ILPP2/443-1506/09-4/ISN - Umowa użyczenia a możliwość odzyskania przez SP ZOZ podatku VAT w związku z realizacją projektu modernizacji budynku przychodni i zakupem sprzętu diagnostycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1506/09-4/ISN Umowa użyczenia a możliwość odzyskania przez SP ZOZ podatku VAT w związku z realizacją projektu modernizacji budynku przychodni i zakupem sprzętu diagnostycznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.) uzupełnionym pismem dnia 12 stycznia 2010 r. (data wpływu 14 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przez SP ZOZ projektu pn. (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przez SP ZOZ w P. projektu pn.... Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 stycznia 2010 r. (data wpływu 14 stycznia 2010 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawione zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku ze złożeniem przez SP ZOZ wniosku o dofinansowanie projektu pn. (...)w ramach Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013, Wnioskodawca wystąpił o interpretację indywidualną w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (jako podatku naliczonego przy realizacji tego zadania). Zarząd Powiatu realizuje zadania publiczne Powiatu przy pomocy jednostek organizacyjnych m.in. przez Starostwo Powiatowe. Beneficjentem środków unijnych zgodnie z zapisami Regionalnego Programu Operacyjnego może być jednostka samorządu terytorialnego, a więc Powiat, a jednostką budżetową, przez którą będzie realizowane zadanie jest Starostwo Powiatowe. W tym przypadku zadanie realizować będzie SP ZOZ. Powiat jest właścicielem obiektów, w których realizowane będzie zadanie.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Powiat wykonuje zadania o charakterze ponadgminnym, m.in. z ochrony zdrowia. Starostwo Powiatowe świadczy usługi w zakresie czynności opodatkowanych takich jak: najem, dzierżawa majątku własnego i Skarbu Państwa. Należny podatek VAT jest odprowadzany do urzędu skarbowego wraz z miesięczną deklaracją VAT-7.

Interpretując art. 86 ustawy o podatku VAT, zdaniem Zainteresowanego nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty należnego podatku o kwotę podatku naliczonego, gdyż nie zajmuje się on sprzedażą towarów i usług w rozumieniu wyżej cytowanej ustawy. W wykazie obligatoryjnych załączników do wniosku aplikacyjnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego wymagane jest załączenie m.in. interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwej ze względu na siedzibę wnioskodawcy. Interpretacja taka wymagana jest od SP ZOZ - gdzie jest wnioskodawcą - oraz od Powiatu, który zabezpiecza wkład własny we wniosku. SP ZOZ w P. złożyło już taki wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 3 września 2009 r. i nadano jej Nr ILPP1/443 -1043/09-4/BP.

Projekt zakłada modernizację budynku Przychodni wraz z dobudową windy oraz zakup i wymianę aparatury i sprzętu diagnostycznego.

W uzupełnieniu do wniosku poinformowano, że:

1.

Beneficjent, jakim jest SP ZOZ, posiada zdolność organizacyjną i instytucjonalną do wdrożenia przedmiotowego projektu. Projekt będzie realizowany przez SP ZOZ w partnerstwie ze starostwem, które m.in. zapewni środki finansowe na pokrycie wkładu własnego oraz będzie realizować w imieniu beneficjenta prace budowlane, jak również będzie odpowiedzialne za nadzór inwestorski,

2.

Faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług przeznaczonych na realizację ww. projektu wystawiane będą na Zainteresowanego,

3.

W związku z prowadzeniem inwestycji nie będzie obowiązku uiszczania podatku ze względu na to, iż Wnioskodawca jest właścicielem tych budynków, a realizowana inwestycja wynika z wykonywania jego zadań własnych, określonych w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.),

4.

Użytkownikiem obiektów, w którym realizowane będzie zadanie jest SP ZOZ,

5.

Zainteresowany użycza bezpłatnie SP ZOZ-owi obiekty przedstawione w projekcie na podstawie umowy użyczenia z dnia 4 września 2003 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją ww. projektu przez SP ZOZ istnieje możliwość odzyskania przez Zainteresowanego podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie obowiązujących przepisów prawnych, nie ma on możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przez SP ZOZ projektu pn. (...).w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty, czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 powołanej wyżej ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, m.in. w zakresie promocji i ochrony zdrowia.

Ze zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, że Zainteresowany przystąpił do projektu pn. (...).w ramach Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013. Beneficjent, jakim jest SP ZOZ, posiada zdolność organizacyjną i instytucjonalną do wdrożenia przedmiotowego projektu. Projekt będzie realizowany przez SP ZOZ w partnerstwie ze starostwem, które m.in. zapewni środki finansowe na pokrycie wkładu własnego oraz będzie realizować w imieniu beneficjenta prace budowlane, jak również będzie odpowiedzialne za nadzór inwestorski. Faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług przeznaczonych na realizację ww. projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę. Jego zdaniem, w związku z prowadzeniem przedmiotowej inwestycji nie będzie miał obowiązku uiszczania podatku ze względu na to, iż jest on właścicielem tych budynków, a realizowana inwestycja wynika z wykonywania jego zadań własnych, określonych w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Użytkownikiem obiektów, w którym realizowane będzie zadanie jest SP ZOZ. Obiekty te użyczane są bezpłatnie od Wnioskodawcy na podstawie umowy użyczenia z dnia 4 września 2003 r. Starostwo Powiatowe świadczy usługi w zakresie czynności opodatkowanych takich jak: najem, dzierżawa majątku własnego i Skarbu Państwa. Należny podatek VAT jest odprowadzany do urzędu skarbowego wraz z miesięczną deklaracją VAT-7. W opinii Zainteresowanego, interpretując art. 86 ustawy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty należnego podatku o kwotę podatku naliczonego, gdyż nie zajmuje się on sprzedażą towarów i usług w rozumieniu wyżej cytowanej ustawy. W wykazie obligatoryjnych załączników do wniosku aplikacyjnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego wymagane jest załączenie m.in. interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwej ze względu na siedzibę wnioskodawcy. Interpretacja taka wymagana jest od SP ZOZ - gdzie jest wnioskodawcą - oraz od Powiatu, który zabezpiecza wkład własny we wniosku. SP ZOZ w P. złożyło już taki wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 3 września 2009 r. i nadano jej Nr ILPP1/443-1043/09-4/BP. Projekt zakłada modernizację budynku Przychodni wraz z dobudową windy oraz zakup i wymianę aparatury i sprzętu diagnostycznego.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia umowy użyczenia, dlatego też należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy - art. 710 Kodeksu cywilnego. Istotnymi cechami tej umowy są zatem dwa elementy: oddanie rzeczy do używanie na pewien czas oraz nieodpłatność.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 i ust. 3 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

*

brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

*

istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca zawierając umowę użyczenia, zobowiązał się zezwolić SP ZOZ przez czas oznaczony lub nieoznaczony na bezpłatne używanie obiektów będących przedmiotem projektu. Zatem, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na brak odpłatności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - oddanie w bezpłatne używanie odbyło się w związku z prowadzoną przez Zainteresowanego działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż Zainteresowany będzie tylko inwestorem przedmiotowej inwestycji, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie ww. projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia (do dnia 31 grudnia 2009 r. na podstawie przepisów rozdziału 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Reasumując, Zainteresowany nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. (...).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl