ILPP2/443-148/09-4/GZ - Sprzedaż mieszkań po likwidacji działalności przez osobę nieprowadzącą już działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-148/09-4/GZ Sprzedaż mieszkań po likwidacji działalności przez osobę nieprowadzącą już działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania sprzedaży mieszkań dokonywanej przez osobę fizyczną - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania sprzedaży mieszkań dokonywanej przez osobę fizyczną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Z dniem 31 grudnia 2008 r. Wnioskodawca zakończył działalność gospodarczą, w ramach której - zgodnie z zaświadczeniem o działalności gospodarczej - budował i remontował budynki z przeznaczeniem na mieszkania w latach 2007 - 2008. Łącznie Zainteresowany wyremontował 2 obiekty. w roku 2008 kupił rozpoczętą budowę domu wielorodzinnego z przeznaczeniem na budowę mieszkań w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Do dnia 31 grudnia 2008 r. zakończone zostały prace budowlane w obiekcie. Jednak Wnioskodawca nie sprzedał żadnego z mieszkań i nie pozyskał stosownych odbiorców.

Na dzień 31 grudnia 2008 r. Zainteresowany sporządził remanent likwidacyjny, w którym wykazał mieszkania, traktując je jako towar. Wycena mieszkań sporządzona została zgodnie z kosztami wytworzenia (wybudowania 1 m2). Towary ujęte w remanencie likwidacyjnym zostały przez Wnioskodawcę opodatkowane podatkiem VAT, który został wykazany jako należny w rozliczeniu za miesiąc grudzień 2008 r. Do założonej deklaracji VAT-7 Zainteresowany dołączył spis z natury oraz inwentaryzację powykonawczą poszczególnych mieszkań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób należy potraktować sprzedaż mieszkań w podatku od towarów i usług w przyszłości, gdy stroną transakcji (sprzedawcą) będzie osoba fizyczna nieprowadząca już działalności gospodarczej...

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja taka nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż podatek VAT został od tych mieszkań już raz zapłacony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają również towary w przypadku, o którym mowa w art. 14. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pod pojęciem towary - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do zapisu art. 14 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

1.

rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

2.

zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Przepisy ust. 1 i 3 - w myśl art. 14 ust. 4 ustawy - stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Stosowanie do zapisu art. 14 ust. 6 ustawy, obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury (art. 14 ust. 7 ustawy).

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca na dzień likwidacji działalności gospodarczej sporządził remanent likwidacyjny, w którym ujął przedmiotowe mieszkania i odprowadził od nich należny podatek od towarów i usług. w przyszłości zamierza sprzedawać poszczególne mieszkania.

Wyżej przytoczone przepisy wskazują, iż dostawa pozostałych po likwidacji działalności gospodarczej towarów, które zostały uwzględnione w remanencie likwidacyjnym, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Należy jednak zaznaczyć, iż zwolnienie jest ograniczone podmiotowo i obejmuje osoby będące byłymi wspólnikami spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące uprzednio działalność gospodarczą. Omawiana regulacja przewiduje ponadto, iż przez okres 12 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego zwalnia się od podatku dostawę towarów objętych spisem z natury, pod warunkiem jednak rozliczenia podatku wynikającego z dokonanego remanentu likwidacyjnego.

Zatem, mając na uwadze ww. przepisy oraz dokonaną analizę stwierdza się, iż w przedmiotowej sprawie, dostawa poszczególnych mieszkań w okresie 12 miesięcy od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, przez Wnioskodawcę - jako osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej - korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Dodać należy, iż w przedstawionym we wniosku własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, Zainteresowany używa pojęcia "nie podlega opodatkowaniu". Tut. Organ pragnie zaznaczyć, iż pomimo identycznego skutku podatkowego dla podatnika podatku od towarów i usług (brak konieczności wykazania podatku należnego z tytułu dostawy mieszkań) - pojęcia "nie podlega opodatkowaniu" i "zwolnione od podatku" nie są tożsame, a w rozpatrywanej sprawie ma miejsce sytuacja, w której przedmiotowa dostawa poszczególnych mieszkań jest zwolniona od podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącego likwidacji działalności oraz podatku dochodowego od osób fizycznych odnośnie opodatkowania dochodu z remanentu likwidacyjnego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 29 kwietnia 2009 r. Nr ILPP2/443-148/09-5/GZ i ILPB1/415-197/09-4/AA.

Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych odnośnie opodatkowania przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 29 kwietnia 2009 r. Nr ILPB2/415-131/09-4/WM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl