ILPP2/443-157/07-3/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-157/07-3/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej C., przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku wynikającego ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku wynikającego ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako podmiot zajmujący się hurtową sprzedażą leków udziela swoim kontrahentom, w związku z dobrze układającą się współpracą handlową, tzw. premii pieniężnych, tj. wypłaca im określone sumy pieniężne. Premie te przyznawane są w związku z osiągnięciem przez kontrahentów odpowiedniego poziomu zakupów produktów sprzedawanych przez Spółkę oraz w związku z dokonywaniem przez kontrahentów przyśpieszonych płatności za nabyte przez nich produkty (tj. przed terminem płatności). Nie są one natomiast przyznawane za jakiekolwiek konkretne świadczenia kontrahentów Spółki, takie jak np. powstrzymywanie się od zakupów u innych podmiotów zajmujących się hurtową sprzedażą leków. Kontrahenci nie są też w żaden sposób zobowiązani do dokonywania zakupów określonej wielkości lub dokonywania wcześniejszych płatności - tego typu zachowania są wyłącznie wynikiem ich dobrej woli.

Powyższą sytuację kontrahenci traktują jako świadczenie na rzecz Spółki usług w postaci powyżej opisanych zachowań polegających na dokonywaniu określonej ilości zakupów oraz wcześniejszych płatności, gdzie otrzymywana przez nich premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za wykonaną usługę. W konsekwencji z tego też tytułu wystawiają (jako "sprzedawcy") na rzecz Spółki (jako "nabywcy") faktury VAT opiewające na kwoty otrzymanych premii.

Spółka nie zgadza się z taką kwalifikacją, ponieważ uznaje, że nie ma tu miejsca świadczenie usługi przez kontrahentów na rzecz Spółki. Nie chcąc jednak psuć dobrej współpracy, przyjmuje faktury VAT i odlicza wykazany w nich podatek VAT, opierając się na przepisie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Spółka będzie kontynuować dotychczasową praktykę przyznawania kontrahentom premii pieniężnych także w przyszłości. Premie pieniężne, tak jak ma to miejsce dotychczas, będą wypłacane w związku z osiągnięciem przez kontrahenta odpowiedniego poziomu zakupów produktów sprzedawanych przez Spółkę oraz w związku z dokonywaniem przez kontrahentów przyśpieszonych płatności za nabyte przez nich produkty. W związku z powyższym kontrahenci otrzymujący premie pieniężne zapewne tak jak dotychczas wystawiać będą faktury VAT, uznając otrzymywane premie za wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez nich usług polegających na dokonywaniu określonej ilości zakupów oraz wcześniejszych płatności.

Jednakże z dniem 1 stycznia 2008 r. zmianie ulega przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którego aktualnym brzmieniem, faktury dokumentujące czynności niepodlegające opodatkowaniu lub z podatku zwolnione mogą stanowić podstawę do obniżenia podatku należnego o zawarty w nich podatek naliczony, pod warunkiem, że kwota wykazana w takiej fakturze została uregulowana. Po nowelizacji tego przepisu faktury dokumentujące czynności niepodlegające opodatkowaniu lub z podatku zwolnione nie będą już pod żadnym warunkiem stanowić podstawy do obniżenia podatku należnego o zawarty w nich podatek naliczony. Biorąc przy tym pod uwagę, że brak jest regulacji przejściowych określających czasowy zakres zastosowania przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., przyjąć należy, że będzie on mieć zastosowanie do rozliczania podatku od towarów i usług począwszy od okresu rozliczeniowego stycznia 2008 r.

W związku z tym Spółka ma wątpliwości czy będzie mogła pomniejszać podatek należny o podatek naliczony wykazany w fakturach VAT wystawionych przez kontrahentów Spółki w związku z przyznaniem im premii pieniężnych po wejściu w życie nowego brzmienia przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego Spółka zwróciła się do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu działającego w imieniu Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w tym zakresie.

Jednakże, w sprawie tej u Wnioskodawcy zrodziła się kolejna wątpliwość dotycząca zakresu przysługującego zwolnienia, o którym mowa w art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej, w związku z zastosowaniem się do wydanej interpretacji, a mianowicie:

Jeżeli stanowisko Spółki dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostanie uznane za błędne (tzn. jeżeli organ uzna, że Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach VAT, które zostaną wystawione przez kontrahentów Spółki w związku z przyznaniem im premii pieniężnych, a które Spółka otrzyma po dniu 31 grudnia 2007 r.), to wówczas Spółka zastosuje się do interpretacji wydanej wskutek złożenia wniosku. Konsekwencją powyższego będzie fakt, iż Spółka obniżać będzie podatek należny o podatek naliczony wykazany w fakturach VAT, które zostaną wystawione przez jej kontrahentów w związku z przyznaniem im premii pieniężnych (przy założeniu, że kontrahenci będą w dalszym ciągu takie faktury wystawiać).

W ocenie Spółki nie można jednak wykluczyć, iż praktyka taka zostanie w przyszłości zakwestionowana i obniżanie przez Spółkę podatku należnego o podatek naliczony wykazany w omawianych fakturach VAT uznane zostanie za nieprawidłowe (interpretacja wydana Spółce może przecież być zmieniona, uchylona lub też nieuwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej). Tym samym w sytuacji takiej zostanie uznane, że Spółka zaniżała zobowiązania w podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego - w przypadku gdyby powyższa sytuacja rzeczywiście miała miejsce Spółka ma wątpliwości, jaki będzie w takim przypadku zakres przysługującego jej zwolnienia, o którym mowa w art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej, w związku z jej zastosowaniem się do wydanej interpretacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jeżeli na skutek złożenia wniosku zostanie wydana interpretacja, zgodnie z którą w świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu, które obowiązywać będzie od dnia 1 stycznia 2008 r., Spółka będzie uprawniona do obniżania podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach VAT, które zostaną wystawione przez kontrahentów w związku z przyznaniem im premii pieniężnych, a które Spółka otrzyma po dniu 31 grudnia 2007 r., i zastosuje się do tej interpretacji (tj. będzie obniżać podatek należny o podatek naliczony wykazany w tych fakturach), a następnie uznane zostanie (w związku ze zmianą albo uchyleniem tej interpretacji albo jej nieuwzględnieniem w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej), że Spółka zaniżała zobowiązania w podatku od towarów i usług, ponieważ jednak nie miała prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony wykazany w tych fakturach, to jaki będzie zakres przysługującego Spółce zwolnienia, o którym mowa w art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej, tzn. czy zwolnienie to dotyczyć będzie:

a.

zaniżeń zobowiązań w podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim zaniżenia te będą wynikać z obniżania podatku należnego o podatek naliczony wykazany w omawianych fakturach VAT otrzymanych przez Spółkę od swoich kontrahentów po dniu doręczenia interpretacji wydanej wskutek złożenia niniejszego wniosku, czy

b.

zaniżeń zobowiązań w podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim zaniżenia te będą wynikać z obniżania podatku należnego o podatek naliczony wykazany w omawianych fakturach VAT uwzględnionych przez Spółkę w ewidencji zakupów po dniu doręczenia interpretacji wydanej wskutek złożenia niniejszego wniosku, czy

c.

zaniżeń zobowiązań w podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim zaniżenia te będą wynikać z obniżania podatku należnego o podatek naliczony wykazany w omawianych fakturach VAT dokonanego w okresach rozliczeniowych, co do których deklaracje VAT zostaną przez Spółkę złożone po dniu doręczenia interpretacji wydanej na skutek złożenia niniejszego wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej zastosowanie się do interpretacji, która następnie została zmieniona lub nie została uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, powoduje zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji, jeżeli zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej oraz skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po opublikowaniu interpretacji ogólnej albo po doręczeniu interpretacji indywidualnej.

W ocenie Spółki, należy przyjąć, że jeżeli na skutek złożenia wniosku zostanie wydana interpretacja, zgodnie z którą w świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu, które obowiązywać będzie od dnia 1 stycznia 2008 r., Spółka będzie uprawniona do obniżania podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach VAT, które zostaną wystawione przez kontrahentów Spółki w związku z przyznaniem im premii pieniężnych, a które Spółka otrzyma po dniu 31 grudnia 2007 r., i zastosuje się do interpretacji (tj. będzie obniżać podatek należny o podatek naliczony wykazany w tych fakturach), a następnie uznane zostanie (w związku ze zmianą albo uchyleniem tej interpretacji albo jej nieuwzględnieniem w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej), że Spółka zaniżała zobowiązania w podatku od towarów i usług, ponieważ jednak nie miała prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony wykazany w tych fakturach, to przysługujące Spółce zwolnienie, o którym mowa w art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej, dotyczyć będzie zaniżeń zobowiązań w podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim zaniżenia te będą wynikać z obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w omawianych fakturach VAT, dokonanego w okresach rozliczeniowych, co do których deklaracje VAT zostaną przez Spółkę złożone po dniu doręczenia interpretacji wydanej na skutek złożenia niniejszego wniosku (pkt c pytania).

Jeśli więc np. interpretacja, o której wydanie Spółka wnosi, zostałaby wydana w dniu 28 lutego 2008 r., to zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej, będzie dotyczyć zaniżenia zobowiązań podatkowych w podatku od towarów i usług (w związku z nieuprawnionym obniżeniem podatku należnego o podatek naliczony wykazany w omawianych fakturach VAT otrzymanych przez Spółkę po dniu 31 grudnia 2007 r.) za okresy rozliczeniowe lutego 2008 r. i następne. Zdaniem Spółki wynika to z faktu, że skutek podatkowy, jakim jest obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wykazany w otrzymanych fakturach, następuje z chwilą złożenia deklaracji podatkowej za dany okres. Takie stanowisko zostało wyrażone wprost przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 21 grudnia 2006 r. (I FSK 378/06). W orzeczeniu tym Naczelny Sąd Administracyjny wskazał bowiem, iż prawo do obniżania podatku należnego o podatek naliczony powstaje zasadniczo w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik otrzymał fakturę lub w okresie następnym, a jego realizacja następuje właśnie poprzez złożenie deklaracji podatkowej wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku wynikającego ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji. Kwestia dotycząca prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej Nr ILPP2/443-157/07-2/ISN z dnia 19 lutego 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl