ILPP2/443-1545/10-4/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1545/10-4/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku sygnowanym datą 23 sierpnia 2010 r. (data wpływu 22 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami na realizację zadania "Podniesienie jakości życia (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami na realizację zadania "Podniesienie jakości życia oraz poziomu integracji społeczności lokalnej poprzez remont świetlicy wiejskiej w Krzakach". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) o doprecyzowanie opisu zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym. Skupia w swych szeregach członków czynnych realizujących postanowienia Statutu OSP, przyjętego przez Walne Zebranie Strażaków Uchwałą w dniu 10 lutego 2001 r. Realizując zadania wynikające z bieżącej pracy jednostki oraz zadania statutowe, podczas Walnego Zebrania Strażaków za rok 2009 zrodziła się koncepcja remontu dachu na strażnicy. Remont tego dachu polegał będzie na:

1.

przemurowaniu kominów,

2.

zdemontowaniu wszystkich rynien i rur spustowych, zamontowaniu nowych i wykonaniu obróbek blacharskich,

3.

wykonaniu łacenia dachu, a następnie położeniu blachy (blachodachówki).

Realizacja tej operacji pozwoli na zwiększenie aktywności społeczności lokalnej, rozwijanie wśród dzieci i młodzieży zainteresowań działalnością OSP. Stowarzyszenie złożyło do Marszałka Województwa stosowny wniosek o przyznanie środków na realizację przedmiotowego zadania. Wniosek ten został przyjęty i obecnie Wnioskodawca oczekuje na podpisanie umowy.

Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, jedynie działalność statutową. Corocznie, do końca marca, rozlicza się w Urzędzie Skarbowym przedstawiając następujące dokumenty: CIT 8, CIT 8/0, bilans finansowy, rachunek zysków i strat. Interpretacja prawna stanowić będzie załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowego zadania będą służyć Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji udokumentowane będzie za pomocą faktur VAT wystawionych dla Zainteresowanego. Właścicielem inwestycji po jej zakończeniu będzie Wnioskodawca. Otrzymane dofinansowanie przeznaczone jest na działalność statutową Zainteresowanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami na realizację zadania związanego ze zmianą pokrycia dachowego na strażnicy w ramach działania 4.1/413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi, a dotyczącego operacji: "Podniesienie jakości życia (...)".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT w związku z przedmiotowym zadaniem, ponieważ:

1.

nie prowadzi działalności gospodarczej lecz jedynie statutową, nieodpłatną, związaną przede wszystkim z ratowaniem życia i mienia przed pożarami, klęskami żywiołowymi i innymi miejscowymi zagrożeniami,

2.

nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług (tzw. VAT),

3.

nie sprzedaje swoich usług i nie wystawia faktur VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W art. 86 ust. 1 ustawy postanowiono, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie natomiast do przepisu art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z tym zastrzeżeniem, na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym. Realizując zadania wynikające z bieżącej pracy jednostki oraz zadania statutowe podczas Walnego Zebrania Strażaków za rok 2009 zrodziła się koncepcja remontu dachu na strażnicy, polegającego na: przemurowaniu kominów; zdemontowaniu wszystkich rynien i rur spustowych, zamontowaniu nowych i wykonaniu obróbek blacharskich; wykonaniu łacenia dachu, a następnie położeniu blachy (blachodachówki). Realizacja tej operacji pozwoli na zwiększenie aktywności społeczności lokalnej, rozwijanie wśród dzieci i młodzieży zainteresowań działalnością OSP. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, jedynie działalność statutową. Corocznie, do końca marca, rozlicza się w Urzędzie Skarbowym przedstawiając następujące dokumenty: CIT 8, CIT 8/0, bilans finansowy, rachunek zysków i strat. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowego zadania będą służyć Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji udokumentowane będzie za pomocą faktur VAT wystawionych dla Zainteresowanego. Właścicielem inwestycji po jej zakończeniu będzie Wnioskodawca. Otrzymane dofinansowanie przeznaczone jest na działalność statutową Zainteresowanego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania.

W zakresie ww. projektu Zainteresowany nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych na realizację zadania pn. "Podniesienie jakości życia (...)", w ramach działania 4.1/413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl