ILPP2/443-1529/11-3/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1529/11-3/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2011 r. (data wpływu 7 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz własnych pracowników - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz własnych pracowników.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

"A" Sp. z o.o. (dalej: "Spółka", "Wnioskodawca") jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie przemysłu.

Spółka świadczy usługi i dostarcza towary na rzecz osób prawnych (spółek) oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Takie dostawy dokumentowane są przez Spółkę fakturami VAT.

Spółka dokonuje także sporadycznie dostaw na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a będących pracownikami Spółki.

W poprzednim roku sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekroczyła w Spółce kwotę 40 000 PLN.

W Spółce nie powstał wcześniej obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na kasie rejestrującej, Spółka nie ewidencjonowała także sprzedaży na kasie przed dniem 1 stycznia 2011 r. (dopiero od dnia 1 października kasa rejestrująca jest w Spółce).

Spółka nie prowadzi działalności w zakresie obrotu gazem płynnym.

Będzie dokonywała sprzedaży na rzecz swoich pracowników (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). Przedmiotem dostaw na rzecz pracowników będą: podgrzewacze do wody, odpady produkcyjne, rury, złom. Może się zdarzyć, że Spółka będzie obciążała pracownika kosztami używania przez niego samochodu służbowego oraz paliwa. Mogą także wystąpić sytuacje, w których Wnioskodawca dokona na rzecz swojego pracownika sprzedaży aparatu fotograficznego, aparatu telefonicznego, używanej nawigacji samochodowej, czy nieużywanych przez Spółkę maszyn.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółka zobowiązana będzie do ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz własnych pracowników - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, towarów i usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4-7 rozporządzenia.

2.

Czy interpretacja § 4 ust. 2 rozporządzenia pozwala na przyjęcie tezy, iż Spółka ma prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących, mimo utraty zwolnienia podmiotowego, z innych tytułów.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany do ewidencji sprzedaży towarów/usług na rzecz swoich pracowników (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej), pod warunkiem, że nie będą to towary/usługi, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1-3 oraz 8-9 rozporządzenia.

§ 4 ust. 2 rozporządzenia należy, w ocenie Zainteresowanego, interpretować w ten sposób, że przepisy ust. 1 pkt 4-7 nie mają zastosowania do zwolnień wynikających z poz. 33 załącznika do rozporządzenia, z wyjątkiem sytuacji, w której podatnik bezpowrotnie utracił prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej. Nie jest natomiast przeszkodą do zastosowania tego przepisu sytuacja, w której podatnik, utracił co prawda prawo do zastosowania zwolnienia podmiotowego, ale zachowuje prawo do zwolnienia z innego tytułu.

UZASADNIENIE

Obowiązek stosowania kas rejestrujących został określony w art. 111 ust. 1 ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Od tego obowiązku ustawodawca przewidział jednak szereg wyjątków, określonych w rozporządzeniu. Podatnik nie będzie zatem zobowiązany do prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej, jeżeli będzie można zastosować do dokonywanych przez niego dostaw lub usług, któregoś ze zwolnień określonych w przedmiotowym rozporządzeniu.

Podatnik może korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. podatników, u których kwota obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 PLN i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Limit uprawniający Spółkę do zwolnienia podmiotowego został w poprzednim roku przekroczony (sprzedaż na rzecz osób fizycznych przekroczyła w poprzednim roku 40 000 PLN). W związku z powyższym w roku 2011 Wnioskodawca nie miał prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego. Spółka utraciła prawo do zwolnienia podmiotowego.

Wnioskodawca miał i ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nawet w przypadku przekroczenia przez niego limitu 40 000 PLN, uprawniającego go do zastosowania zwolnienia podmiotowego. Może on bowiem korzystać ze zwolnień przedmiotowych, jakie wskazane zostały w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie § 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z pozycją 33 załącznika do rozporządzenia, od obowiązku ewidencjonowania w kasie rejestrującej zwolnione są dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika (czyli Spółkę) na rzecz jego pracowników.

Spółka dokonując zatem dostawy własnych towarów zatrudnionym pracownikom nie będzie zobowiązana do ewidencji dostawy tych towarów na kasie rejestrującej.

Ograniczenia w stosowaniu powyższego zwolnienia przewidziane zostały w § 4 ust. 1 rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3 rozporządzenia nie stosuje się:

1.

do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego;

2.

przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia;

3.

przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami;

4.

przy dostawie: części do silników (PKWiU 28.11.4), silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1), nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1), przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2), części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0), części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0), silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3);

5.

przy dostawie:

a.

sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),

b.

sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1);

6.

przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, która nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy;

7.

przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie: płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów;

8.

przy dostawie wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU;

9.

przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%. bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 42 załącznika do rozporządzenia.

Istotny dla odpowiedzi na postawione przez Spółkę we wniosku pytania jest także przepis ust. 2 cytowanego wyżej paragrafu. Zgodnie bowiem z § 4 ust. 2 przepisy ust. 1 pkt 4-7 nie mają zastosowania do zwolnień wynikających z poz. 33 załącznika do rozporządzenia (czyli dla dostaw towarów i usług dokonywanych na rzecz pracowników).

Analiza powyższego wskazuje, że dostawa towarów/usług wskazanych w § 4 ust. 1 pkt 4 do 7 korzysta ze zwolnienia z obowiązku ich ewidencji na kasie rejestrującej, jeżeli dokonywana jest na rzecz pracowników.

Od tej zasady przewidziane zostały jednak także wyjątki. Dostawę towarów i usług wskazanych w § 4 ust. 1 pkt 4 do 7 rozporządzenia należy ewidencjonować na kasie, nawet jeśli dokonywana jest na rzecz pracowników, w sytuacjach, w których ma zastosowanie § 3 ust. 8 lub podatnik utracił albo utraci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami rozporządzenia również z innego tytułu.

W związku z powyższym, zwolnienie z ewidencji nie będzie przysługiwało w odniesieniu do towarów/usług dostarczanych na rzecz pracowników, w przypadku (zgodnie z § 3 ust. 8 rozporządzenia):

1.

podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2011 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2010 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2010 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2010 r.

Żadna z powyższych sytuacji nie miała jednak w Spółce miejsca.

W § 4 ust. 2 rozporządzenia zastrzeżono także, iż dostawę towarów i usług wskazanych w punktach 4 do 7 ustępu 1 należy ewidencjonować na kasie, nawet jeśli dokonywana jest na rzecz pracowników, w sytuacjach, w których podatnik utracił albo utraci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami rozporządzenia również z innego tytułu.

W ocenie Wnioskodawcy także ta część przepisu nie znajdzie w jego sytuacji zastosowania. Spółka bowiem, mimo, że utraciła prawo do zastosowania zwolnienia podmiotowego (z uwagi na przekroczenie limitu 40 000 PLN sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej), nadal objęta jest zwolnieniem przedmiotowym. Spółka dokonując dostawy towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a będącymi jej pracownikami korzysta z możliwości zwolnienia takiej sprzedaży z ewidencji na kasie rejestrującej na mocy pozycji 33 załącznika do rozporządzenia. Spółka nie utraciła zatem całkowicie prawa do zwolnienia.

Wobec powyższego Spółka stoi na stanowisku, że dostawa towarów czy świadczenie usług na rzecz jej towarów/usług wskazanych w § 4 ust. 1 pkt 4-7 rozporządzenia.

Jedynie w zakresie sprzedaży towarów/usług wskazanych w § 4 ust. 2-3 oraz 8-9 rozporządzenia zobowiązana będzie ona do ewidencji tej sprzedaży na kasie rejestrującej. Spółka nie prowadzi działalności w zakresie obrotu gazem płynnym, w związku z powyższym, nie będzie w jej przypadku miał zastosowania punkt 1 tegoż przepisu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, oraz określił warunki korzystania ze zwolnienia mając na uwadze interes publiczny (...).

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930), zwanym dalej rozporządzeniem.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Natomiast, w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

I tak w części II załącznika do rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, w poz. 33 wymieniona została - dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali 2).

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Podkreślić jednak w tym miejscu należy, iż zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów:

1.

do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego;

2.

przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia;

3.

przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami;

4.

przy dostawie: części do silników (PKWiU 28.11.4), silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1), nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1), przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2), części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0), części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0), silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3);

5.

przy dostawie:

a.

sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),

b.

sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1);

6.

przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, która nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy;

7.

przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie: płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów;

8.

przy dostawie wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU;

9.

przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%. bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 42 załącznika do rozporządzenia.

Stosownie do § 4 ust. 2 rozporządzenia, przepisy ust. 1 pkt 4-7 nie mają zastosowania do zwolnień wynikających z poz. 33 załącznika do rozporządzenia, z wyjątkiem sytuacji, w których ma zastosowanie § 3 ust. 8, lub podatnik utracił albo utraci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami rozporządzenia również z innego tytułu.

Powyższe oznacza, iż bezwzględny obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, w sytuacjach o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia, nie ma zastosowania do zwolnień wynikających z poz. 33 załącznika do rozporządzenia, a więc do dostawy towarów i świadczenia usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali, ale tylko i wyłącznie w stosunku do czynności wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 4-7 rozporządzenia i to pod warunkiem, że nie mają miejsca wyłączenia wskazane w § 4 ust. 2 rozporządzenia.

Z kolei na podstawie § 3 ust. 8 rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w ust. 1 oraz w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c, nie stosuje się do:

1.

podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2011 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2010 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2010 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2010 r.

Jak wskazano we wniosku żadna z powyższych sytuacji nie miała jednak w Spółce miejsca.

Z opisu sprawy wynika, iż oprócz dostarczania towarów i świadczenia usług na rzecz osób prawnych oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (dokumentowanych przez Spółkę fakturami VAT), sporadycznie dokonuje ona także dostaw na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a będących pracownikami Spółki. W poprzednim roku sprzedaż na rzecz tych osób przekroczyła w Spółce kwotę 40 000 zł W Spółce nie powstał wcześniej obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na kasie rejestrującej, Spółka nie ewidencjonowała także sprzedaży na kasie przed dniem 1 stycznia 2011 r. (dopiero od dnia 1 października 2011 r. kasa rejestrująca jest w Spółce).

Przedmiotem dostaw na rzecz pracowników będą: podgrzewacze do wody, odpady produkcyjne, rury, złom. Może się zdarzyć, że Spółka będzie obciążała pracownika kosztami używania przez niego samochodu służbowego oraz paliwa. Mogą także wystąpić sytuacje, w których Wnioskodawca dokona na rzecz swojego pracownika sprzedaży aparatu fotograficznego, aparatu telefonicznego, używanej nawigacji samochodowej czy nieużywanych przez Spółkę maszyn.

Zatem z uwagi na fakt, że sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekroczyła 40 000 zł, Wnioskodawca zobowiązany był do rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego na kasie rejestrującej (jak wskazano we wniosku od dnia 1 października 2011 r. kasa rejestrująca jest w Spółce). Tym samym Zainteresowany utracił prawo do zwolnienia podmiotowego. W związku z powyższym należy stwierdzić, że zgodnie z zapisem § 4 ust. 2 rozporządzenia w przedmiotowej sprawie podatnik utracił prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania z innego tytułu.

W konsekwencji w przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z wyjątkiem, który uniemożliwia zastosowanie § 4 ust. 2 rozporządzenia.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że interpretacja § 4 ust. 2 rozporządzenia nie pozwala na przyjęcie tezy, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku Spółka będzie miała prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących, bowiem Spółka utraciła prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej z uwagi na przekroczenie kwoty 40 000 zł z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Tym samym w przedmiotowej sprawie Spółka będzie zobowiązana do ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz własnych pracowników towarów i usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4-7 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie stanu faktycznego dotyczącego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz własnych pracowników w dniu 7 lutego 2012 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-1529/11-2/AD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl