ILPP2/443-1405/09-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1405/09-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu 15 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z ewidencjonowania na kasie rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, która polega na:

* sprzedaży detalicznej książek,

* sprzedaży detalicznej artykułów nieżywnościowych, w wyspecjalizowanych sklepach oraz

* sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej.

Działalność gospodarcza jest prowadzona w formie sklepiku internetowego. Płatność za zakupione towary jest wnoszona przelewem na wyodrębnione konto Fundacji, służące tylko i wyłącznie dla celów tej działalności. Płatność za dostawę zakupionych towarów w sklepiku internetowym w całości następuje za pośrednictwem banku na rachunek bankowy Zainteresowanego. z ewidencji i dowodów bankowych dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej dostawy ta zapłata dotyczy. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. Wystawia faktury VAT, na których uwzględnione jest odpowiednie PKWiU do danej pozycji na fakturze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może być zwolniony z zainstalowania kasy rejestrującej w oparciu o załącznik (poz. 37 i 38) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ sprzedaż towarów w sklepiku internetowym, gdzie płatność za ten towar odbywa się tylko i wyłącznie przelewem na wyodrębnione konto Zainteresowanego jest on zwolniony z zainstalowania kasy fiskalnej, bez względu na to, kto jest odbiorcą tej sprzedaży. Na podstawie ewidencji wewnętrznej (składane zamówienia), jasno wynika jakiej transakcji dostawy zapłata dotyczy.

Stosownie do przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia się czynności, które zostały wymienione w załączniku do ww. rozporządzenia w poz. 37 i 38.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Z opisu sprawy, wynika iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, która polega na: sprzedaży detalicznej książek, artykułów nieżywnościowych, w wyspecjalizowanych sklepach oraz sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej.

Działalność gospodarcza jest prowadzona w formie sklepiku internetowego. Płatność za zakupione towary jest wnoszona przelewem na wyodrębnione konto Fundacji, służące tylko i wyłącznie dla celów tej działalności. Płatność za dostawę zakupionych towarów w sklepiku internetowym w całości następuje za pośrednictwem banku na rachunek bankowy Zainteresowanego. z ewidencji i dowodów bankowych dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej dostawy ta zapłata dotyczy. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. Wystawia faktury VAT, na których uwzględnione jest odpowiednie PKWiU do danej pozycji na fakturze.

Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury - art. 106 ust. 4 ustawy.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są obecnie w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), zwanego rozporządzeniem.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

W myśl § 3 ust. 4 rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2009 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Zatem Wnioskodawca, jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą, może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego do dnia przekroczenia obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2009 r.

Stosownie do § 2 pkt 2 tego rozporządzenia, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2009 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do rozporządzenia, w pozycji 37 wskazano, iż zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła2),4). Przy czym 2) oznacza, że uregulowanie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r., natomiast 4) określa, że w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Aby dostawa towarów w systemie wysyłkowym mogła zostać uznana za zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, zgodnie z przytoczonymi przepisami muszą być spełnione wskazane powyżej warunki.

Z opisu sprawy, wynika iż Wnioskodawca prowadzi działalność w formie sklepiku internetowego. Płatność za zakupione towary jest wnoszona przelewem na wyodrębnione konto Fundacji, służące tylko i wyłącznie dla celów tej działalności. Płatność za dostawę zakupionych towarów w sklepiku internetowym w całości następuje za pośrednictwem banku na rachunek bankowy Zainteresowanego. z ewidencji i dowodów bankowych dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej dostawy ta zapłata dotyczy.

Mając zatem na uwadze opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że Wnioskodawca może skorzystać do dnia 31 grudnia 2009 r. ze zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej dostawy towarów za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na podstawie § 2 pkt 2 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do powołanego rozporządzenia. Bowiem z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje można jednoznacznie określić, której transakcji zapłata dotyczy oraz przed dniem 1 stycznia 2009 r. sprzedaż towarów nie była ewidencjonowana w kasie fiskalnej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na dostawie towarów, natomiast poz. 38 załącznika do rozporządzenia dotyczy świadczenia usług. Zatem, odwołanie się do powyższej pozycji jest w tym przypadku bezprzedmiotowe.

Należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c ust. 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl