-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "Remont kościoła" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "Remont kościoła". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 grudnia 2010 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zrealizował zadanie inwestycyjne pod nazwą "Remont kościoła". Zadanie inwestycyjne zostanie dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 r. Podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym. Realizując zadanie Zainteresowany nie może odzyskać podatku w związku z tym, iż nie jest podatnikiem podatku VAT. Do rozliczenia ww. zadania należy dołączyć interpretację indywidualną w zakresie interpretacji prawa podatkowego w sprawie niemożliwości odzyskania poniesionego kosztu VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że w okresie od grudnia 2009 r. do września 2010 r. zrealizował projekt pn. "Remont kościoła". Przedmiotowy projekt obejmował:

1.

Remont drewnianej więźby dachowej oraz wymiana pokrycia dachowego (usunięcie istniejącego pokrycia dachowego, usunięcie obróbek blacharskich, usunięcie starych rynien i rur spustowych, usunięcie uszkodzonych elementów więźby dachowej, wykonanie izolacji przeciwwilgociowej, odtworzenie uszkodzonych elementów konstrukcji nośnej dachu, montaż folii wiatroizolacyjnej, montaż deskowania połaci dachowych, wykonanie nowych obróbek blacharskich, wykonanie impregnacji grzybo i owadobójczej drewnianych elementów konstrukcyjnych dachu, wykonanie pokrycia dachowego z blachy z cynku tytanowego, zamontowanie instalacji odgromowej, zamontowanie nowych rynien i rur spustowych).

2.

Remont i kolorystyka elewacji, wymiana stolarki okiennej oraz remont stolarki drzwiowej kościoła (oczyszczenie elewacji ze zniszczonego tynku, oczyszczenie elementów kamiennych, roboty murarskie, tynkarskie oraz sztukatorskie wykończeniowe, roboty izolacyjne i odwodnienie budynku, renowacja elementów kamiennych, wymiana stolarki okiennej, renowacja stolarki drzwiowej, renowacja elementów kamiennych).

Projekt został zrealizowany przy współfinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie "Odnowa i rozwój wsi". Całkowite koszty realizacji projektu wyniosły: x zł, w tym dofinansowanie z EFRROW - x zł. Zakupy towarów i usług nabywane w ramach inwestycji zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Zainteresowanego (faktura VAT nr X za roboty budowlane na kwotę brutto x zł oraz faktura VAT nr X za pełnienie funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego na kwotę brutto xzł). Wyremontowany w wyniku realizacji projektu obiekt sakralny, tj. kościół X stanowi własność Wnioskodawcy, jest ogólnie dostępny, korzystanie z tego obiektu jest całkowicie nieodpłatne. Efekty powstałe w związku z realizacją projektu (wyremontowany kościół) nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT nie będąc podatnikiem tego podatku. Czy Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo od obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie realizowanej inwestycji pn. "Remont kościoła".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku zgodnie z ustawą. Ponadto Zainteresowany uważa, że nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie zrealizowanej inwestycji pn: "Remont kościoła X", z uwagi na to, iż towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (art. 86 ust. 1 i 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług). W przypadku Zainteresowanego nie znajdzie zastosowania ten artykuł.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. zadania nie służyły i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie tych towarów i usług. Z uwagi na to, iż Zainteresowany nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, podatek VAT został zaliczony do kosztów kwalifikowalnych zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w okresie od grudnia 2009 r. do września 2010 r. zrealizował zadanie inwestycyjne pod nazwą "Remont kościoła". Zadanie inwestycyjne zostanie dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 r., Działanie "Odnowa i rozwój wsi". Realizując zadanie Wnioskodawca nie może odzyskać podatku w związku z tym, że nie jest podatnikiem podatku VAT. Przedmiotowy projekt obejmował:

1.

Remont drewnianej więźby dachowej oraz wymiana pokrycia dachowego (usunięcie istniejącego pokrycia dachowego, usunięcie obróbek blacharskich, usunięcie starych rynien i rur spustowych, usunięcie uszkodzonych elementów więźby dachowej, wykonanie izolacji przeciwwilgociowej, odtworzenie uszkodzonych elementów konstrukcji nośnej dachu, montaż folii wiatroizolacyjnej, montaż deskowania połaci dachowych, wykonanie nowych obróbek blacharskich, wykonanie impregnacji grzybo i owadobójczej drewnianych elementów konstrukcyjnych dachu, wykonanie pokrycia dachowego z blachy z cynku tytanowego, zamontowanie instalacji odgromowej, zamontowanie nowych rynien i rur spustowych).

2.

Remont i kolorystyka elewacji, wymiana stolarki okiennej oraz remont stolarki drzwiowej kościoła (oczyszczenie elewacji ze zniszczonego tynku, oczyszczenie elementów kamiennych, roboty murarskie, tynkarskie oraz sztukatorskie wykończeniowe, roboty izolacyjne i odwodnienie budynku, renowacja elementów kamiennych, wymiana stolarki okiennej, renowacja stolarki drzwiowej, renowacja elementów kamiennych).

Całkowite koszty realizacji projektu wyniosły: x zł, w tym dofinansowanie z EFRROW - x. zł. Zakupy towarów i usług nabywane w ramach inwestycji zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Zainteresowanego. Wyremontowany w wyniku realizacji projektu obiekt sakralny, tj. kościół X stanowi własność Wnioskodawcy, jest ogólnie dostępny, korzystanie z tego obiektu jest całkowicie nieodpłatne. Efekty powstałe w związku z realizacją projektu (wyremontowany kościół) nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji.

W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "Remont kościoła".

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl