ILPP2/443-1416/09-3/TK - Możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją przez Stowarzyszenie Osi IV Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1416/09-3/TK Możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją przez Stowarzyszenie Osi IV Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 24 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadania pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadania pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, (...)". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 24 grudnia 2009 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od dnia 18 czerwca 2009 r. Wnioskodawca realizuje OŚ IV Leader w ramach Programu Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Stowarzyszeniu zostały przyznane środki finansowe (w przeliczeniu na liczbę mieszkańców obszaru objętego działaniem Stowarzyszenia) na realizację Lokalnej Strategii Rozwoju, oznacza to, iż mieszkańcy obszaru objętego działalnością Stowarzyszenia mogą składać do LGD wnioski o przyznanie pomocy w ramach działań: "Małe Projekty", "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej", "Odnowa i rozwój wsi" oraz "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw". Jednakże LGD faktycznie nie przekazuje tych środków wnioskodawcom, tym zajmuje się (po zrealizowaniu operacji przez wnioskodawcę) Agencja Płatnicza. LGD jedynie pośredniczy pomiędzy wnioskodawcami a instytucjami wdrażającymi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Jedynymi środkami (oprócz składek członkowskich), jakimi dysponuje (również na zasadzie refundacji poniesionych kosztów) Wnioskodawca w ramach realizacji Osi IV Leader są środki w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, (...)".

W ramach tego działania Stowarzyszenie wydatkuje środki finansowe na realizację zadań:

*

funkcjonowanie biura (tj. wynagrodzenie pracowników, koszty podróży służbowych, koszty najmu i utrzymania pomieszczeń biurowych, koszty usług telekomunikacyjnych, koszty zakupu artykułów biurowych, koszty opłat notarialnych, skarbowych również opłat pocztowych oraz obsługi finansowo-księgowej),

*

informowanie i promocja obszaru działania Stowarzyszenia (w tym: zamieszczanie materiałów prasowych w prasie lokalnej, opracowani, druk i dystrybucja bezpłatnego biuletynu informacyjnego, zakup upominków i nagród dla laureatów konkursów organizowanych przez biblioteki i szkoły działające na obszarze Stowarzyszenia, druk kalendarzy, folderów,

*

aktywizacja społeczności lokalnej, poprzez organizację szkoleń podczas których mieszkańcy mogą dowiedzieć się z jakich środków mogą skorzystać i na jakich warunkach, jak wypełnić wniosek o przyznanie pomocy oraz wniosek o płatność po zakończeniu realizacji operacji,

*

szkolenia pracowników i członków organów Stowarzyszenia, tj. członków Zarządu, Rady i Komisji Rewizyjnej (członkowie organów Stowarzyszenia pełnią swoje funkcje społecznie) z zakresu zadań danej osoby w związku z zaangażowaniem w czynności w ramach Osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Realizując powyższą operację nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją przez Stowarzyszenie Osi IV Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i ponoszonymi przez nie wydatkami opisanymi wyżej Wnioskodawcy przysługuje prawo do odzyskania uiszczonego podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, realizując powyższą operację nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od dnia 18 czerwca 2009 r. realizuje OŚ IV Leader w ramach Programu Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Stowarzyszeniu zostały przyznane środki finansowe (w przeliczeniu na liczbę mieszkańców obszaru objętego działaniem Stowarzyszenia) na realizację Lokalnej Strategii Rozwoju, oznacza to, iż mieszkańcy obszaru objętego działalnością Stowarzyszenia mogą składać do LGD wnioski o przyznanie pomocy w ramach działań: "Małe Projekty", "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej", "Odnowa i rozwój wsi" oraz "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw". Jednakże LGD faktycznie nie przekazuje tych środków wnioskodawcom, tym zajmuje się (po zrealizowaniu operacji przez wnioskodawcę) Agencja Płatnicza, tj. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. LGD jedynie pośredniczy pomiędzy wnioskodawcami a instytucjami wdrażającymi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Jedynymi środkami (oprócz składek członkowskich), jakimi dysponuje (również na zasadzie refundacji poniesionych kosztów) Wnioskodawca w ramach realizacji Osi IV Leader są środki w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, (...)". Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowe jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanym, czynnymi podatnikami podatku VAT. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, (...)".

W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z ponoszonymi wydatkami.

Ponadto tut. Organ informuje, że z dniem 1 stycznia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). w rozdziale 9 tego rozporządzenia zawarte zostały uregulowania, które określone były w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl