ILPP2/443-1435/09-4/BA - Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1435/09-4/BA Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2009 r. (data wpływu 22 października 2009 r.), uzupełniony pismami z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.) oraz z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.), w którym wskazano adres do korespondencji oraz pismem z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia domu wczasowego położonego w górach. Dom wczasowy - nieruchomość, którego jest on właścicielem jest wpisany jako środek własny, zaś księgowość prowadzona jest w postaci podatkowej książki przychodów i rozchodów. Dom jest wpisany do ewidencji środków trwałych. Zainteresowany ma zamiar sprzedać dom, co będzie równoznaczne ze sprzedażą zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jako, że sprzedaż obejmować będzie wszelkie należności i zobowiązania związane z prowadzeniem domu, jako samodzielnego bytu gospodarczego zdolnego do samodzielnego funkcjonowania, niezależnie od tego, kto w jakiej formie prawnej będzie jego kolejnym właścicielem.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że w skład przewidzianej do zbycia części prowadzonego przedsiębiorstwa wchodzą:

1.

Budynek główny składający się z:

*

31 pokoi gościnnych w pełni wyposażonych w sprzęty niezbędne do zakwaterowania gości,

*

recepcji czynnej całą dobę, wyposażonej we wszystkie sprzęty do obsługi gości i prowadzenia dokumentacji związanej z ich pobytem,

*

kuchni wyposażonej w sprzęty do przygotowywania i wydawania posiłków gościom hotelowym,

*

zaplecza kuchennego,

*

jadalni,

*

kawiarni z zapleczem,

*

sali bankietowej

*

sal rekreacyjnych (bilard, siłownia, sauna, sala zabaw dla dzieci),

*

kotłowni,

*

pomieszczeń biurowych, w których poza sprzętem biurowym znajduje się dokumentacja dotycząca wszystkich koniecznych do prowadzenia (Hotelu, Ośrodka) zezwoleń, akta osobowe pracowników oraz inne niezbędne dokumenty dla wyodrębnionej jednostki.

2.

Pawilon, w którym znajduje się:

*

apartament dla gości, pokój 2 osobowy,

*

pomieszczenie gospodarcze.

Teren Ośrodka jest ogrodzony, przed obiektem oraz wewnątrz ogrodzenia znajdują się parkingi. Zbywane razem z Ośrodkiem będzie prawo wieczyste użytkowania gruntu oraz prawo własności działek dotyczące terenu obiektu. w Ośrodku zatrudnieni są pracownicy zapewniający prawidłowe funkcjonowanie Ośrodka. Ośrodek jest w pełni samodzielny. Pracownicy w dniu zbycia Ośrodka wraz z wszelkimi prawami wynikającymi z umowy o pracę przechodzą do pracodawcy - nabywcy Ośrodka. w obecnym stanie organizacyjnym Ośrodek według opinii Wnioskodawcy spełnia wymogi art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy sprzedaż domu - zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż domu nie będzie opodatkowana podatkiem VAT, ponieważ na podstawie art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów tejże ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia - sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia domu wczasowego, którego jest właścicielem. Zainteresowany ma zamiar sprzedać tą nieruchomość, co będzie równoznaczne ze sprzedażą zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jako że sprzedaż obejmować będzie wszelkie należności i zobowiązania związane z prowadzoną działalnością, jako samodzielnego bytu gospodarczego zdolnego do samodzielnego funkcjonowania, niezależnie od tego, kto i w jakiej formie prawnej będzie kolejnym właścicielem.

W skład przewidzianej do zbycia części prowadzonego przedsiębiorstwa wchodzą:

1.

Budynek główny składający się z:

*

31 pokoi gościnnych w pełni wyposażonych w sprzęty niezbędne do zakwaterowania gości,

*

recepcji czynnej całą dobę, wyposażonej we wszystkie sprzęty do obsługi gości i prowadzenia dokumentacji związanej z ich pobytem,

*

kuchni wyposażonej w sprzęty do przygotowywania i wydawania posiłków gościom hotelowym,

*

zaplecza kuchennego,

*

jadalni,

*

kawiarni z zapleczem,

*

sali bankietowej

*

sal rekreacyjnych (bilard, siłownia, sauna, sala zabaw dla dzieci),

*

kotłowni,

*

pomieszczeń biurowych, w których poza sprzętem biurowym znajduje się dokumentacja dotycząca wszystkich koniecznych do prowadzenia (Hotelu, Ośrodka) zezwoleń, akta osobowe pracowników oraz inne niezbędne dokumenty dla wyodrębnionej jednostki.

2.

Pawilon, w którym znajduje się:

*

apartament dla gości, pokój 2 osobowy,

*

pomieszczenie gospodarcze.

Teren Ośrodka jest ogrodzony, przed obiektem oraz wewnątrz ogrodzenia znajdują się parkingi. Zbywane razem z Ośrodkiem będzie prawo wieczyste użytkowania gruntu oraz prawo własności działek dotyczące terenu obiektu. w Ośrodku zatrudnieni są pracownicy zapewniający prawidłowe funkcjonowanie Ośrodka. Ośrodek jest w pełni samodzielny. Pracownicy w dniu zbycia Ośrodka wraz z wszelkimi prawami wynikającymi z umowy o pracę przechodzą do pracodawcy - nabywcy Ośrodka. w obecnym stanie organizacyjnym Ośrodek, według opinii Wnioskodawcy spełnia wymogi art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży Ośrodka, który spełnia definicję art. 2 pkt 27e ustawy, tzn. jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa. Sprzedaż będzie obejmować wszelkie należności, zobowiązania do samodzielnego funkcjonowania, budynek wraz z wyposażeniem oraz pawilon. z Ośrodkiem zbywane będzie prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz praw własności działek dotyczącego terenu. Kupujący przejmie dotychczasowych pracowników Ośrodka wraz z wszelkimi prawami wynikającymi z umowy o pracę. Nabywca otrzyma wszelkie dokumenty dotyczące przejmowanych pracowników.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż działalność Ośrodka jest wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo oraz funkcjonalnie zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, w takim przypadku powołane przez Wnioskodawcę przepisy art. 6 pkt 1 ustawy, będą miały zastosowanie w sprawie. Przepisy te bowiem jak wyżej wskazano, odnoszą się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Natomiast organizacyjne, finansowe i funkcjonalne wyodrębnienia stanowią istotny element pozwalający uznać, że mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa.

Reasumując, należy stwierdzić, iż przeznaczony do sprzedaży przez Wnioskodawcę Ośrodek, spełnia definicje zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wynikającej z art. 2 pkt 27e ustawy. w związku z powyższym, sprzedaż przedmiotowa będzie czynnością niepodlegającą przepisom ustawy, zgodnie z art. 6 ust. 1.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek dotyczący zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku z tytułu sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa został rozstrzygnięty pismem z dnia 6 stycznia 2010 r. Nr ILPP2/443-1435/09-5/BA

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl