ILPP2/443-1502/09-5/MN - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych uzyskanych przez spółkę na podstawie umów zawartych z kontrahentami w związku z osiągnięciem określonego poziomu zakupów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1502/09-5/MN Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych uzyskanych przez spółkę na podstawie umów zawartych z kontrahentami w związku z osiągnięciem określonego poziomu zakupów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. .. upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 4 listopada 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 31 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych premii pieniężnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 31 grudnia 2009 r.) o własne stanowisko w sprawie, pełnomocnictwo dla osoby podpisanej na wniosku do występowania w imieniu Spółki z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej oraz doprecyzowanie, które z pytań dotyczą stanów faktycznych, a które zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami elektrycznymi na terenie kraju. Spółka jest zarejestrowana od dnia 20 czerwca 2004 r. jako czynny podatnik VAT. Spółka otrzymała od Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu interpretację indywidualną o numerze PA/005w-1520/04/MOL z dnia 22 lutego 2005 r. Zainteresowany stosował i nadal stosuje się do przepisów prawa podatkowego, dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych, zgodnie ze stanowiskiem zawartym w ww. "interpretacji indywidualnej".

Spółka, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, zawiera z niektórymi dostawcami towarów umowy, które gwarantują jej wypłatę premii pieniężnych za realizację, określonych w umowie, poziomów zakupów. W ramach zawieranych umów handlowych lub na podstawie odrębnych porozumień strony ustalają, że w przypadku przekroczenia określonego poziomu zakupów (zrealizowania określonego obrotu w danym okresie rozliczeniowym) Wnioskodawca otrzyma premię pieniężną. Mechanizm jej naliczania jest w każdym przypadku taki sam, tj. stanowi określony procent od wartości zakupów dokonanych przez Spółkę w danym okresie.

W zależności od ustaleń z dostawcami, powyższe premie są przyznawane i rozliczane na bazie miesięcznej, kwartalnej lub rocznej, po zakończeniu okresu rozliczeniowego, w momencie przekroczenia wartościowego progu zakupów. Zainteresowany z tytułu premii pieniężnych nie jest zobowiązany do wykonywania na rzecz dostawcy jakichkolwiek dodatkowych czynności, czy też do świadczenia dodatkowych usług. Wypłacone premie nie mają związku z odpowiednim eksponowaniem towaru, zobowiązaniem do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię, ani ze zobowiązaniem do posiadania pełnego asortymentu towaru danego dostawcy.

Otrzymana premia ma charakter pieniężny i brak jest powiązania jej z konkretną dostawą towaru. Jest ona wynikiem wszystkich dostaw towaru otrzymanych w danym okresie. Kwota premii uzależniona jest od wielu dostaw, a nie jest połączona z jedną, konkretną dostawą. Aby Spółka otrzymała premię musi (w niektórych przypadkach) terminowo regulować swoje zobowiązania wobec konkretnego dostawcy.

Wnioskodawca, zgodnie z wydaną wcześniej interpretacją, wystawia na rzecz dostawców faktury z wykazanym należnym podatkiem VAT z tytułu premii pieniężnych, określanych również jako bonusy.

Opisany stan faktyczny dotyczy zarówno zdarzeń przeszłych jak i zdarzeń przyszłych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy premia pieniężna uzyskana przez Spółkę po osiągnięciu określonej wielkości zakupów (wartościowo) jest świadczeniem usług i powinna być udokumentowana fakturą VAT ze stawką 22 %.

Zdaniem Wnioskodawcy, za zrealizowanie określonego w umowie obrotu powinien on wystawić fakturę VAT ze stawką 22 %. Powyższy sposób postępowania został potwierdzony w stanowisku Ministra Finansów - pismo z dnia 30 grudnia 2004 r. Wypłata premii jest ściśle uzależniona od zachowania się Spółki, tj. zrealizowania określonego w umowie poziomu zakupów w pewnym czasie. Wynagrodzenie otrzymane przez Zainteresowanego na pewno nie stanowi dostawy towaru, ale są przesłanki do tego by uznać te czynności za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Spółka, w związku z licznymi, ostatnio pojawiającymi się odmiennymi interpretacjami indywidualnymi oraz wyrokami sadów administracyjnych, a także licznymi zapytaniami w tej sprawie dostawców Wnioskodawcy, ma wątpliwości co do prawidłowości swojego postępowania. W wielu rozmowach z dostawcami, powołują się oni na definicję "usługi" w rozumieniu art. 8 ust. 1 oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, z której wynika, że jest to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Nasuwa się pytanie, czy relacje handlowe związane z otrzymaniem premii obliczonej jako procent obrotu z zakupów dokonywanych u dostawcy, wiąże się z wykonywaniem jakichkolwiek czynności. Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy Spółką a dostawcą, nie dochodzi do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia. Według niektórych dostawców nie ma więc podstaw, aby uznać, że wypłacone premie stanowiły wynagrodzenie za realizowane usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7., w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawą opodatkowania - według art. 29 ust. 1 ustawy - jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32. art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, będący podatnikiem podatku od towarów i usług, zawiera z niektórymi dostawcami towarów umowy, które gwarantują mu wypłatę premii pieniężnych za realizację, określonych w umowie, poziomów zakupów. W ramach zawieranych umów handlowych lub na podstawie odrębnych porozumień strony ustalają, że w przypadku przekroczenia określonego poziomu zakupów (zrealizowania określonego obrotu w danym okresie rozliczeniowym) Wnioskodawca otrzyma premię pieniężną. Mechanizm jej naliczania jest w każdym przypadku taki sam, tj. stanowi określony procent od wartości zakupów dokonanych przez Spółkę w danym okresie. W zależności od ustaleń z dostawcami, powyższe premie będą przyznawane i rozliczane na bazie miesięcznej, kwartalnej lub rocznej, po zakończeniu okresu rozliczeniowego, w momencie przekroczenia wartościowego progu zakupów. Zainteresowany z tytułu premii pieniężnych nie będzie zobowiązany do wykonywania na rzecz dostawcy jakichkolwiek dodatkowych czynności, czy też do świadczenia dodatkowych usług. Wypłacone premie nie będą mieć związku z odpowiednim eksponowaniem towaru, zobowiązaniem do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię, ani ze zobowiązaniem do posiadania pełnego asortymentu towaru danego dostawcy. Otrzymana premia będzie mieć charakter pieniężny i brak będzie powiązania jej z konkretną dostawą towaru. Będzie ona wynikiem wszystkich dostaw towaru otrzymanych w danym okresie. Kwota premii uzależniona będzie od wielu dostaw, a nie będzie połączona z jedną, konkretną dostawą. Aby Spółka otrzymała premię musi (w niektórych przypadkach) terminowo regulować swoje zobowiązania wobec konkretnego dostawcy.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna będzie związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie będzie wiązać się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli będzie to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanym dalej: rozporządzeniem.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca - na mocy § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jak wynika z opisu sprawy przedstawionego we wniosku, wysokość premii uzależniona będzie od wielkości dokonywanych zakupów. Stanowić będzie ona określony procent wielkości obrotów w danym okresie (miesiącu, kwartale, roku).

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że premie pieniężne wypłacone na rzecz Wnioskodawcy można będzie przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający Spółkę do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany będzie na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (miesiącu, kwartale, roku). Jak podaje Wnioskodawca, wysokość premii będzie różnicowana ze względu na wielkość obrotów i kształtowana jako ustalony procent wielkości obrotów w danym okresie rozliczeniowym.

Aby więc ustalić wysokość premii należnej Zainteresowanemu, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane będzie obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie rozliczeniowym objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Wobec powyższego, w sytuacji, gdy Wnioskodawca (nabywca towarów) nie będzie w żaden sposób zobowiązany do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. na rzecz dostawców towarów, należy stwierdzić, iż nie będzie wykonywać on żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od dostawcy i rozliczeniu się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Oznacza to zatem, że nie będzie świadczyć on wobec dostawcy usług w rozumieniu art. 8 ustawy. Brak będzie bowiem takich działań nabywcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Reasumując, należy stwierdzić, że w przypadku, gdy w związku z wypłacaną premią pieniężną Zainteresowany (nabywca towarów) nie będzie w żaden sposób zobowiązany do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., premia pieniężna stanowić będzie w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem uzyskanie przedmiotowej premii pieniężnej podlegać będzie regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, a na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, dostawca towarów zobowiązany będzie w takiej sytuacji wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii dotyczącej stanu faktycznego w zakresie opodatkowania otrzymanych premii pieniężnych oraz stanu faktycznego w zakresie korekty podatku - w dniu 18 stycznia 2010 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia, odpowiednio: nr ILPP2/443-1502/09-4/MN, nr ILPP2/443-1502/09-6/MN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl