ILPP2/443-1367/11-4/MR - Odliczenie podatku naliczonego od rat leasingowych oraz paliwa nabywanego do napędu samochodów osobowych będących przedmiotem leasingu operacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1367/11-4/MR Odliczenie podatku naliczonego od rat leasingowych oraz paliwa nabywanego do napędu samochodów osobowych będących przedmiotem leasingu operacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 28 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych oraz paliwa nabywanego do napędu samochodów osobowych będących przedmiotem leasingu operacyjnego jest:

* nieprawidłowe - w sytuacji, gdy samochody początkowo wykorzystywane były do prowadzenia działalności gospodarczej innej niż wynajem, a następnie wynajęte na okres dłuższy niż 6 miesięcy, a po tym okresie przeznaczone będą do dalszego wynajmu, jak również wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż wynajem - w części dotyczącej wykorzystania samochodów od początku do działalności gospodarczej innej niż wynajem,

* prawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych oraz paliwa nabywanego do napędu samochodów osobowych będących przedmiotem leasingu operacyjnego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Przedmiotem wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej jest m.in. "wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek" - kod PKD 2007.77.11.Z. Podatnik zawarł kilka umów leasingu operacyjnego, których przedmiotem są samochody osobowe. Wszystkie samochody wzięto w leasing z przeznaczeniem wyłącznie na oddanie w odpłatne używanie, przy czym część samochodów została wynajęta od razu po podpisaniu umów leasingu, a pozostałe samochody zostały wynajęte w późniejszym terminie. Samochody są wynajmowane na okres nie krótszy niż sześć miesięcy i nie są w tym czasie wykorzystywane do innych celów. W przypadku samochodów, które nie zostały od razu wynajęte z uwagi na brak zainteresowania, zostały początkowo przeznaczone przez podatnika do wykorzystania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej innej niż wynajem. Dopiero po pewnym czasie, gdy znaleźli się chętni klienci, zostały wynajęte na okres dłuższy niż sześć miesięcy.

Po zakończeniu obowiązywania umów najmu, co miało miejsce po okresie powyżej sześciu miesięcy, przedmiotowe samochody przeznaczone są nadal do oddania w odpłatne używanie, nie wiadomo jednak czy, kiedy i na jaki okres znajdzie się podmiot, który skorzysta z oferowanych usług w tym zakresie. W związku z powyższym, w okresie po zakończeniu obowiązywania umów najmu, do momentu zawarcia nowych umów, samochody te są wykorzystywane przez podatnika również do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż wynajem samochodów osobowych.

W umowach najmu znajduje się zapis, iż koszt paliwa używanego do napędu przedmiotowych samochodów wliczony zostanie w cenę świadczonych usług wynajmu.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca na zadane pytanie wyjaśnił, że: "przedmiotowe samochody będą wykorzystywane zarówno do wynajmu, jak i wykorzystywane we własnej działalności gospodarczej innej niż wynajem. Wykorzystywanie przedmiotowych samochodów po okresie wynajmu przez co najmniej 6 miesięcy, na potrzeby własnej działalności gospodarczej innej niż wynajem, nie zmienia ich przeznaczenia, gdyż samochody te nadal są gotowe do wynajmu i w momencie pojawienia się klienta zostaną ponownie wynajęte."

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak należy rozliczać podatek VAT od rat leasingowych i paliwa nabywanego do napędu samochodów osobowych będących przedmiotem leasingu operacyjnego, w sytuacji gdy na dzień podpisania umów leasingu, samochody osobowe zostały przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wynajmu przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy, przy czym część samochodów została od razu wynajęta, a część w późniejszym terminie, a po upływie tego okresu są wykorzystywane również na inne cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, ograniczeń w zakresie odliczania podatku VAT nie stosuje się m.in. w przypadku, gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i samochody te są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy. Biorąc pod uwagę ww. przepis warunkiem odliczenia podatku naliczonego w pełnej kwocie jest spełnienie łącznie następujących przesłanek:

* pojazd przeznaczony jest wyłącznie do odpłatnego używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, na okres nie jest krótszy niż sześć miesięcy,

* podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu pojazdów.

Zainteresowany uważa, iż powyższy przepis dotyczy zarówno samochodów osobowych zakupionych na podstawie umowy kupna-sprzedaży, jak i samochodów osobowych wziętych w leasing operacyjny, które następnie zostaną przeznaczone na wynajem.

W sytuacji, gdy samochody osobowe będące przedmiotem leasingu operacyjnego zostaną przeznaczone wyłącznie pod wynajem przez okres co najmniej sześciu miesięcy, a następnie będą wykorzystywane również we własnej działalności gospodarczej innej niż wynajem - z uwagi na brak chętnych na ich wynajem w danym momencie, podatnik będzie miał prawo do odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego, zarówno w trakcie trwania wynajmu samochodów, jak i po jego zakończeniu oraz prawo do odliczenia VAT od zakupionego paliwa do napędu ww. samochodów.

Ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawarte w art. 3 ust. 7 w związku z art. 3 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym nie powinno mieć zastosowania również po upływie okresu przeznaczenia leasingowanego przez podatnika samochodu wyłącznie do oddania go w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu lub dzierżawy, jeżeli spełniony zostanie warunek sześciomiesięcznego jego przeznaczenia na ten cel. Wniosek taki wynika bezpośrednio z brzmienia przepisu art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b) ustawy, który wskazuje warunki dla nabycia prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego. Z literalnego brzmienia powoływanego przepisu bezsprzecznie wynika, iż dla nabycia oraz zachowania nabytego prawa do odliczenia podatku naliczonego wystarczającą przesłanką jest wyłączne przeznaczenie samochodu na cele powołane w przepisie na okres co najmniej sześciu miesięcy. Ponadto, podatnik prowadzący działalność w sposób opisany w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b) ustawy, może obniżyć kwotę podatku należnego o wysokość podatku naliczonego przy zakupie paliwa do samochodów osobowych. Dla wykazania trafności tej argumentacji warto tu powołać postanowienie wydane w dniu 4 listopada 2005 r. przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie (sygn. D3/443/60/05).

Z powyższych przepisów nie wynika, aby prawo do odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych i od paliwa nabywanego do napędu przedmiotowych samochodów przysługiwało tylko w przypadku przeznaczenia samochodów na cele wskazane w przepisie na zawsze. Po zakończeniu umowy najmu trwającej powyżej 6 miesięcy, istotne znaczenie ma fakt, iż przedmiotowe samochody będą nadal przeznaczone do dalszego wynajmu, pomimo iż będą również wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż wynajem samochodów.

Reasumując, w przypadku, gdy po zakończeniu umowy najmu trwającej powyżej sześciu miesięcy, gdy samochody będą przeznaczone do dalszego wynajmu, ale będą również wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż wynajem samochodów, podatnikowi będzie przysługiwało odliczenie w 100% podatku naliczonego od rat leasingowych i od paliwa zakupywanego do napędu przedmiotowych samochodów osobowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w sytuacji, gdy samochody początkowo wykorzystywane były do prowadzenia działalności gospodarczej innej niż wynajem, a następnie wynajęte na okres dłuższy niż 6 miesięcy, a po tym okresie przeznaczone będą do dalszego wynajmu, jak również wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż wynajem - w części dotyczącej wykorzystania samochodów od początku do działalności gospodarczej innej niż wynajem,

* prawidłowe - w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. zasady odliczenia podatku VAT od nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych regulowały przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Na mocy art. 1 pkt 11 lit. b) ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 z późn. zm.), zwanej dalej: "ustawą nowelizującą", z dniem 1 stycznia 2011 r. zostały uchylone przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast dodano m.in.:

* przepis art. 86a ust. 1-10 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym określono zasady odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony,

* przepis art. 88a ustawy o podatku od towarów i usług, określający zasady odliczenia paliwa do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy nowelizującej, dodane przepisy art. 86a ust. 1-10 oraz art. 88a wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. kwestie dotyczące odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabyciem samochodów oraz paliw, regulują odpowiednio przepisy art. 3 oraz art. 4 ustawy nowelizującej.

I tak, w art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej postanowiono, iż w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. od dnia 1 stycznia 2011 r.) do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1 (tj. ustawy o podatku od towarów i usług), stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Z kolei art. 3 ust. 2 powyższej ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;

6.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7.

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

W myśl art. 3 ust. 3 ustawy nowelizującej, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

W przypadku, gdy w pojeździe, dla którego wydano zaświadczenie, o którym mowa w ust. 3, zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4, podatnik jest obowiązany do skorygowania kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym dokonał jego odliczenia (art. 3 ust. 4 ustawy nowelizującej).

Zgodnie z art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł. Przepis ten nie dotyczy jednak pojazdów wymienionych w art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej, w stosunku do których podatnik ma w pełni prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących płatności z tytułu ww. umów.

Jak wynika z powołanych uregulowań zasadą jest, że w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony wykorzystywanych na potrzeby działalności gospodarczej podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ograniczonej wysokości.

Natomiast to ograniczone prawo nie ma zastosowania w przypadkach, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. a) i b ustawy nowelizującej, tj. w przypadkach gdy nabywane ww. samochody i pojazdy są odsprzedawane jako przedmiot działalności podatnika lub oddane w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli jest to przedmiotem działalności podatnika, a ponadto samochody te są przeznaczone wyłącznie na te cele przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Przedmiotem wykonywanej działalności gospodarczej jest m.in. wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek. Zainteresowany zawarł kilka umów leasingu operacyjnego, których przedmiotem są samochody osobowe. Wszystkie samochody wzięto w leasing z przeznaczeniem wyłącznie na oddanie w odpłatne używanie, przy czym część samochodów została wynajęta od razu po podpisaniu umów leasingu, a pozostałe samochody zostały wynajęte w późniejszym terminie. Samochody są wynajmowane na okres nie krótszy niż sześć miesięcy i nie są w tym czasie wykorzystywane do innych celów. W przypadku samochodów, które nie zostały od razu wynajęte z uwagi na brak zainteresowania, zostały początkowo przeznaczone przez podatnika do wykorzystania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej innej niż wynajem. Dopiero po pewnym czasie, gdy znaleźli się chętni klienci, zostały wynajęte na okres dłuższy niż sześć miesięcy. Po zakończeniu obowiązywania umów najmu, co miało miejsce po okresie powyżej sześciu miesięcy, przedmiotowe samochody przeznaczone są nadal do oddania w odpłatne używanie, nie wiadomo jednak czy, kiedy i na jaki okres znajdzie się podmiot, który skorzysta z oferowanych usług w tym zakresie. W związku z powyższym, w okresie po zakończeniu obowiązywania umów najmu, do momentu zawarcia nowych umów, samochody te są wykorzystywane przez podatnika również do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż wynajem samochodów osobowych. W umowach najmu znajduje się zapis, iż koszt paliwa używanego do napędu przedmiotowych samochodów wliczony zostanie w cenę świadczonych usług wynajmu. Przedmiotowe samochody będą wykorzystywane zarówno do wynajmu, jak i wykorzystywane we własnej działalności gospodarczej innej niż wynajem, co potwierdził w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż podatnik ma prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktur dokumentujących raty leasingowe od nabytego na podstawie umowy leasingu operacyjnego samochodu osobowego pod warunkiem spełnienia łącznie przesłanek, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b) ustawy nowelizującej, tj.:

1.

gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, oraz

2.

samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te ww. cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Analiza powyższych regulacji jednoznacznie wskazuje, że ograniczenie wynikające z art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej oraz ustawy o transporcie drogowym, nie dotyczy sytuacji, gdy przedmiotem działalności podatnika jest wynajem pojazdów na okres nie krótszy niż sześć miesięcy (art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b) ustawy nowelizującej). Ponadto, w przedmiotowej regulacji ustawodawca wskazuje, obok przeznaczenia samochodów na cele określone w tym przepisie, również na konieczność ich wykorzystywania, tj. fizycznego używania przez podmiot trzeci. Jednakże samochody przez ww. okres muszą być przeznaczone wyłącznie na ten cel.

Powyższe oznacza, że po okresie 6 miesięcy podatnik może przeznaczyć pojazd oprócz najmu również na pozostałe cele prowadzonej działalności zachowując pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z jego nabyciem.

Natomiast zgodnie z treścią przepisu art. 4 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. od dnia 1 stycznia 2011 r.) do dnia 31 grudnia 2012 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, iż przewidziany przepisem art. 4 ustawy nowelizującej, zakaz odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, dotyczy tylko tych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, które wykorzystywane są do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1 (tj. pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony). Jeżeli samochód korzysta z wyłączenia z tej grupy pojazdów poprzez spełnienie przesłanek zawartych w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b) ustawy nowelizującej, wówczas od zakupu paliwa do przedmiotowego samochodu przysługuje prawo do odliczenia.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca dopuszcza możliwość wykorzystania samochodów osobowych używanych na podstawie umowy leasingu operacyjnego najpierw w celu oddania samochodów w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, a następnie po okresie co najmniej 6 miesięcy przeznaczy je do własnej działalności gospodarczej. Może zaistnieć również sytuacja, iż po podpisaniu umowy leasingu operacyjnego, samochody osobowe będą wykorzystywane do działalności gospodarczej podatnika, a następnie w dowolnym momencie będą przedmiotem najmu przez okres co najmniej 6 miesięcy. W każdym z tych przypadków samochody te będą służyły wykonywaniu czynnościom opodatkowanym. Jednak zmieni się przeznaczenie przedmiotowych samochodów, które będzie miało wpływ na wysokość odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...).

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Umowa leasingu operacyjnego w świetle wyżej powołanych przepisów stanowi usługę. Leasingobiorca (Wnioskodawca) otrzymując co miesiąc faktury VAT dokumentujące czynność leasingu operacyjnego, nabywa prawo do korzystania z tego samochodu (usługę), a nie prawo własności (towar). Tym samym każdorazowo Wnioskodawca jest uprawniony do określenia - w świetle przepisów art. 3 ust. 6 i art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b) ustawy nowelizującej - wysokość podatku naliczonego.

Jak wynika z opisu sprawy zdarzają się sytuacje, gdy samochody początkowo wykorzystywane były do prowadzenia działalności gospodarczej innej niż wynajem, a następnie wynajęte na okres dłuższy niż 6 miesięcy, a po tym okresie przeznaczone będą do dalszego wynajmu, jak również wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż wynajem.

Mając powyższe na uwadze uznać należy, że w sytuacji, gdy samochody początkowo wykorzystywane były w ramach prowadzonej działalności gospodarczej innej niż wynajem, a następnie wynajęte na okres dłuższy niż 6 miesięcy, nie będzie miał zastosowania art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b) ustawy nowelizującej.

W opisanej sytuacji Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 60% z każdej faktury VAT dokumentującej zakup usługi leasingu operacyjnego nie więcej niż 6.000 zł za okres kiedy samochody wykorzystywane były tylko do działalności Wnioskodawcy innej niż wynajem. Późniejsze oddanie pojazdów w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu pozwoli Zainteresowanemu skorzystać z pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego wysokości 100% wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingowe, na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b) ustawy nowelizującej, ale tylko za okres, w którym samochody będą przedmiotem najmu.

Ponadto, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT od paliwa nabywanego do napędu przedmiotowych samochodów osobowych, zgodnie z art. 4 ustawy nowelizującej za okres, w którym samochody używane na podstawie umowy leasingu operacyjnego wykorzystywane będą do działalności gospodarczej innej niż wynajem.

Późniejsze oddanie pojazdów w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu pozwoli Zainteresowanemu skorzystać z pełnego prawa do odliczenia podatku VAT od paliwa nabywanego do napędu tych samochodów za ten okres.

W tej części uznano stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Natomiast w przypadku, gdy samochody od początku są wynajmowane przez okres dłuższy niż 6 miesięcy, Wnioskodawca może skorzystać z pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 100% wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingowe, na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b) ustawy nowelizującej oraz od paliwa nabywanego do napędu przedmiotowych samochodów osobowych, gdyż nie znajdzie tu zastosowanie przepis art. 4 ustawy nowelizującej.

W tej części uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Z opisu sprawy wynika, iż samochody po zakończeniu umowy najmu trwającej powyżej 6 miesięcy przeznaczone będą do dalszego wynajmu, jak również wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż wynajem samochodów.

W powyższej sytuacji, gdy po zakończeniu umowy najmu trwającej powyżej 6 miesięcy, istotne znaczenie będzie miał fakt, iż przedmiotowe samochody będą nadal przeznaczone do dalszego wynajmu, pomimo iż będą również wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż wynajem samochodów. W takim przypadku zastosowanie będzie miał art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b) ustawy nowelizującej, uprawniający Wnioskodawcę do odliczenia w 100% kwoty podatku naliczonego od rat leasingowych.

W opisanej sytuacji nie będzie miał zastosowania art. 4 ustawy nowelizującej z uwagi na fakt, iż przedmiotowe samochody korzystają z wyłączenia z grupy pojazdów o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej poprzez spełnienie przesłanek zawartych w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b) ustawy nowelizującej i Wnioskodawca ma prawo do odliczenia 100% wysokości podatku VAT od paliwa nabywanego do napędu przedmiotowych samochodów osobowych.

W tej części uznano stanowisko za prawidłowe.

Reasumując:

W sytuacji, gdy samochody początkowo wykorzystywane były do prowadzenia działalności gospodarczej innej niż wynajem, a następnie wynajęte na okres dłuższy niż 6 miesięcy, a po tym okresie przeznaczone będą do dalszego wynajmu, jak również wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż wynajem Zainteresowanemu będzie przysługiwało najpierw prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 60% z każdej faktury VAT dokumentującej zakup usługi leasingu operacyjnego nie więcej niż 6.000 zł za okres kiedy samochody wykorzystywane były tylko do działalności Wnioskodawcy innej niż wynajem oraz nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od paliwa nabywanego do napędu przedmiotowych samochodów osobowych - za ten okres. Późniejszy najem na okres dłuższy niż 6 miesięcy oraz następujący potem najem z równoczesnym wykorzystaniem do działalności daje Zainteresowanemu za ten okres pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabytą usługę leasingu oraz paliwa nabywanego do napędu przedmiotowych samochodów osobowych.

Natomiast w sytuacji, gdy samochody od początku wynajmowane są na okres dłuższy niż 6 miesięcy, a po tym okresie przeznaczone są do dalszego wynajmu, jak również wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż wynajem Wnioskodawca może skorzystać z pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 100% wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingowe, na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b) ustawy nowelizującej oraz od paliwa nabywanego do napędu przedmiotowych samochodów osobowych.

Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe przy założeniu, że przedmiotowe samochody będą, jak wskazał Zainteresowany wykorzystywane zarówno do wynajmu, jak i wykorzystywane we własnej działalności gospodarczej innej niż wynajem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl