ILPP2/443-151/13-4/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-151/13-4/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy reprezentowanego przez Pełnomocnika podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2013 r. (data wpływu 26 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawiania zbiorczych faktur korygujących dokumentujących udzielenie rabatu w odniesieniu do dostaw towarów dokonanych na rzecz danego kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym pomimo nie osiągnięcia odpowiedniego, gwarantującego uzyskanie rabatu, poziomu obrotu dla wszystkich zakupionych produktów w danym okresie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawiania zbiorczych faktur korygujących dokumentujących udzielenie rabatu w odniesieniu do dostaw towarów dokonanych na rzecz danego kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym pomimo nie osiągnięcia odpowiedniego, gwarantującego uzyskanie rabatu, poziomu obrotu dla wszystkich zakupionych produktów w danym okresie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

"A" sp. z o.o. sp. k. (dalej: "Wnioskodawca") podejmuje działania zmierzające do zwiększenia wolumenu sprzedawanych produktów. W tym celu, zawiera z kontrahentami umowy, na podstawie których udzielane są procentowe rabaty cenowe na wszystkie oferowane produkty, Podstawą ich przyznania jest osiągnięcie przez kontrahenta określonego w umowie poziomu zakupów (obrotów netto) dla danego rodzaju produktu lub grupy asortymentowej produktów, w danym okresie rozliczeniowym (rok, kwartał lub inny oznaczony przez strony okres czasu). Limity obrotów są różne dla różnych grup asortymentowych towarów sprzedawanych przez Spółkę. Rabat jest stosowany do wszystkich dostaw dokonywanych na rzecz danego odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym, przy czym wysokość rabatu jest różna w zależności od grupy asortymentowej kupowanych przez odbiorcę towarów. Przyznanie rabatu jest też uzależnione od osiągnięcia określonego poziomu obrotów. Z umów wynika ponadto, iż Spółka może uzależnić udzielenie rabatu od terminowego regulowania płatności, nie jest to jednak bezwzględny warunek przyznania rabatu. Rabat jest udzielany odpowiednio na dany produkt lub wszystkie produkty należące do danej grupy asortymentowej.

Z umowy wynika, iż odbiorca ma prawo do rabatu w stosunku do wszystkich dostaw towarów dokonanych w danym okresie rozliczeniowym. Uzyskanie rabatu jest uzależnione od osiągnięcia określonego poziomu obrotów. Kryterium wysokości obrotów jest różne dla różnych grup asortymentowych bądź rodzaju sprzedawanych towarów. Dany odbiorca nie osiąga odpowiedniego, gwarantującego uzyskanie rabatu, poziomu obrotu dla wszystkich zakupionych produktów w danym okresie (zrealizowany obrót związany z danym produktem lub wybraną grupą asortymentową może okazać się zbyt niski). Z umowy wynika jednak, iż pomimo nie osiągnięcia przez odbiorcę określonego poziomu obrotów na danym asortymencie, Spółka ma prawo uznaniowo przyznać rabat kwotowy lub procentowy. Oznacza to, iż przy założeniu, że Spółka sprzedaje przykładowo towary pogrupowane w pięć grup asortymentowych, oraz odbiorca nie osiągnie oczekiwanego obrotu na jednej z grup asortymentowych, to otrzyma rabat na wszystkie dostawy dokonane w danym okresie rozliczeniowym, przy czym w stosunku do towaru, na którym nie został osiągnięty uzgodniony poziom obrotów, Spółka przyznaje uznaniowo rabat kwotowy lub procentowy. Wysokość rabatu jest różna w zależności od grup asortymentowych bądź rodzaju towarów.

Udzielone rabaty cenowe Wnioskodawca planuje rozliczać na podstawie zbiorczej faktury korygującej wystawianej po upływie okresu rozliczeniowego, który wynika z umowy.

Zbiorcza faktura korygująca będzie dotyczyć wszystkich dostaw produktów lub produktów należących do danej grupy asortymentowej, objętych rabatem w danym okresie rozliczeniowym, dokonanych dla jednego odbiorcy. Wnioskodawca nie wyklucza, że w tym samym okresie rozliczeniowym, objętym przedmiotową zbiorczą fakturą korygującą wystawioną dla danego odbiorcy, wystąpią także dostawy innych produktów, które z uwagi na nieprzekroczenie wymaganego poziomu obrotu będą objęte uznaniowym rabatem kwotowym lub procentowym

Faktura ta będzie zawierała:

* kolejny numer,

* datę wystawienia,

* dane nabywcy i sprzedawcy wraz z adresem i numerem NIP,

* kwotę i rodzaj udzielonego rabatu,

* kwotę zmniejszenia podatku należnego z podziałem na poszczególne stawki VAT,

* okres, do którego odnosi się udzielany rabat,

* wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".

W przypadku gdy rabat, o którym mowa powyżej będzie dotyczyć sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, wykazana na fakturze korygującej kwota rabatu oraz kwota zmniejszenia podatku należnego zostanie przedstawiona w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka ma obowiązek wystawić fakturę korygującą.

2.

Czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca może skorzystać z możliwości wystawienia tzw. "uproszczonej" faktury korygującej określonej w § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatków od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznanie rabatu w związku z osiągnięciem określonej wielkości obrotów i dochowaniu odpowiednich terminów płatności stanowi rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. W związku z tym, w myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia Wnioskodawca zobowiązany jest do wystawienia faktury korygującej.

W przypadku, gdy w tym samym okresie rozliczeniowym objętym daną fakturą korygującą wystawioną dla jednego odbiorcy wystąpią także dostawy innych produktów, które z uwagi na nieprzekroczenie wymaganego poziomu obrotu będą objęte uznaniowym rabatem kwotowym lub procentowym, Spółka ma prawo wystawić fakturę korygującą, o której mowa w § 13 ust. 3 rozporządzenia

W świetle treści uchwały NSA z dnia 25 czerwca 2012 r., sygn. akt I FPS 2/12, wypłata kontrahentowi bonusu warunkowego (premii pieniężnej) z tytułu osiągnięcia określonej wielkości sprzedaży lub terminowości regulowania należności stanowi rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, zmniejszający podstawę opodatkowania.

Jeżeli podatnik udziela rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury korygującej.

Zgodnie z brzemieniem § 13 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca (dalej: "faktura zbiorcza") powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;

3.

okres, do którego odnosi się udzielony rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Natomiast zgodnie z § 13 ust. 4, jeżeli rabat, o którym mowa powyżej dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, wykazana na fakturze korygującej kwota rabatu oraz kwota zmniejszenia podatku należnego powinna zostać przedstawiona w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 8 faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Dokonując wykładni językowej przesłanki wystawienia faktury zbiorczej, określonej w części wstępnej § 13 ust. 3 rozporządzenia - "wszystkich dostaw towarów lub usług" - należy stwierdzić, że jest ona spełniona w przypadku, gdy Wnioskodawca udziela rabatu dla jednego odbiorcy na wszystkie w danym okresie rozliczeniowym fakturowane dostawy konkretnego towaru lub świadczenia konkretnej usługi. Przepis wskazuje bowiem, że należy wziąć pod uwagę wszystkie dostawy określonych towarów lub usług, a nie dostawy wszystkich towarów lub usług. Tym samym brak jest wymogu, aby rabatem zostały objęte wszystkie opodatkowane podatkiem od towarów i usług czynności wykonane w tym czasie na rzecz kontrahenta, tj. wszystkie dokonane dostawy towarów lub wszystkie wykonane usługi.

Powyższe stanowisko znajduje także potwierdzenie w wyroku WSA w Gliwicach z dnia 16 kwietnia 2012 r. (sygn. III SA/GI 1684/11).

Za takim rozumieniem przepisu § 13 ust. 3 rozporządzenia przemawia również wykładnia funkcjonalna (celowościowa). Gdyby bowiem przyjąć, że możliwość wystawienia faktury korygującej zbiorczej występowałaby tylko wówczas, gdy prawo do rabatu może zostać faktycznie zrealizowane w stosunku do wszystkich dostaw towarów względem jednego kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym, to w praktyce taką fakturę korygującą można byłoby wystawić tylko w wyjątkowych przypadkach. Z możliwości wystawienia "uproszczonej" faktury korygującej skorzystać mogliby tylko przedsiębiorcy, którzy sprzedają jeden lub kilka produktów tworzących jedną grupę asortymentową. Jeżeli zaś przedsiębiorca sprzedaje wiele produktów, grup asortymentowych, na które może zastosować różnej wielkości marże, to z reguły nierynkowym byłoby, gdyby na wszystkie produkty stosował ten sam rabat i te same warunki przyznawania rabatu. Nieosiągnięcie zaś warunków do przyznania rabatu tylko na jednym produkcie dyskwalifikowałoby możliwość wystawienia "uproszczonej" faktury korygującej. Zamiarem zaś ustawodawcy, który wprowadził uproszczenia w wystawianiu zbiorczych faktur korygujących było umożliwienie skorzystania z tego przywileju wszystkim przedsiębiorcom, a zwłaszcza tym, którzy mają w ofercie szeroki asortyment towarów, aby to oni mogli skorzystać z uproszczeń w wystawianych fakturach korygujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 29 ust. 1 ustawy stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z kolei, zgodnie z art. 29 ust. 4b ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w:

1.

eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;

2.

dostawie towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju,

3.

sprzedaży energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy,

4.

pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.

Natomiast stosownie do art. 29 ust. 4c ustawy, przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

W oparciu o treść art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Wskazać należy, iż ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury, w tym faktury korygujące, zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.).

I tak, w myśl § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w brzmieniu do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Na podstawie § 13 ust. 2 cyt. rozporządzenia, w brzmieniu do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie z § 13 ust. 3 powołanego rozporządzenia, w brzmieniu do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygującą powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielony rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jak stanowi § 5 ust. 1 pkt 1-4 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury.

Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (§ 13 ust. 4 cyt. rozporządzenia).

Jak wynika z § 13 ust. 5 rozporządzenia, w brzmieniu do dnia 31 grudnia 2012 r., przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Przepisy § 5 ust. 6 i 7 i § 7 stosuje się odpowiednio do faktury korygującej, o której mowa w ust. 2 - § 13 ust. 6 ww. rozporządzenia, w brzmieniu do dnia 31 grudnia 2012 r.

Na podstawie § 13 ust. 7 cyt. rozporządzenia, w brzmieniu do dnia 31 grudnia 2012 r., przepisy § 5 ust. 6 stosuje się odpowiednio do faktury korygującej, o której mowa w ust. 3.

Ponadto należy nadmienić, iż w oparciu o § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyraz "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Z dniem 1 stycznia 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2012 r. zmieniające ww. rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2012 r. poz. 1428), zwanego dalej zmienionym rozporządzeniem. Rozporządzenie to wdraża dyrektywę Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (Dz. Urz. UE L 189 z 22.07.2010, str. 1).

W myśl § 4 ust. 1 zmienionego rozporządzenia, fakturę wystawia:

1.

zarejestrowany podatnik VAT czynny,

2.

podatnik, o którym mowa w art. 16 ustawy, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu.

Z kolei, zgodnie z § 13 ust. 1 zmienionego rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.

Jak wynika z § 13 ust. 2 zmienionego rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Na podstawie § 13 ust. 3 zmienionego rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1-4 zmienionego rozporządzenia, faktura powinna zawierać:

1.

datę jej wystawienia;

2.

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a.

Przepis § 13 ust. 4 pozostał bez zmian.

Natomiast zgodnie z § 13 ust. 5 zmienionego rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy całości lub części należności, o której mowa § 10 ust. 1.

Podobnie treść przepisu § 13 ust. 8 rozporządzenia pozostała bez zmian.

Z powyższych uregulowań dotyczących wystawiania faktur korygujących wynika, że podatnik może wystawić fakturę korygującą zawierającą:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego;

- bez konieczności odniesienia jej do faktur pierwotnych, tj. bez podania danych zawartych w fakturze, której dotyczy faktura korygująca obejmujących dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1-2 i pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towarów lub usług objętych rabatem.

Warunkiem dokonania korekty w formie przewidzianej w § 13 ust. 3 rozporządzenia jest, aby korekta za dany okres z tytułu udzielenia rabatu dotyczyła wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, podejmuje działania zmierzające do zwiększenia wolumenu sprzedawanych produktów. W tym celu, zawiera z kontrahentami umowy, na podstawie których udzielane są procentowe rabaty cenowe na wszystkie oferowane produkty, Podstawą ich przyznania jest osiągnięcie przez kontrahenta określonego w umowie poziomu zakupów (obrotów netto) dla danego rodzaju produktu lub grupy asortymentowej produktów, w danym okresie rozliczeniowym (rok, kwartał lub inny oznaczony przez strony okres czasu). Limity obrotów są różne dla różnych grup asortymentowych towarów sprzedawanych przez Spółkę. Rabat jest stosowany do wszystkich dostaw dokonywanych na rzecz danego odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym, przy czym wysokość rabatu jest różna w zależności od grupy asortymentowej kupowanych przez odbiorcę towarów. Przyznanie rabatu jest też uzależnione od osiągnięcia określonego poziomu obrotów. Z umów wynika ponadto, iż Spółka może uzależnić udzielenie rabatu od terminowego regulowania płatności, nie jest to jednak bezwzględny warunek przyznania rabatu. Rabat jest udzielany odpowiednio na dany produkt lub wszystkie produkty należące do danej grupy asortymentowej.

Z umowy wynika, iż odbiorca ma prawo do rabatu w stosunku do wszystkich dostaw towarów dokonanych w danym okresie rozliczeniowym. Uzyskanie rabatu jest uzależnione od osiągnięcia określonego poziomu obrotów. Kryterium wysokości obrotów jest różne dla różnych grup asortymentowych bądź rodzaju sprzedawanych towarów. Dany odbiorca nie osiąga odpowiedniego, gwarantującego uzyskanie rabatu, poziomu obrotu dla wszystkich zakupionych produktów w danym okresie (zrealizowany obrót związany z danym produktem lub wybraną grupą asortymentową może okazać się zbyt niski). Z umowy wynika jednak, iż pomimo nie osiągnięcia przez odbiorcę określonego poziomu obrotów na danym asortymencie, Spółka ma prawo uznaniowo przyznać rabat kwotowy lub procentowy. Oznacza to, iż przy założeniu, że Spółka sprzedaje przykładowo towary pogrupowane w pięć grup asortymentowych, oraz odbiorca nie osiągnie oczekiwanego obrotu na jednej z grup asortymentowych, to otrzyma rabat na wszystkie dostawy dokonane w danym okresie rozliczeniowym, przy czym w stosunku do towaru, na którym nie został osiągnięty uzgodniony poziom obrotów, Spółka przyznaje uznaniowo rabat kwotowy lub procentowy. Wysokość rabatu jest różna w zależności od grup asortymentowych bądź rodzaju towarów.

Udzielone rabaty cenowe Wnioskodawca planuje rozliczać na podstawie zbiorczej faktury korygującej wystawianej po upływie okresu rozliczeniowego, który wynika z umowy.

Zbiorcza faktura korygująca będzie dotyczyć wszystkich dostaw produktów lub produktów należących do danej grupy asortymentowej, objętych rabatem w danym okresie rozliczeniowym, dokonanych dla jednego odbiorcy. Wnioskodawca nie wyklucza, że w tym samym okresie rozliczeniowym, objętym przedmiotową zbiorczą fakturą korygującą wystawioną dla danego odbiorcy, wystąpią także dostawy innych produktów, które z uwagi na nieprzekroczenie wymaganego poziomu obrotu będą objęte uznaniowym rabatem kwotowym lub procentowym

Faktura ta będzie zawierała:

* kolejny numer,

* datę wystawienia,

* dane nabywcy i sprzedawcy wraz z adresem i numerem NIP,

* kwotę i rodzaj udzielonego rabatu,

* kwotę zmniejszenia podatku należnego z podziałem na poszczególne stawki VAT,

* okres, do którego odnosi się udzielany rabat,

* wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".

W przypadku gdy rabat, o którym mowa powyżej będzie dotyczyć sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, wykazana na fakturze korygującej kwota rabatu oraz kwota zmniejszenia podatku należnego zostanie przedstawiona

Na tle powyższego Zainteresowany ma wątpliwości, czy w przypadku różnych rabatów obniżających wartość wszystkich dostaw towarów dokonywanych w przyjętym okresie rozliczeniowym, a także usług na rzecz danego kontrahenta, może on wystawiać zbiorcze faktury korygujące.

Z brzmienia przedstawionych regulacji prawnych wynika, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Powyższy przepis umożliwia wystawienie faktury korygującej - w zależności od przypadku - zarówno dla jednej lub więcej dostaw (§ 13 ust. 2 zmienionego rozporządzenia), bądź też do wszystkich dostaw dla jednego odbiorcy (§ 13 ust. 3 zmienionego rozporządzenia). Przepis ten określa dane, jakie powinna zawierać faktura. Należy zauważyć, iż regulacja zawarta w § 13 zmienionego rozporządzenia, przewiduje możliwość wystawienia faktury korygującej, wskazując jednocześnie minimalny zakres danych jakie taka faktura powinna zawierać. A zatem, podatnicy mogą wystawić fakturę korygującą do jednej, bądź wielu faktur sprzedaży lub też do wszystkich faktur wystawionych na rzecz jednego odbiorcy (kontrahenta) w danym okresie rozliczeniowym.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż w przedmiotowym przypadku przyznanie kontrahentowi premii pieniężnej, stanowiącej rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, jest przesłanką determinującą konieczność wystawienia przez Spółkę faktury korygującej do każdej dostawy, w związku z którą została ona udzielona. Przy czym, stosownie do § 13 ust. 2 zmienionego rozporządzenia dla jednej lub więcej dostaw towarów dokonywanych dla kontrahenta w danym okresie, Zainteresowany może wystawić jedną fakturę korygującą zawierającą dane, o których mowa w § 13 ust. 2 zmienionego rozporządzenia.

Ponadto tut. Organ informuje, iż przepisy § 13 rozporządzenia fakturowego w brzmieniu obecnym, jak i zmienionym regulują zasady wystawiania faktur korygujących i stanowią co do zasady odzwierciedlenie regulacji aktualnie obowiązujących. Wprowadzone modyfikacje polegają jedynie na odpowiednim dostosowaniu do zmian prowadzonych w pozostałych przepisach rozporządzenia fakturowego.

Odnosząc przedstawiony w treści wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe do powołanych powyżej przepisów prawa stwierdzić należy, że skoro, jak wskazał Wnioskodawca - rabat udzielany jest/będzie kontrahentowi w odniesieniu do całości dokonanego z nim obrotu, tj. do wszystkich dostaw dokonanych na rzecz danego kontrahenta, zarówno wyrobów, których dostawa była podstawą kalkulacji rabatu jak i pozostałych wyrobów, to rabat może być/zostać udokumentowany poprzez wystawienie faktury korygującej uproszczonej, o której mowa w § 13 ust. 3 rozporządzenia, zawierającej wszystkie wskazane w tym przepisie elementy.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, tut. Organ informuje, że w pozostałym zakresie zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl