ILPP2/443-1511/09-4/SJ - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych wypłacanych kontrahentom na podstawie umowy, w związku z osiągnięciem określonego poziomu zakupów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1511/09-4/SJ Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych wypłacanych kontrahentom na podstawie umowy, w związku z osiągnięciem określonego poziomu zakupów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 6 listopada 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2009 r. (data wpływu 31 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 grudnia 2009 r. (data wpływu 31 grudnia 2009 r.), w którym Wnioskodawca doprecyzował opis stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność handlową polegającą na sprzedaży olejów smarowych. Z odbiorcami ma podpisane umowy o współpracy, w których ustalane są zasady przyznawania premii za zakup produktów. Wysokość premii uzależniona jest od ilości zakupionych produktów w ramach poszczególnych grup produktów. Premie wyliczane są okresowo (kwartalnie, półrocznie lub rocznie), jako iloczyn zakupionych litrów i stawki za litr określonej w umowie. Kontrahent na przyznaną premię wystawia fakturę VAT z 22 % stawką podatku z tego tytułu. Ponadto, w umowie zawarta jest klauzula, że niewykonanie przez klienta w danym miesiącu określonego średniomiesięcznego poziomu zakupów, może skutkować rozwiązaniem wiążącej strony umowy.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

*

w zamian za udzielenie premii klient zobowiązany jest do dokonywania zakupów od wypłacającego premię lub dostawców zalecanych wskazanych szczegółowo w umowie. Po stronie kontrahenta nie ma zobowiązania do posiadania pełnego asortymentu towarów. Umowa nie zobowiązuje klienta do świadczenia usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, bądź reklamowym, ale de facto klient, aby osiągnąć określone poziomy zakupów musi promować towary Wnioskodawcy wśród swoich klientów,

*

warunkiem uzyskania premii nie jest wyłącznie osiągnięcie określonego obrotu,

*

aby uzyskać premie klient zobowiązany jest kupować produkty oznaczone odpowiednim znakiem w określonych ilościach, kategoriach i w określonym czasie (według harmonogramu),

*

umowa nie określa rodzaju, częstotliwości i sposobu weryfikacji działań, których celem jest intensyfikacja sprzedaży. Klient sam wybiera sposób intensyfikacji sprzedaży, a efektem tych .ań jest osiągnięcie odpowiedniego poziomu zakupów i otrzymanie, bądź nieotrzymanie premii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy udzielane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług i czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i usług. Przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie na rzecz innego podmiotu zakładając, że pomiędzy świadczoną usługą i przekazywanym świadczeniem istnieje bezpośredni związek. W sytuacji przedstawionej we wniosku, taki związek istnieje. Nie jest możliwe odniesienie premii do konkretnej dostawy z uwagi na fakt, że przyznanie premii jest uzależnione od osiągnięcia odpowiedniego poziomu zakupów w ramach określonych grup produktów. Uznaje się więc, że taki rodzaj zachowania się kontrahenta (zakup określonej ilości poszczególnych grup produktów) jest świadczeniem usług za wynagrodzeniem, a świadczone usługi powinny być opodatkowane stawką VAT 22 % i udokumentowane poprzez wystawienie faktury VAT przez świadczącego usługę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawą opodatkowania - według art. 29 ust. 1 ustawy - jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Wskazać należy, iż w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy.

Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Natomiast rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca ma podpisane z kontrahentami umowy o współpracy, w których ustalane są zasady przyznawania premii za zakup produktów Zainteresowanego (olejów smarowych) lub dostawców zalecanych wskazanych szczegółowo w umowie. Premie wyliczane są okresowo (kwartalnie, półrocznie lub rocznie), jako iloczyn zakupionych litrów i stawki za litr określonej w umowie, a ich wysokość uzależniona jest od ilości zakupionych produktów w ramach poszczególnych grup produktów. Warunkiem otrzymania przez kontrahenta premii nie jest wyłącznie osiągnięcie określonego obrotu - aby uzyskać premię klient zobowiązany jest kupować produkty oznaczone odpowiednim znakiem w określonych ilościach, kategoriach i w określonym czasie (według harmonogramu). W zamian za otrzymaną premię kontrahent nie świadczy usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, bądź reklamowym, jednak, aby osiągnąć określony poziom zakupów, klient musi promować towary Wnioskodawcy wśród swoich klientów. Umowa nie określa rodzaju, częstotliwości i sposobu weryfikacji działań, których celem jest intensyfikacja sprzedaży - klient sam wybiera sposób intensyfikacji sprzedaży, a efektem tych działań jest osiągniecie odpowiedniego poziomu zakupów. Natomiast w umowie zawarta jest klauzula, że niewykonanie przez klienta w danym miesiącu określonego średniomiesięcznego poziomu zakupów może skutkować rozwiązaniem wiążącej strony umowy.

Jak wynika z powyższego, wysokość premii uzależniona jest od ilości i kategorii zakupionych produktów w ramach poszczególnych grup produktów w określonym czasie. Premie wyliczane są okresowo (kwartalnie, półrocznie lub rocznie), jako iloczyn zakupionych litrów i stawki za litr określonej w umowie.

Z uwagi na powyższe, stwierdzić należy, iż premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę na rzecz klienta, można przyporządkować do konkretnych dostaw. Aby ustalić wysokość premii należnej klientowi, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Ponadto - jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego - kontrahent nie jest w żaden sposób zobowiązany do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. na rzecz Wnioskodawcy.

Zatem, zawarty we wniosku opis stanu faktycznego, pozwala na stwierdzenie, iż kontrahent nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza dokonywaniem zakupów towarów od wypłacającego premię lub dostawców zalecanych wskazanych szczegółowo w umowie oraz rozliczaniu się z Zainteresowanym na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Tym samym oznacza to, że kontrahent nie świadczy wobec Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, gdyż nie wykonuje on bowiem takich działań, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że przedmiotowe premie pieniężne stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanego dalej: rozporządzeniem.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 15 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" (§ 13 ust. 5 rozporządzenia).

Wobec powyższego, premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę, stanowiące rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, zmniejszający podstawę opodatkowania - na podstawie przepisu § 13 ust. 1

rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., obligują Zainteresowanego (udzielającego premię) w takiej sytuacji do wystawienia faktury korygującej uwzględniającej wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl