ILPP2/443-1578/09-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1578/09-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o, przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2009 r. (data wpływu 23 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłaty doliczanej do ceny biletów lotniczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłaty doliczanej do ceny biletów lotniczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym świadczącym przede wszystkim usługi handlingowe, związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innymi usługami o podobnym charakterze, które świadczone są na rzecz przewoźników powietrznych, a także innych podmiotów. Spółka dostarcza towary służące zaopatrzeniu na pokłady statków powietrznych. Zainteresowany pełni również funkcję agenta dokonującego sprzedaży biletów lotniczych na przeloty międzynarodowe (poza terytorium kraju) oraz na przeloty krajowe (odbywające się na terytorium kraju). Sprzedaż biletów lotniczych prowadzona jest w formie agencyjnej w imieniu i na rzecz linii lotniczej. Wnioskodawca jest akredytowanym agentem IATA (organizacja zrzeszająca linie lotnicze). Akredytacja ta oznacza uzyskanie statusu agenta, umożliwiającą sprzedaż biletów lotniczych w imieniu towarzystw lotniczych będących członkami IATA. w związku z pełnieniem funkcji agenta, pobiera on bezpośrednio od nabywcy biletów - tak zwaną opłatę za wystawienie (wydrukowanie) biletu lotniczego. Przedmiotowa opłata pobierana jest bezpośrednio od pasażera, któremu świadczona jest przez przewoźnika usługa przewozu lotniczego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w odniesieniu do opłat za wystawienie (wydrukowanie) biletu Spółka powinna stosować stawkę 7% VAT - w przypadku przelotów krajowych oraz stawkę 0% - w przypadku przelotów międzynarodowych, jako właściwe usłudze zasadniczej (usłudze przewozu lotniczego), do której uprawniony jest posiadacz biletu.

2.

W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze, według jakich stawek VAT Zainteresowany powinien doliczać podatek w stosunku do opłat za wystawienie biletu doliczanych do biletów lotniczych na przewozy krajowe oraz międzynarodowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty za wystawienie (wydrukowanie) biletu powinny zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki 7% - w przypadku przelotów krajowych oraz według stawki 0% - w przypadku przelotów międzynarodowych, właściwych usłudze zasadniczej (usłudze przewozu lotniczego), do której uprawniony jest posiadacz biletu.

Przed rozstrzygnięciem kwestii stosowania właściwej stawki w odniesieniu do opłat za wystawienie (wydrukowanie) biletu lotniczego, należy rozstrzygnąć czym w istocie są tego rodzaju opłaty. Zgodnie z słownikiem języka polskiego "bilet" oznacza - kartonik z odpowiednim nadrukiem, uprawniający posiadacza do wejścia gdzieś lub do określonej usługi. Zatem, w ocenie Spółki, bilet lotniczy należałoby uznać za dowód tego, iż określona osoba ma prawo skorzystania z usługi przelotu samolotu na określonej trasie. Tym samym należy stwierdzić, iż bilet jako taki nie stanowi odrębnej rzeczy, lecz jest nierozerwalnie złączony z usługą do skorzystania, z której uprawnia. Przedmiotem zainteresowania nabywcy co do zasady, nie jest zakup samego biletu (jako kartonika z nadrukiem), lecz nabycie określonej usługi. Stąd, zdaniem Wnioskodawcy, opłata za wystawienie biletu w istocie stanowi część usługi, do której posiadacz biletu jest uprawiony. Tym samym, kwestia opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności polegającej na wystawieniu biletu lotniczego będzie determinowana przez sposób opodatkowania usługi zasadniczej, do której uprawiony jest posiadacz biletu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które co do zasady nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 8 ust. 3 ustawy VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy jednak zauważyć, iż zarówno w treści ustawy, jak i w treści przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź ich zwolnienie od podatku. Co do zasady w świetle przepisów ustawy VAT, stawka podatku VAT należnego za usługi przelotu pasażerów (usługi transportu) zależna jest od faktu, czy przelot stanowi usługę transportu międzynarodowego, czy też krajowego.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Na mocy 83 ust. 3 pkt 2 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a.

z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 (art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy).

W świetle art. 83 ust. 2 w związku z art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy VAT, podatnik świadczący usługi transportu międzynarodowego osób może zastosować stawkę podatku VAT 0% pod warunkiem posiadania dowodów świadczenia usług, którym to dowodem będzie w tym przypadku międzynarodowy bilet lotniczy wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego - miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.

W związku z powyższym, na podstawie przywołanych regulacji stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy przeloty międzynarodowe, z którymi związane są przedmiotowe opłaty za wystawienie (wydrukowanie) biletu spełniają definicję usług transportu międzynarodowego wynikającą z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy - miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju, zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. w tym przypadku, dla opodatkowania usług będących częścią transportu międzynarodowego (opłata za wystawienie - wydrukowanie biletu), Spółka może zatem skorzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% - na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT.

Z kolei w myśl art. 41 ust. 2 ustawy VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy VAT, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Opodatkowaniu według stawki 7% podlegają m.in. przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie (poz. 148 załącznika nr 3 do ustawy VAT; PKWiU 62.10.1) oraz przewozy lotnicze pozarozkładowe pasażerskie (poz. 149 załącznika nr 3 do ustawy VAT; PKWiU 62.20.1).

Biorąc pod uwagę objęcie stawką 0% międzynarodowych przelotów pasażerskich, stawka podatku VAT 7% będzie miała zatem zastosowanie do usług przewozu lotniczego pasażerów na trasach krajowych.

Miejscem świadczenia usług transportu lotniczego, odbywającego się w całości na terytorium kraju (przeloty krajowe) - na mocy art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy VAT- jest terytorium kraju.

Mając na uwadze fakt, iż w istocie czynność wystawienia (wydrukowania) biletu lotniczego stanowi część usługi przewozu pasażerów, czynność świadczona przez Spółkę polegająca na wystawianiu (wydrukowaniu) biletu powinna być opodatkowana tą samą stawką jak usługa, do której uprawniony jest posiadacz biletu lotniczego. w konsekwencji, wystawienie biletu na przelot międzynarodowy (w przypadku spełnienia wyżej wskazanych warunków) powinno być opodatkowane stawką podatku VAT 0%. z kolei wystawienie biletu lotniczego na trasy krajowe, za którą to czynność Zainteresowany pobiera opłatę, winno być opodatkowane stawką 7%.

Podobne stanowisko w tej sprawie zaprezentował już uprzednio Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, w interpretacji indywidualnej z dnia 6 maja 2009 r., sygn. ILPP2/443-372/09-2/MN. w interpretacji tej czytamy co następuje: "Tut. Organ zgadza się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż pobierana opłata (transaction fee) stanowi część składową usługi transportu lotniczego. w związku z powyższym, na podstawie przywołanych regulacji stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy przeloty międzynarodowe, z którymi związane są przedmiotowe opłaty transakcyjne (transaction fee), spełniają definicję usług transportu międzynarodowego wynikającą z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy - miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju, zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. w tym przypadku, dla opodatkowania usług będących częścią transportu międzynarodowego (opłata transakcyjna), Zainteresowany może skorzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% - na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Zatem, jeżeli usługi transportu lotniczego, w związku z którymi Wnioskodawca pobiera opłatę transakcyjną, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.10.1 - korzystają one z opodatkowania stawką podatku obniżoną do 7%. w konsekwencji, pobierana przez Zainteresowanego opłata transakcyjna (transaction fee) będąca częścią transportu lotniczego odbywającego się na terytorium kraju (przewozy wewnątrzkrajowe), również korzysta z opodatkowania preferencyjną, 7% stawką podatku".

Potwierdzenie słuszności stanowiska zajętego przez Spółkę w przedmiotowej sprawie można odnaleźć również w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście z dnia 20 stycznia 2006 r., sygn. 1435/PP1/443-244/2/05/AW.

W ocenie Zainteresowanego, pobierana przez niego opłata za wystawienie biletu będąca częścią transportu lotniczego odbywającego się na terytorium kraju (przewozy krajowe), korzysta z opodatkowania preferencyjną, 7% stawką podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż powołane przez Zainteresowanego rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) obowiązywało do dnia 31 grudnia 2009 r. Natomiast od dnia 1 stycznia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl