ILPP2/443-1562/10-3/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1562/10-3/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2010 r. (data wpływu 24 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji dostawy budynków i budowli według stawki podatku w wysokości 22% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji dostawy budynków i budowli według stawki podatku w wysokości 22%.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma XXX (dalej: Wnioskodawca, Zainteresowany) prowadzi na terytorium Polski działalność w zakresie produkcji metalowych elementów stolarki budowlanej, która jest jej przeważającą działalnością (PKD 2007 25.12.Z). Ponadto, firma ta zajmuje się inną produkcją dla budownictwa (w tym produkcją betonu) oraz handlem i dystrybucją stolarki budowlanej. Obecnie planuje sprzedaż części posiadanych nieruchomości wraz z infrastrukturą towarzyszącą, która wykorzystywana jest między innymi przy produkcji i sprzedaży betonu (betoniarnia) na rzecz spółki XXX Spółka z o.o. (dalej: Nabywca). W skład sprzedawanego majątku będzie wchodzić:

a.

prawo własności nieruchomości zabudowanej dwoma budynkami magazynowymi wraz ze znajdującymi się na tym gruncie:

* placami betonowymi,

* zasieki żelbetowe - przegrodą w postaci ścian oporowych,

* ogrodzeniami zewnętrznym i wewnętrznymi - z siatki na słupkach stalowych na cokole betonowym oraz bramami i furtkami.

Dla terenu objętego tą działką brak jest aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego. Według studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nieruchomość położona jest na terenie oznaczonym symbolem P/U - teren produkcji i aktywności gospodarczej z dopuszczeniem uciążliwości. W wypisie z rejestru gruntów teren oznaczony jest jako teren przemysłowy.

b. ruchomości: betonownia, ładowarka, specjalne samochody ciężarowe (cztery betonomieszarki i pompa do betonu).

Ponadto, Zainteresowany przekaże protokolarnie dokumenty dotyczące sprzedawanych środków trwałych (Dokumentacje Techniczno-Ruchowe, książki obiektów budowlanych, archiwalne dokumenty projektowe, receptury, książki pojazdów itp.).

Przedmiotem transakcji nie będą natomiast żadne należności ani zobowiązania. Zobowiązania i należności istniejące na dzień zawarcia transakcji sprzedaży pozostaną należnościami i zobowiązaniami Wnioskodawcy.

W związku z realizowaną transakcją sprzedaży, Wnioskodawca zwalnia, a Nabywca proponuje zatrudnienie 5 pracowników, których praca w firmie Zainteresowanego związana była między innymi z betoniarnią. Zwalniani pracownicy nie muszą podjąć zatrudnienia w spółce Nabywcy. Pracownicy, których praca związana była zarówno z działalnością betoniarni, jak i innych przedmiotów działalności Wnioskodawcy, pozostaną w dalszym ciągu jego pracownikami.

Nieruchomości będące przedmiotem sprzedaży na rzecz Nabywcy były nabyte przez Zainteresowanego od XXX S.A. we XXX na podstawie umowy sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego w dniu 5 listopada 1997 r. Transakcja sprzedaży w części dotyczącej dostawy budynków i budowli, z uwagi na ich uznanie za towary używane, korzystała ze zwolnienia od podatku VAT (transakcja udokumentowana fakturami ze stawką "zw"). Od momentu nabycia nieruchomości wraz z budynkami, Wnioskodawca nie poniósł wydatków na ich ulepszenie w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej.

W ramach struktury organizacyjnej Zainteresowanego wyodrębnione są działy: produkcji, handlowy (z logistyką), finansowy i administracji. W ramach działu handlowego i produkcji występuje podział na działalność betoniarni oraz na inne działalności prowadzone przez Wnioskodawcę. Poszczególne działy kierowane są przez upoważnioną osobę: dyrektora produkcji, dyrektora handlu i głównego księgowego. Zainteresowany nie posiada statutu czy regulaminu, z którego wynikałoby wydzielenie betoniarni. Posiada natomiast wprowadzony system zarządzania jakością ISO, który obejmuje całą prowadzoną działalność, z wyłączeniem działalności betoniarni.

Prowadzona ewidencja zdarzeń gospodarczych w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy pozwala na wyodrębnienie związanych z betoniarnią przychodów, kosztów bezpośrednich (koszty ogólnego zarządu przypisywane są według ustalonego klucza podziałowego), należności i zobowiązań.

Teren betoniarni, który będzie przedmiotem sprzedaży, nie dysponuje własną drogą dojazdową ani przyłączami instalacji (wodnej, kanalizacyjnej, elektrycznej). Na chwilę obecną dojazd do terenu betoniarni odbywa się poprzez nieruchomość należącą do Zainteresowanego, która nie będzie przedmiotem dostawy. Po zrealizowaniu transakcji, Nabywca wybuduje własną drogę dojazdową do kupionej nieruchomości. Do czasu wybudowania drogi dojazdowej i zapewnienia innego miejsca przyłączy instalacji, Nabywca będzie korzystał z dojazdu po terenie stanowiącym własność Wnioskodawcy oraz z przyłączy instalacji na jego terenie. Zarówno Zainteresowany, jak i Nabywca są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy strony transakcji, w oparciu o art. 43 ust. 10, mogą wybrać opodatkowanie dostawy według stawki 22%, budynków i budowli, o których mowa w stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Pod pojęciem "pierwsze zasiedlenie" należy rozumieć, stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Stosownie natomiast do art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy,

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części,

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Ponadto, zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że dostawa przedstawionych w stanie faktycznym budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Dostawa wykonywana jest bowiem w okresie przekraczającym dwa lata od dnia pierwszego zasiedlenia, co wynika z faktu, że Wnioskodawca dokonał nabycia budynków i budowli w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT w roku 1997, a w okresie do dnia zbycia tych obiektów na rzecz Nabywcy nie wykonał prac ulepszeniowych na budynkach o wartości co najmniej 30% ich wartości początkowej.

Jednakże na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, Zainteresowany uprawniony jest do rezygnacji ze zwolnienia dla dostawy budynków i budowli i wyboru ich opodatkowania. Skorzystanie z tego uprawnienia możliwe jest pod warunkiem złożenia, przed dniem dokonania dostawy, właściwemu dla Nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnego oświadczenia o wyborze opodatkowania dostawy budynków i budowli, które będzie zawierało dane wskazane w ust. 11.

Mając na uwadze, że stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, z podstawy opodatkowania budynków i budowli nie wyodrębnia się wartości gruntów, dostawa gruntów będzie podlegała opodatkowaniu na takich samych zasadach, jak dostawa położonych na niej budynków i budowli. W konsekwencji, dostawa wszystkich nieruchomości, o których mowa w pkt a stanu faktycznego, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli obie strony transakcji spełnią warunki określone w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.

Przy założeniu wyboru opodatkowania transakcji, dostawa nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w dniu 24 grudnia 2010 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia w zakresie:

* uznania dostawy składników majątkowych za dostawę zorganizowanej części przedsiębiorstwa - Nr ILPP2/443-1562/10-2/MN,

* prawa nabywcy składników majątkowych do odliczenia podatku naliczonego - Nr ILPP2/443-1562/10-4/MN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl