ILPP2/443-1418/09-2/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1418/09-2/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina w zakresie gospodarowania publicznym zasobem mieszkaniowym, jako właściciel nieruchomości, świadczy na rzecz osób fizycznych usługi takie jak: najem, dzierżawa, media, dostawa nieruchomości, ustanowienie użytkowania wieczystego.

Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia podmiotowego z obowiązku zainstalowania kas rejestrujących, jednakże na mocy decyzji z dnia 29 września 2009 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego, w trybie art. 207 § 1 i art. 48 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielił Gminie odroczenia terminu instalacji kas rejestrujących do dnia 31 marca 2010 r.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wobec powyższego, z dniem 1 kwietnia 2010 r., Gmina byłaby zobligowana do instalacji kas fiskalnych. Jednakże, uwzględniając okoliczności uzasadniające odroczenie terminu zainstalowania kas fiskalnych, m.in. takie jak: konieczność wygospodarowania środków na zakup kas, sfinansowanie zintegrowanego systemu komputerowego, który generowałby niezbędne dane do weryfikacji poziomu sprzedaży świadczonej usługi najmu, duży zasób lokali oraz liczba najemców, Zainteresowany, biorąc pod uwagę przedmiot sprzedaży na rzecz osób fizycznych, przewiduje odstąpienie od instalacji kas i zastosowanie od dnia 1 kwietnia 2010 r. zwolnienia przedmiotowego z ewidencji za pomocą kas rejestrujących.

Jednocześnie w sytuacji, gdy Wnioskodawca skorzysta ze zwolnienia przedmiotowego od obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w przypadku świadczonej usługi wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - PKWiU 70.2, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jest zobowiązany do objęcia przedmiotowej usługi w całości fakturą VAT.

Zgodnie bowiem z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), w pozycji nr 15 załącznika do tego rozporządzenia, usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek zostały zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas fiskalnych pod warunkiem, iż świadczenie tych usług przez podatnika w całym zakresie dokumentowane będzie fakturą. Tak więc, Zainteresowany od dnia 1 kwietnia 2010 r. będzie dokumentował fakturą VAT, zdarzenia związane z usługą najmu, za pomocą systemów komputerowych x oraz y.

Przedmiotowe faktury wygenerowane z systemu podatku VAT, będą przechowywane zgodnie z obowiązującymi przepisami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) - na serwerze i w każdej chwili będą one dostępne. Jednocześnie należy stwierdzić, że bazy i pliki systemu VAT będą odpowiednio zabezpieczane, tj. każdego dnia po skompensowaniu nastąpi ich kopiowanie na inny serwer oraz składowanie na taśmę magnetyczną.

W sytuacji, gdy najemca zażąda faktury VAT, dokument w postaci oryginału i kopii będzie wydrukowany (forma papierowa). Należy zaznaczyć, że Gmina w zakresie gospodarowania publicznym zasobem mieszkaniowym jest właścicielem około 57.305 nieruchomości, które podlegają czynnemu wynajmowi. Biorąc pod uwagę, że zarządzanie powierzonym zasobem komunalnym Gminy, obejmującym zasób mieszkaniowy wykonuje się m.in. na podstawie ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733 z późn. zm.), należy uwzględnić art. 4 ust. 1-4, zgodnie z którym: tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej należy do zadań własnych gminy.

Wnioskodawca, na zasadach i w wypadkach przewidzianych w ustawie, zapewnia lokale socjalne i lokale zamienne, a także zaspokaja potrzeby mieszkaniowe gospodarstw domowych o niskich dochodach. Powyższe oznacza więc, że realizując powierzone zadania w zakresie zaspokajania potrzeb mieszkaniowych gospodarstw domowych o niskich dochodach, Gmina jest zobowiązana, w związku z koniecznością zorganizowania prawidłowej dokumentacji i ewidencji wynikającej z dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej sprzedaży, w tym usługi najmu, do racjonalnego ponoszenia wszelkich kosztów z tym związanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca dokonujący sprzedaży usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - PKWiU 70.2, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w związku z zastosowaniem zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, na podstawie § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), może sporządzać faktury VAT z tego tytułu w systemie komputerowym, natomiast w formie papierowej (oryginał i kopia) wystawiać faktury tylko na żądanie najemców.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż zamierza on od dnia 1 kwietnia 2010 r., skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, z obowiązku zainstalowania kas rejestrujących, będzie dokumentował usługę najmu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej fakturami VAT. Zgodnie bowiem z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), ustawodawca zwalnia do dnia 31 grudnia 2009 r., z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących usługi wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - PKWiU 70.2, których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą (§ 2 ust. 2 poz. 15 załącznika do rozporządzenia).

Tak więc, faktury będą sporządzane w systemach komputerowych. Faktura VAT (oryginał i kopia) w formie papierowej będzie wystawiana tylko na żądanie osoby fizycznej - najemcy. w ocenie Zainteresowanego, w przedstawionej sytuacji taka forma dokumentowania usługi najmu świadczonej na rzecz osób fizycznych jest dopuszczalna. Zgodnie z założeniami, ewidencja danych i sporządzanie faktur odbywać się będzie w systemie komputerowym, który posiada wymagane zabezpieczenia i umożliwia pełną archiwizację danych w tym przechowywanie kopii faktur VAT i ich korekt oraz duplikatów w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie.

W ocenie Wnioskodawcy, drukowanie z systemu komputerowego wszystkich faktur z tytułu świadczonej usługi najmu, przy tak ogromnym zasobie wynajmowanych nieruchomości mieszkalnych, byłoby bardzo uciążliwe i kosztowne. Drukowanie i przechowywanie nośników papierowych sporządzonych faktur, ich korekt i duplikatów podniosłoby znacznie koszty obsługi najmu. Aby zrekompensować poniesione koszty w tak dużym zasobie mieszkaniowym, Gmina zmuszona byłaby podnieść opłaty z tytułu świadczenia usługi najmu. w związku z faktem, iż zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych przede wszystkim dotyczy mieszkańców o niewysokich dochodach, podnoszenie kosztów związanych z wynajmem nieruchomości nie byłoby wskazane. Faktura jest podstawowym dokumentem księgowym, którego zadaniem jest udokumentowanie transakcji. Zainteresowany zauważa, że ustawodawca nie przedstawił definicji co należy rozumieć pod pojęciem dokumentowania. Wnioskodawca stoi więc na stanowisku, że dokumentowaniem przedmiotowej usługi najmu jest sporządzanie faktur VAT również na nośnikach komputerowych. Zawsze będzie istniała możliwość wydrukowania takiej faktury w formie papierowej, jeżeli najemca - osoba fizyczna zażąda jej wystawienia.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast w art. 106 ust. 4 cyt. ustawy o VAT wskazano, że podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób, podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury. w ocenie Wnioskodawcy, dopuszczalne jest zatem sporządzanie faktur VAT z tytułu najmu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie komputerowym, natomiast tylko na żądanie najemców, faktury te byłyby drukowane poprzez ich wystawienie w formie papierowej: oryginał i kopia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, szczegółowe zasady dotyczące faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwanym dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;6

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Stosownie do § 7 ust. 1 rozporządzenia, faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych mogą nie zawierać danych dotyczących nabywcy, określonych w § 5 ust. 1 pkt 2.

Na mocy § 9 ust. 1 rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

Według § 19 ust. 1 rozporządzenia, faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Oryginał faktury i faktury korygującej powinien zawierać wyraz "ORYGINAŁ", a kopia faktury i faktury korygującej - wyraz "KOPIA" (§ 19 ust. 2 rozporządzenia).

Zgodnie z § 21 ust. 1 rozporządzenia, podatnicy są obowiązani przechowywać oryginały i kopie faktur oraz faktur korygujących, a także duplikaty tych dokumentów do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Dokumenty, o których mowa w ust. 1, przechowuje się w oryginalnej postaci, w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie (§ 21 ust. 2 rozporządzenia).

W myśl art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca przewiduje odstąpienie od instalacji kas i zastosowanie od dnia 1 kwietnia 2010 r. zwolnienia przedmiotowego z ewidencji za pomocą kas rejestrujących. Zainteresowany od dnia 1 kwietnia 2010 r. będzie dokumentował fakturą VAT, zdarzenia związane z usługą najmu, za pomocą systemów komputerowych x oraz y. Przedmiotowe faktury wygenerowane z systemu podatku VAT, będą przechowywane zgodnie z obowiązującymi przepisami zawartymi w rozporządzeniu - na serwerze i w każdej chwili będą one dostępne. Bazy i pliki systemu VAT będą odpowiednio zabezpieczane, tj. każdego dnia po skompensowaniu nastąpi ich kopiowanie na inny serwer oraz składowanie na taśmę magnetyczną. w sytuacji, gdy najemca zażąda faktury VAT, dokument w postaci oryginału i kopii będzie wydrukowany (forma papierowa).

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż nie jest dopuszczalne aby Wnioskodawca, dokumentując świadczone usługi za pomocą faktur VAT, drukował oryginał i kopię tych faktur tylko w momencie, gdy zażąda tego najemca, natomiast pozostałe faktury VAT przechowywane były w formie elektronicznej na serwerze Zainteresowanego (bez ich drukowania).

Możliwość przechowywania faktur VAT w formie elektronicznej dają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119). Przepisy te dotyczą jednak tylko tych sytuacji, w których faktury od chwili ich wystawienia, poprzez przesłanie, aż do przechowywania zachowują formę elektroniczną (nie zmieniając postaci) - nie mają zatem zastosowania w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym, skoro ustawodawca uwzględnił możliwość wystawiania, przesyłania oraz przechowywania faktur VAT w formie elektronicznej, a także uregulował tę kwestię odrębnymi przepisami, które nie mają zastosowania w niniejszej sprawie, stwierdzić należy, iż nie jest możliwe wystawienie oraz przechowywanie faktur VAT w formie elektronicznej w sposób inny niż przewidziany przez ustawodawcę w rozporządzeniu z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur.

Zatem w analizowanej sprawie, Zainteresowany o ile zamierza dokumentować świadczone usługi fakturą VAT ma obowiązek wystawić je w wersji papierowej co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzyma najemca, a kopię zatrzyma Wnioskodawca - zgodnie z § 19 ust. 1 rozporządzenia. Zainteresowany będzie również zobowiązany do przechowywania kopii faktur oraz faktur korygujących, a także duplikatów tych dokumentów do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w oryginalnej postaci, w której dokumenty te zostały wystawione - na podstawie § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia.

Ponadto, jak wskazuje art. 106 ust. 4 ustawy, Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jednakże na żądanie tych osób jest zobowiązany do wystawienia faktury. Powyższe oznacza, iż Zainteresowany nie ma obowiązku dokumentowania usług najmu świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą faktur VAT. Jednakże, jeżeli Wnioskodawca - w celu zachowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących - zdecyduje się na wystawianie faktur VAT również osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, zobowiązany jest on do wystawiania tych dokumentów zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeniach wykonawczych do ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie może sporządzać faktur VAT, z tytułu świadczenia przedmiotowych usług, w systemie komputerowym, natomiast w formie papierowej (oryginał i kopia) wystawiać faktury tylko na żądanie najemców.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl