ILPP2/443-1558/10-2/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1558/10-2/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2010 r. (data wpływu 23 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z operacją wymiany pokrycia dachowego zabytkowego kościoła - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z operacją wymiany pokrycia dachowego zabytkowego kościoła.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia jako potencjalny beneficjent, będzie starać się o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Pomoc przyznawana jest w formie refundacji części kosztów, związanych z realizacją operacji odnawiania elewacji zewnętrznych i dachów w budynkach architektury sakralnej wpisanej do rejestru zabytków oraz zakupu sprzętu, materiałów i usług służących realizacji operacji.

Wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi" będzie składany w IV kwartale 2010 r. Operacja Parafii dotyczy wymiany pokrycia dachowego kościoła parafialnego, wpisanego do rejestru zabytków. Do wymienionego wniosku Parafia zobowiązana jest dołączyć oświadczenie o kwalifikalności VAT, aby podatek od towarów i usług zaliczyć do kosztów kwalifikowanych. Po zakończeniu operacji Parafia nie będzie osiągać z tego tytułu żadnych przychodów.

W związku z realizacją operacji wymagana jest indywidualna interpretacja w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT), wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na miejsce siedziby wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia będzie upoważniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z operacją wymiany pokrycia dachowego zabytkowego kościoła.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako osoba prawna nie prowadzi on działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT. W związku z tym, nie może odzyskać podatku od towarów i usług. Przepisy ustawy o VAT stanowią, iż prawo do odliczenia podatku należnego przysługuje beneficjentowi jedynie w przypadku, gdy spełnione są dwa warunki: beneficjent jest podatnikiem VAT oraz zakupione przez niego towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie nie będą spełnione te warunki, a co za tym idzie Parafia nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku z planowaną operacją nie będzie prowadzona działalność gospodarcza, czyli nie będzie dokonywana sprzedaż opodatkowana.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 38, poz. 220 z późn. zm.), Parafia może zaliczyć VAT do kosztów kwalifikowanych operacji w przypadku gdy nie ma możliwości odzyskania VAT w inny sposób.

Uzasadnione jest więc potraktowanie podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT. Jako potencjalny beneficjent będzie starać się o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Operacja Zainteresowanego dotyczy wymiany pokrycia dachowego kościoła parafialnego, wpisanego do rejestru zabytków. Po zakończeniu operacji Parafia nie będzie osiągać z tego tytułu żadnych przychodów.

Jak wskazano na wstępie, prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako "podatnicy VAT czynni".

Natomiast Wnioskodawca zaznaczył, iż nie jest podatnikiem podatku VAT, a zatem nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z planowanym przedsięwzięciem.

Reasumując, Zainteresowany nie będzie upoważniony do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z operacją wymiany pokrycia dachowego zabytkowego kościoła.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl