ILPP2/443-1492/09-2/EWW - Zasady opodatkowania podatkiem VAT oraz dokumentowania dostawy towarów na rzecz kontrahentów spoza Unii Europejskiej przeznaczonych do uszlachetniania na terytorium kraju.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1492/09-2/EWW Zasady opodatkowania podatkiem VAT oraz dokumentowania dostawy towarów na rzecz kontrahentów spoza Unii Europejskiej przeznaczonych do uszlachetniania na terytorium kraju.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostawy towarów na rzecz kontrahentów spoza Unii Europejskiej przeznaczonych do uszlachetniania na terytorium kraju - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostawy towarów na rzecz kontrahentów spoza Unii Europejskiej przeznaczonych do uszlachetniania na terytorium kraju.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca sprzedaje kontrahentom spoza UE produkowane przez niego towary. Niniejsze towary przekazywane są na terenie RP podmiotom, które dokonują uszlachetniania. Aby udokumentować, że "towary te są przeznaczone do przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia na terytorium kraju, a następnie do wywozu z terytorium Wspólnoty", Spółka dokonuje odpowiedniej adnotacji na zamówieniu wskazując podmiot, który dokona uszlachetnienia. Ponadto, odbiorca na zamówieniu składa oświadczenie, że towary opuszczą terytorium Wspólnoty po wykonaniu usługi uszlachetniania. Zainteresowany z tytułu dokonanej sprzedaży otrzymuje od kontrahenta zapłatę w terminie 40. dni od dnia dostawy. Zdarzają się sytuacje, gdy zapłata za dostawę następuje w 41. czy 42. dniu od dnia wydania towaru.

Niekiedy podatnik koryguje fakturę pierwotną poprzez zmniejszenie ceny lub ilości towaru jeszcze przed upływem okresu rozliczenia faktury pierwotnej (tj. przed upływem 40. dnia od dnia dostawy).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

W jakim terminie należy opodatkować transakcję, gdy zapłata nastąpi później niż 40. dnia od daty wydania towaru.

2.

W jakim terminie należy opodatkować transakcję, jeżeli płatność wpływa na rachunek podatnika w 41. lub 42. dniu, jeszcze w tym samym miesiącu, w którym przypada 40. dzień od dnia dostawy.

3.

Za który okres rozliczeniowy należy dokonać korekty deklaracji VAT, jeżeli zapłata nastąpiła po upływie 40. dni od dnia wydania towaru.

4.

Czy podatnik może wykazać w deklaracji sprzedaż o wartości wynikającej z faktury korygującej, jeżeli została ona wystawiona przed rozliczeniem faktury pierwotnej i zapłata należności nastąpi w wysokości skorygowanej.

5.

Czy zapłata przed upływem 40. dnia od dnia dostawy i adnotacja na zamówieniu określająca podmiot dokonujący uszlachetnienia oraz oświadczenie nabywcy, iż towary opuszczą terytorium Wspólnoty po wykonaniu usługi uszlachetniania, stanowi podstawę do zastosowania stawki 0 %.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 25 w zw. z ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do dostaw towarów nabywanych przez podmioty mające siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego, niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15, jeżeli towary te są przeznaczone do przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia na terytorium kraju, a następnie do wywozu z terytorium Wspólnoty, w przypadku gdy podatnik:

a.

przekaże nabyty przez podmiot towar podatnikowi, który dokonuje przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia tego towaru,

b.

posiada dowód, że należność za towar została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem

pod warunkiem, że podatnik otrzyma zapłatę, nie później jednak niż 40. dnia, licząc od dnia wydania towaru.

Regulacja ta wyraźnie wskazuje, iż podatnik ma prawo do zastosowania stawki VAT 0 %, jeśli zapłata nastąpi przed upływem 40. dni od dnia wydania towaru. Zdaniem Spółki, przepis ten przesuwa w czasie obowiązek podatkowy z prawem do zastosowania obniżonej stawki VAT 0 %, który powstaje w omawianym przypadku w rozliczeniu za miesiąc, w którym przypada 40. dzień od dnia wydania towaru.

Jeśli zapłata za sprzedany towar nie nastąpi w terminie 40. dni od dnia dokonania dostawy, wtedy podatnik w rozliczeniu za miesiąc, w którym upływa 40. dzień powinien wykazać dostawę opodatkowaną stawką krajową. W świetle niniejszych przepisów, w opinii Zainteresowanego należy uznać, iż obowiązek podatkowy rozpoznaje on w 40. dniu od dnia dokonania dostawy towarów, jeżeli będzie posiadał odpowiednie dokumenty, tj. potwierdzenie zapłaty. Wówczas dostawa w 40. dniu zostanie opodatkowana ze stawka 0 %. W przypadku braku tych dokumentów, Wnioskodawca opodatkuje dostawę stawką 22 %.

Ad. 2

W przypadku otrzymania zapłaty w 41. czy 42. dniu od dnia dokonania dostawy, przy założeniu, że 40. dzień od dnia wydania towaru i otrzymania zapłaty w 41. czy 42. dniu przypadają na ten sam okres rozliczeniowy, Spółce przysługuje prawo do zastosowania stawki 0 % dla dokonanej sprzedaży. Posiadać będzie bowiem dokumenty potwierdzające otrzymanie zapłaty, jeszcze przed złożeniem deklaracji za ten okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy od dostawy towaru. Przyjęcie odmiennego stanowiska doprowadziłoby do sytuacji, iż podatnik mimo posiadania wymaganych dokumentów musiałby rozliczyć dostawę ze stawką 22 %, a następnie zaraz po złożeniu deklaracji składałby korektę wykazując dostawę ze stawką 0 %. Takie stanowisko potwierdza dokonana wykładnia celowościowa art. 83 ust. 1 pkt 25 w zw. z ust. 12 ustawy o VAT.

Ad. 3

W sytuacji, gdy w chwili powstania obowiązku podatkowego z tytułu dokonanej sprzedaży (tj. w 40. dniu od dnia wydania towaru) nie zostały jeszcze spełnione warunki konieczne do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT, Wnioskodawca stosuje stawkę właściwą dla sprzedaży w kraju. Spełnienie w późniejszym terminie warunków dotyczących zapłaty i wywozu towarów, dopuszcza dokonanie korekty deklaracji za miesiąc, w którym wykazał on dostawę opodatkowaną według stawki krajowej, tj. miesiąc, w którym przypadał 40. dzień od dnia wydania towaru.

Ad. 4

Zainteresowanemu przysługuje prawo zastosowania stawki 0 % dla dostawy towarów w sytuacji, kiedy przed wykazaniem obowiązku podatkowego (tj. przed upływem 40. dnia od wydania towaru) wystawi fakturę korygującą zmniejszającą wartość sprzedaży, a na jego konto wpłynie zapłata w wartości pomniejszonej, tj. wynikającej z tej faktury korygującej. W takiej sytuacji, ujmuje on sprzedaż ze stawką 0 % w wartości pomniejszonej wynikającej z faktury korygującej w okresie rozliczeniowym, w którym upływa 40. dzień od dnia dostawy.

Ad. 5

Zapłata należności przed upływem 40. dnia od dnia dostawy i adnotacja na zamówieniu określająca podmiot dokonujący uszlachetnienia oraz oświadczenie nabywcy, iż towary opuszczą terytorium Wspólnoty po wykonaniu usługi uszlachetniania, stanowi podstawę do zastosowania stawki 0 % dla dokonanej sprzedaży. W art. 83 ust. 1 pkt 25 w zw. z ust. 12 ustawy o VAT, nie została wskazana przez prawodawcę konkretna forma czy rodzaj wymaganych dokumentów potwierdzających wywóz towarów. Należy więc uznać, że mogą to być wszelkie dokumenty, które w sposób jednoznaczny będą potwierdzały, że towary zostaną przekazane podmiotowi polskiemu do uszlachetniania, a po wykonaniu usług zostaną wywiezione z terytorium kraju. Zgodnie ze wskazanym przepisem, aby zastosować stawkę 0 % towary musza być przeznaczone do wywozu, a wskazane przez podatnika dokumenty muszą potwierdzać przeznaczenie towarów. Jedynym dokumentem, o których mowa w analizowanym przepisie, pozwalającym na zastosowanie stawki 0 % jest potwierdzenie zapłaty przez nabywcę. W świetle wskazanego przepisu należy zatem uznać, iż wystarczającymi dokumentami pozwalającymi na zastosowanie stawki 0 % będą: oświadczenie nabywcy o wywozie towarów poza granice Wspólnoty, adnotacja wskazująca podmiot dokonujący uszlachetniania (przerobu) towaru oraz potwierdzenie zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z dnia 29 października 2005 r. str. 1, zwanego dalej: "rozporządzeniem nr 1777/2005".

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje na rzecz kontrahentów spoza Unii Europejskiej sprzedaży produkowanych przez siebie towarów. Niniejsze towary przekazywane są na terenie RP podmiotom, które dokonują uszlachetniania. Aby udokumentować, że "towary te są przeznaczone do przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia na terytorium kraju, a następnie do wywozu z terytorium Wspólnoty", Spółka dokonuje odpowiedniej adnotacji na zamówieniu wskazując podmiot, który dokona uszlachetnienia. Ponadto, odbiorca na zamówieniu składa oświadczenie, że towary opuszczą terytorium Wspólnoty po wykonaniu usługi uszlachetniania.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w niniejszym przypadku mamy do czynienia z realizowaną na raty transakcją eksportową, która jednak nie spełnia przesłanek ustawowych uznania jej za eksport (pośredni czy bezpośredni). Jest to dostawa towarów krajowych do nabywcy z państwa trzeciego, jednakże z wcześniejszym wydaniem ich podmiotom dokonującym ich uszlachetniania, poprzedzającego ich wywóz poza terytorium Unii Europejskiej.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania regulują przepisy rozdziału 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), wydanego na podstawie delegacji zawartej w art. 87 ust. 11 pkt 3, art. 106 ust. 8 pkt 1, art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy.

W myśl § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z opisu sprawy wynika, że zdarzają się sytuacje, kiedy Wnioskodawca koryguje fakturę pierwotną poprzez zmniejszenie ceny lub ilości towaru jeszcze przed upływem okresu rozliczenia faktury pierwotnej (tj. przed upływem 40. dnia od dnia dostawy).

Zatem, w celu udokumentowania transakcji dostawy produkowanych przez siebie towarów Zainteresowany wystawia fakturę VAT. W przypadku zmniejszenia ceny towarów lub ich ilości, dokonuje on korekty faktury pierwotnej, poprzez wystawienie faktury korygującej.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).

Powołane przepisy określają zasady ogólne powstania obowiązku podatkowego. Ustawa określa także szczególne zasady powstania tego obowiązku. Jednakże analiza przepisów regulujących szczególne przypadki powstania obowiązku podatkowego wskazuję, że transakcja będąca przedmiotem wniosku nie została w nich wskazana. Zatem stwierdzić należy, że dla dostawy towarów dla kontrahenta z państwa trzeciego, które wcześniej poddane zostały uszlachetnianiu na terenie kraju, moment powstania obowiązku podatkowego ustalany jest na podstawie art. 19 ust. 1 w zw. z ust. 4 ustawy. Obowiązek podatkowy powstanie zatem z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 25 ustawy, stawkę podatku 0 % stosuje się do dostaw towarów nabywanych przez podmioty mające siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego, niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15, jeżeli towary te są przeznaczone do przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia na terytorium kraju, a następnie do wywozu z terytorium Wspólnoty, w przypadku gdy podatnik:

1.

przekaże nabyty przez podmiot towar podatnikowi, który dokonuje przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia tego towaru,

2.

posiada dowód, że należność za towar została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem.

Stosowanie do art. 83 ust. 12 ustawy, przepis ust. 1 pkt 25 stosuje się pod warunkiem, że podatnik otrzyma zapłatę, nie później jednak niż 40. dnia, licząc od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty kwoty podatku należnego.

Powyższe przepisy regulują możliwość stosowania stawki podatku w wysokości 0 % dla dostawy towarów krajowych, dla podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego, niebędących podatnikami (zarejestrowanymi) w Polsce, jeżeli towary te są przeznaczone do przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia na terytorium kraju, a następnie do wywozu z terytorium Wspólnoty.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisaną powyżej dostawę towarów dokonał Zainteresowany stwierdzić należy, iż dla udokumentowania tej transakcji miał on obowiązek wystawiania faktury VAT, w terminie przewidzianym w § 9 ust. 1 powołanego rozporządzenia ze stawką podatku w wysokości 0 %, oraz wykazania obowiązku podatkowego z tego tytułu, zgodnie z art. 19 ust. 1 w zw. z ust. 4 ustawy.

Zastosowanie preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0 % uzależnione jednak zostało przez ustawodawcę od spełnienia łącznie kilku przesłanek, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 25 w zw. z ust. 12 ustawy. Stawkę podatku 0 % stosuje się do dostaw towarów nabywanych przez podmioty mające siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego, niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15, jeżeli towary te są przeznaczone do przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia na terytorium kraju, a następnie do wywozu z terytorium Wspólnoty, w przypadku gdy podatnik: przekaże nabyty przez podmiot towar podatnikowi, który dokonuje przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia tego towaru, posiada dowód, że należność za towar została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem oraz że podatnik otrzyma zapłatę, nie później jednak niż 40. dnia, licząc od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty kwoty podatku należnego.

Zaznaczyć należy jednak, iż ustawodawca nie wskazał konkretnego rodzaju dowodów (dokumentów), które mają poświadczyć fakt przekazania towarów do uszlachetniania oraz fakt, iż należność za towar została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem.

Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie posiadał dowodu, że należność za towar została zapłacona i przekazana na jego rachunek bankowy w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem i nie otrzymał zapłaty w terminie 40 dni licząc od dnia wydania towaru, był on zobowiązany przedmiotową dostawę opodatkować stawką podatku właściwą dla dostawy tego towaru na terytorium kraju, w rozliczeniu za miesiąc, w którym upłynął 40. dzień od dnia wydania towaru podmiotowi, który dokonał jego uszlachetnienia.

W przypadku, gdy zapłata była uiszczona po upływie 40. dnia od dnia wydania towaru, Zainteresowany miał prawo do korekty podatku VAT w miesiącu otrzymania tejże zapłaty.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż powołane przepisy przesuwają w czasie obowiązek podatkowy z prawem do zastosowania obniżonej stawki podatku na miesiąc, w którym przypada 40. dzień od dnia wydania towaru należy uznać za nieprawidłowe.

Ad. 1

Spółka winna wykazać przedmiotową dostawę ze stawką 0 % w momencie powstania obowiązku podatkowego, ustalonego zgodnie z art. 19 ust. 1 w zw. z ust. 4 ustawy. Gdy zapłata nastąpi później niż 40. dnia od daty wydania towaru, winna ona przedmiotową dostawę opodatkować w deklaracji podatkowej za okres, w którym upłynął 40. dzień od dnia wydania towaru podmiotowi, który dokonuje uszlachetniania.

Ad. 2

Biorąc po uwagę, iż w przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca miał obowiązek wykazania dostawy będącej przedmiotem pytań ze stawką podatku w wysokości 0 % w terminie określonym w art. 19 ustawy, a 40. dzień od dnia dostawy, w którym nie posiadał jeszcze dowodu, o którym mowa w art. 83 przypadł w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym ten dowód otrzymał (41. lub 42. dzień od dnia dokonania dostawy), nie miał on obowiązku opodatkowania przedmiotowej dostawy w składanej deklaracji podatkowej za ten okres.

Ad. 3

Jeżeli Zainteresowany nie otrzymał dowodu o którym mowa w art. 83 oraz zapłaty w 40. dniu od dnia wydania towaru, był on zobowiązany do opodatkowania przedmiotowej dostawy stawkami właściwymi na terytorium kraju dla towaru będącego jej przedmiotem w deklaracji podatkowej za okres, w którym upłynął ten 40. dzień.

W związku z powyższym, otrzymanie zapłaty po upływie 40. dni od dnia wydania towaru uprawnia Spółkę do dokonania korekty podatku w miesiącu otrzymania tejże zapłaty.

Ad. 4

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy Wnioskodawca wystawił fakturę korygującą do faktury pierwotnej był on zobowiązany do jej zaewidencjonowania w rejestrach i uwzględnienia w deklaracji podatkowej, ze stawką podatku w wysokości 0 %.

W sytuacji, gdy powstał po stronie Spółki obowiązek opodatkowania przedmiotowej dostawy w momencie upływu 40. dnia od dnia wydania towaru (z powodu niespełnienia warunków wynikających z art. 83 ustawy), zdaniem tut. Organu, miała ona obowiązek opodatkowania kwoty sprzedaży już skorygowanej. Dalsza zapłata wartości skorygowanej uprawniała Zainteresowanego do dokonania korekty podatku należnego, wykazanego w deklaracji podatkowej za okres, w którym uzyskał zapłatę, od kwoty wcześniej opodatkowanej, czyli skorygowanej wartości sprzedaży.

Ad. 5

Wskazać należy, iż Wnioskodawca winien wykazać przedmiotową dostawę ze stawką 0 % w momencie powstania obowiązku podatkowego, ustalonego zgodnie z art. 19 ustawy. Zatem w sytuacji, gdy zapłata nastąpiła przed upływem 40. dnia od dnia dostawy towarów, a Spółka posiadała adnotację na zamówieniu określającą podmiot dokonujący uszlachetnienia oraz oświadczenie nabywcy, iż towary opuszczą terytorium Wspólnoty po wykonaniu usług uszlachetniania, miała ona prawo do zastosowania dla przedmiotowej dostawy stawki podatku w wysokości 0 % w terminie określonym w art. 19 ust. 1 w zw. z ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl