ILPP2/443-1376/11-4/AD - Uprawnienie do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek naliczony.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1376/11-4/AD Uprawnienie do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek naliczony.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu 22 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu 22 grudnia 2011 r.) o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz pytania, a także własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest w chwili obecnej pracownikiem zatrudnionym przez ("A") flamandzką agencję publiczną z siedzibą w Brukseli. Zgodnie z umową, Zainteresowana jest członkiem personelu Agencji oraz objęła stanowisko Komisarza ds. Handlu i Inwestycji. Do jej obowiązków należy podleganie bezpośrednio "B". Zadania Wnioskodawczyni obejmują m.in. udzielanie pomocy spółkom flamandzkim w zakresie eksportu i inwestycji oraz promowanie flamandzkich towarów i spółek w Polsce zgodnie z Opisem obowiązków pracowniczych na stanowisku Komisarza ds. Handlu i Inwestycji. W załączniku do umowy o pracę wymieniono takie zadania Zainteresowanej jak: informowanie, zachęcanie oraz udzielanie pomocy spółkom prowadzącym działalność w zakresie handlu międzynarodowego poprzez organizowanie inicjatyw (misje handlowe, seminaria, organizacja wizyt, których celem jest rozwijanie kontaktów biznesowych w Polsce przez delegacje zagraniczne), a także zapewnianie profesjonalnego doradztwa oraz udzielanie pomocy dostosowanej do potrzeb klienta.

W zakresie obowiązków dotyczących świadczenia usług na rzecz spółek flamandzkich oraz całego regionu Flandrii wymieniono dostarczanie ogólnych lub szczegółowych informacji spółkom flamandzkim; udzielanie indywidualnej pomocy oraz wsparcia spółkom flamandzkim prowadzącym działalność w regionie geograficznym, podlegającym Pracownikowi; przygotowywanie indywidualnych podróży służbowych, których celem jest pozyskiwanie informacji biznesowych, a także budowanie świadomości w spółkach flamandzkich w zakresie możliwości gospodarczych dostępnych w regionie geograficznym, podlegającym Pracownikowi; udzielanie wskazówek nt. inwestycji w Polsce w regionie Flandrii oraz składanie raportów w ww. zakresie odpowiednim departamencie siedziby głównej w Brukseli.

W zakresie zadań związanych z zarządzaniem biurem na miejscu wymieniono zarządzanie personelem pomocniczym i księgowością oraz składnikami majątku i infrastruktury; sporządzanie oraz monitorowanie planu założeń gospodarczych oraz budżetu oraz obowiązki sprawozdawcze wobec koordynatora regionalnego.

W zakresie zadań związanych z udokumentowaniem wiedzy nt. rynku lokalnego oraz flamandzkiego wymieniono przedstawianie pomysłów oraz możliwości dla celów programu działań/imprez; pozyskiwanie informacji nt. regulacji obowiązujących na rynku lokalnym; sporządzanie ogólnych i szczegółowych raportów rynkowych oraz branżowych; a także podejmowanie działań mających na celu aktywne pozyskiwanie informacji nt. rynku oraz dostępnych możliwości, a także realizowanie programu poszczególnych działań oraz imprez.

W zakresie zadań związanych z działaniami/imprezami oraz wysiłkami podejmowanymi w ramach sieci wymieniono organizowanie oraz rozwijanie sieci partnerów handlowych; nawiązywanie kontaktów oraz konsultacje z belgijskimi organami oraz przedstawicielami dyplomatycznymi (z innych regionów gospodarczych); organizowanie indywidualnych oraz zbiorowych imprez w imieniu agencji "A" oraz osób trzecich.

W zakresie zadań związanych z kontaktami z siedzibą główną "A" w Brukseli wskazano, że zadaniem Komisarza ds. Handlu jest utrzymywanie efektywnych kontaktów w siedzibą agencji "A" w Brukseli oraz regionalnymi ośrodkami ds. eksportu, a także stała wymiana wszelkich informacji, zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej, z właściwym departamentem siedziby głównej "A" oraz koordynatorem regionalnym; doradztwo w zakresie aplikacji o przyznanie pomocy finansowej; zarządzanie rachunkowością pod kierunkiem właściwego departamentu w siedzibie głównej w Brukseli: ścisłe przestrzeganie wszelkich stosownych procedur w zakresie m.in. raportowania, zarządzania personelem, regulaminów wewnętrznych itp.

Wnioskodawczyni planuje w chwili obecnej rozpoczęcie działalności gospodarczej. Do jej zadań będzie należało wykonywanie zadań opisanych powyżej w oparciu o umowę cywilnoprawną zawartą z nią jako przedsiębiorcą z dotychczasowym pracodawcą, przy czym umowa nie będzie wymagała osobistego świadczenia (możliwość zastępstwa przez inną osobę za zgodą zleceniodawcy). Umowa przewidywać będzie m.in. obowiązek dostarczenia lokalu przez zleceniodawcę, który obowiązany będzie także ponosić koszty telefonów zleceniobiorcy. Zainteresowana nie wyklucza świadczeń na rzecz innych podmiotów. Od kilku lat uzyskuje ona także dochody z najmu lokalu. Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Jest natomiast podatnikiem podatku dochodowego.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowana wskazała, że ponoszone przez nią wydatki związane będą ze zgłoszoną przez podatnika działalnością gospodarczą i podejmowanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi. Stanowisko Podatnika w tym zakresie pozostaje w ścisłym związku z prezentowanym przez niego stanowiskiem w zakresie podatku dochodowego. Gdyby zatem Minister Finansów uznał, iż stanowisko Podatnika jest w zakresie opodatkowania p.d.o.f. nieprawidłowe, a zastosowanie ma źródło określone w art. 13 pkt 9 p.d.o.f., to powyższe będzie miało konsekwencje na gruncie ustawy o podatku VAT, tj. w zakresie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. Innymi słowy, wydatki ponoszone będą przez Podatnika w związku ze zgłoszoną przez niego działalnością gospodarczą oraz podejmowanymi przez niego czynnościami (przedmiotowo) opodatkowanymi.

W otrzymywanych przez siebie fakturach określona będzie dla Zainteresowanej kwota podatku naliczonego. Natomiast podatek określony w fakturach wystawionych przez Wnioskodawczynię będzie podatkiem należnym. Zainteresowana chce wiedzieć, czy na poczet podatku należnego wynikającego ze złożonej przez nią deklaracji podatkowej (a pośrednio - z sumy faktur) będzie jej przysługiwało uprawnienie określone w art. 86 ustawy o VAT. Innymi słowy, czy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie może być wątpliwości, iż oba sformułowania mają charakter synonimów (zaliczenie podatku naliczonego na poczet należnego = obniżenie podatku należnego o naliczony).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni, po uprzednim zarejestrowaniu się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, jako zarejestrowany podatnik podatku VAT będzie ona uprawniona do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Przychód uzyskany z tytułu zawartej umowy z dotychczasowym pracodawcą stanowić będzie obrót w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a ona sama obowiązana będzie zarejestrować się jako podatnik VAT. Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jednocześnie zgodnie z art. 15 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Tak rozumiani podatnicy mają, zgodnie z art. 96 ust. 1 cyt. ustawy, obowiązek przed dniem wykonania pierwszej czynności opodatkowanej złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne.

W wypadku zatem otrzymania przez Zainteresowaną jako zarejestrowanego podatnika podatku VAT faktur VAT będzie ona uprawniona do zaliczenia wykazanego tam podatku od towarów i usług wg zasad określonych w ustawie na poczet podatku należnego. Uprawnienie Wnioskodawczyni w tym zakresie wynikać będzie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (tak też m.in.: Modzelewski Zbigniew, Mularczyk Grzegorz w: Ustawa o VAT. Komentarz - Lex Polonica Maxima Komentarz do art. 86 ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w rezultacie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków wskazanych w ustawie o VAT.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni jest w chwili obecnej pracownikiem zatrudnionym przez flamandzką agencję publiczną. Zgodnie z umową, Zainteresowana jest członkiem personelu Agencji oraz objęła stanowisko Komisarza ds. Handlu i Inwestycji. Podlega bezpośrednio "B". Zadania Wnioskodawczyni obejmują m.in. udzielanie pomocy spółkom flamandzkim w zakresie eksportu i inwestycji oraz promowanie flamandzkich towarów i spółek w Polsce zgodnie z Opisem obowiązków pracowniczych na stanowisku Komisarza ds. Handlu i Inwestycji. W załączniku do umowy o pracę wymieniono takie zadania Zainteresowanej jak: informowanie, zachęcanie oraz udzielanie pomocy spółkom prowadzącym działalność w zakresie handlu międzynarodowego poprzez organizowanie inicjatyw (misje handlowe, seminaria, organizacja wizyt, których celem jest rozwijanie kontaktów biznesowych w Polsce przez delegacje zagraniczne), a także zapewnianie profesjonalnego doradztwa oraz udzielanie pomocy dostosowanej do potrzeb klienta.

Wnioskodawczyni planuje w chwili obecnej rozpoczęcie działalności gospodarczej. Do jej zadań będzie należało wykonywanie wskazanych zadań w oparciu o umowę cywilnoprawną zawartą z nią jako przedsiębiorcą z dotychczasowym pracodawcą, przy czym umowa nie będzie wymagała osobistego świadczenia (możliwość zastępstwa przez inną osobę za zgodą zleceniodawcy). Umowa przewidywać będzie m.in. obowiązek dostarczenia lokalu przez zleceniodawcę, który obowiązany będzie także ponosić koszty telefonów zleceniobiorcy. Zainteresowana nie wyklucza świadczeń na rzecz innych podmiotów.

Wnioskodawczyni wskazała, że ponoszone przez nią wydatki związane będą ze zgłoszoną działalnością gospodarczą i podejmowanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi. W jej opinii, jako zarejestrowanemu podatnikowi VAT będzie przysługiwało uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż Wnioskodawczyni będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonywane zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Wobec powyższego, Wnioskodawczyni, po uprzednim zarejestrowaniu się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług najmu lokalu w dniu 10 stycznia 2012 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-1376/11-5/AD.

Dodatkowo, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl