ILPP2/443-1411/11-2/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1411/11-2/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto podpisało umowę na realizację projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. W imieniu Miasta projekt realizuje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, który jest jednostką budżetową Miasta. W ramach projektu zakupiony będzie sprzęt komputerowy dla szkół i jednostek oświatowych. W skład ww. sprzętu wchodzić będą: zestawy komputerowe, serwery, routery, sprzęt sieciowy (serwer internetowy wraz z dyskami 2xTB, urządzenie UTN - zabezpieczenie sieci wraz z akcesoriami, zasilacze awaryjne UTS do serwerów UTN), drukarki.

Ww. sprzęt służyć ma do utworzenia X nowych pracowni komputerowych oraz X zmodernizowanych. Pracownie te będą służyć młodzieży uczęszczającej do szkół i jednostek oświatowych na zajęcia w ramach godzin lekcyjnych i poza lekcyjnych.

Płatnikiem/nabywcą będzie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, odbiorcą - poszczególne szkoły i jednostki oświatowe, które będą dokonywać odbioru sprzętu po dostarczeniu i montażu w określonych pracowniach komputerowych. Na fakturach będzie wskazany płatnik - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, a odbiorca - poszczególne szkoły i jednostki oświatowe.

Wnioskodawca informuje jednocześnie, że posiada stosowne zamówienia/zapotrzebowania na sprzęt komputerowy potwierdzone przez organ nadzorujący (Miasto) placówki oświatowe.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej nie jest organizacją charytatywną, humanitarną ani edukacyjną. Nabywany sprzęt nie będzie przekazywany nieodpłatnie placówkom oświatowym. Będzie stanowił własność MOPS. Dokonujący dostawy nie będzie posiadał kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu placówce oświatowej. Będzie posiadał zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący placówki oświatowe.

Zawarte we wniosku stwierdzenie, iż jednostki oświatowe w czasie trwania projektu będą użytkownikami przekazanego sprzętu oznacza, że sprzęt będzie zamontowany w placówkach oświatowych, które będą z niego korzystać.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej może dokonać zakupu sprzętu komputerowego wymienionego w poz. 68 wniosku z zerową stawką VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w światłe obowiązujących przepisów prawa może on dokonać zakupu sprzętu wymienionego we wniosku z zerową stawką VAT, gdyż zakupu dokonuje na rzecz jednostek oświatowych, którym ww. sprzęt przekazuje w użytkowanie stosownym protokołem/umową.

W art. 83 ust. 1 pkt 26 kładzie się nacisk na to dla kogo towar jest przeznaczony, a nie na to kto jest stroną w umowie. W związku z tym, decydujące znaczenie ma cel dokonywanej dostawy, tj. dostawa dla jednostki oświatowej, co zostaje spełnione, gdyż podstawowym celem osiągniętym przy realizacji projektu jest dostawa sprzętu komputerowego dla szkół i jednostek oświatowych.

Jednocześnie Zainteresowany informuje, że z ustawy o systemie oświaty wynika struktura szkolnictwa i obowiązek ponoszenia kosztów jego funkcjonowania, które ponosi Miasto.

W tych okolicznościach Wnioskodawca uważa, że zostały spełnione wymogi niezbędne do zastosowania stawki zerowej VAT przy zakupie ww. sprzętu przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

a.

dla placówek oświatowych,

b.

dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

W myśl art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy wymieniono:

1.

jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

2.

drukarki,

3.

skanery,

4.

urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących),

5.

urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Stosownie do art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

1.

posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a);

2.

posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b).

Według art. 83 ust. 15 ustawy, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Na mocy art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z powyższego wynika, iż nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych lub dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku VAT w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT.

Z analizy ww. uregulowań wynika, iż ustawodawca objął preferencyjną stawką podatku VAT - 0% dostawę konkretnego sprzętu komputerowego. Jednakże nie każda taka dostawa będzie korzystała z obniżonej stawki podatku, przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc ją zastosować. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej lub dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym. Ustawodawca na potrzeby tego przepisu, w art. 43 ust. 9 ustawy, wymienia zamknięty katalog placówek oświatowych. Ponadto preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego. W tym celu art. 83 ust. 13 ustawy odsyła do załącznika nr 8 do ustawy, w którym wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, a także urządzenia do transmisji danych cyfrowych. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy, wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów: zamówienia odpowiednio potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową oraz kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki na dostawę sprzętu komputerowego.

Z opisu sprawy wynika, iż Miasto podpisało umowę na realizację projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. W imieniu Miasta projekt realizuje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, który jest jednostką budżetową Miasta. W ramach projektu zakupiony będzie sprzęt komputerowy dla szkół i jednostek oświatowych. W skład ww. sprzętu wchodzić będą: zestawy komputerowe, serwery, routery, sprzęt sieciowy (serwer internetowy wraz z dyskami 2xTB, urządzenie UTN - zabezpieczenie sieci wraz z akcesoriami, zasilacze awaryjne UTS do serwerów UTN), drukarki. Ww. sprzęt służyć ma do utworzenia X nowych pracowni komputerowych oraz X zmodernizowanych. Pracownie te będą służyć młodzieży uczęszczającej do szkół i jednostek oświatowych na zajęcia w ramach godzin lekcyjnych i poza lekcyjnych. Płatnikiem/nabywcą będzie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, odbiorcą - poszczególne szkoły i jednostki oświatowe, które będą dokonywać odbioru sprzętu po dostarczeniu i montażu w określonych pracowniach komputerowych. Na fakturach będzie wskazany płatnik - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej oraz odbiorca - poszczególne szkoły i jednostki oświatowe. Wnioskodawca informuje jednocześnie, że posiada stosowne zamówienia/zapotrzebowania na sprzęt komputerowy potwierdzone przez organ nadzorujący (Miasto) placówki oświatowe. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej nie jest organizacją charytatywną, humanitarną ani edukacyjną. Nabywany sprzęt nie będzie przekazywany nieodpłatnie placówkom oświatowym. Będzie stanowił własność MOPS. Dokonujący dostawy nie będzie posiadał kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu placówce oświatowej. Będzie posiadał zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący placówki oświatowe. Zawarte we wniosku stwierdzenie, iż jednostki oświatowe w czasie trwania projektu będą użytkownikami przekazanego sprzętu oznacza, że sprzęt będzie zamontowany w placówkach oświatowych, które będą z niego korzystać.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia dostaw towarów, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zastosowanie preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej czynności świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe sprawy oraz przytoczone regulacje prawne stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie spełnia warunków określonych w art. 83 ustawy dla zastosowania stawki 0% przy nabyciu ww. towarów.

Przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy przewiduje zastosowanie obniżonej do 0% stawki podatku tylko w dwóch określonych sytuacjach.

Pierwszą z nich jest dostawa sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych (lit. a) ww. regulacji). Jednostki, jakie uznawane są za placówki oświatowe dla potrzeb przepisu art. 83 ustawy prawodawca sprecyzował w art. 43 ust. 9 ustawy, jako: szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze. Z treści wniosku wynika, iż płatnikiem i nabywcą sprzętu komputerowego będącego przedmiotem wniosku jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, który nie jest placówką oświatową w rozumieniu cyt. art. 43 ust. 9 ustawy, zatem nie może korzystać z obniżonej stawki podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Z kolei, w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy ustawodawca przewidział możliwość zastosowania stawki 0% dla dostawy sprzętu komputerowego, nabywanego przez organizacje humanitarne, charytatywne lub edukacyjne w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym. Z opisu sprawy wynika, że Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej nie jest organizacją charytatywną, humanitarną ani edukacyjną. W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma również możliwości nabycia przedmiotowego sprzętu komputerowego opodatkowanego preferencyjną stawką podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy. Dodatkowo, w tym przypadku dokonujący dostawy nie będzie posiadał kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu placówce oświatowej, bowiem nabywany sprzęt nie będzie nieodpłatnie przekazywany placówkom oświatowym - będzie stanowił własność Wnioskodawcy, a jednostki oświatowe w trakcie trwania projektu będą jedynie użytkownikami tego sprzętu (korzystającymi).

Reasumując, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej nie może dokonać zakupu sprzętu komputerowego wymienionego we wniosku z preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl