ILPP2/443-1367/09-4/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1367/09-4/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 9 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) o jednoznaczne wskazanie wnioskodawcy, podpis upoważnionej osoby oraz doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Do zadań samorządu województwa zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie województwa z dnia 5 czerwca 1998 r. (Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 576, tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) należy m.in. organizowanie transportu zbiorowego i dróg publicznych określonych innymi ustawami. Zgodnie z art. 40 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 86, poz. 789 z późn. zm., tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94 z późn. zm.) do zadań własnych samorządu województwa należy organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów osobowych wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych oraz nabywanie kolejowych pojazdów szynowych. Na mocy tych przepisów w latach 2004-2006 Województwo zakupiło cztery autobusy szynowe. Przy zakupie autobusów nie odliczono podatku VAT. Zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług, usługi w zakresie administracji publicznej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto, zgodnie z art. 40 ustawy o transporcie kolejowym organ samorządu województwa zobowiązany był do zawarcia z wybranym do świadczenia usług publicznych przewoźnikiem kolejowym umowy ramowej o świadczenie usług publicznych na okres nie krótszy niż 3 lata w terminie 3 miesięcy od dnia wyboru przewoźnika. Stąd niezwłocznie po zakupieniu autobusy szynowe zostały przekazane na podstawie umowy użyczenia do Sp. z o.o. celem wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich na terenie Województwa, a następnie po wypowiedzeniu umowy z Sp. z o.o. oddane w użyczenie S.A., w której Województwo posiada 100% udziałów.

Obecnie autobusy szynowe są nadal używane przez S.A. do realizacji kolejowych przewozów regionalnych na obszarze Województwa. w niedalekiej przyszłości Województwo zamierza wnieść autobusy w drodze aportu do ww. Spółki.

Od 1 kwietnia br. aporty do spółek:

* mogą nie podlegać opodatkowaniu w sytuacji, gdy przedmiotem aportu jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część,

* mogą być zwolnione z opodatkowania - jeżeli dostawa towarów dotyczy towarów używanych pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.),

* lub mogą być opodatkowane stawką 3%, 7%, bądź 22%.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że Województwo, jako samorządowa osoba prawna, która nie posiada własnych struktur organizacyjnych, nałożone na nią zadania, zgodnie z art. 45 ustawy o samorządzie województwa (Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 576, tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) wykonuje za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego. Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji podatników i płatników z dnia 13 października 1995 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłaconych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., który mówi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych został zgłoszony i zarejestrowany jako podatnik czynny w zakresie podatku od towarów i usług, reprezentuje Województwo i w jego imieniu występuje o dokonanie interpretacji indywidualnej planowanego zdarzenia przyszłego.

Ponadto, Zainteresowany poinformował, że samorząd Województwa wykonując zadania własne nałożone zarówno ustawą o samorządzie województwa, jak również ustawą o transporcie kolejowym, nie dysponuje odpowiednią infrastrukturą kolejową czy wyspecjalizowanym personelem umożliwiającym samodzielne wykonanie powierzonych mu zadań. Dlatego dokonując zakupu autobusów szynowych celem realizacji zadań własnych w zakresie regionalnych przewozów pasażerskich przekazano w użyczenie ww. szynobusy Sp. z o.o., która wykonuje regionalne przewozy pasażerskie w trybie art. 40 ustawy o transporcie kolejowym, a następnie do S.A. utworzonej przez Województwo celem realizacji przewozów regionalnych w świetle art. 13 ustawy o samorządzie województwa. Autobusy szynowe będące własnością Województwa ujęte w ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Urząd Marszałkowski, używane były przez Województwo poprzez oddanie w użyczenie autobusów szynowych do licencjonowanego przewoźnika kolejowego, z którym zawarto umowę o świadczenie usług publicznych. Przekazanie w użyczenie miało miejsce w dniu odbioru od wykonawcy lub w odstępach kilku dni od dnia odbioru. Zgodnie z ustawą o samorządzie województwa władze samorządu mogą tworzyć spółki prawa handlowego oraz określać zasady wnoszenia wkładów. Celem dalszej realizacji zadań własnych Województwo w drodze aportu wyposaży S.A. w autobusy szynowe niezbędne do realizacji przewozów regionalnych na terenie Województwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie aportem do spółki prawa handlowego autobusów szynowych będących własnością Województwa, oddanych na podstawie umowy Sp. z o.o., a następnie S.A., będzie opodatkowane 22% stawką VAT czy zwolnione z opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, aport autobusów szynowych będzie zwolniony z opodatkowania. Województwo nabywając autobusy szynowe wykonywało czynności o charakterze publicznoprawnym nałożone zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 576, tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) oraz ustawą o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 86, poz. 789 z późn. zm., tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94 z późn. zm.). Wykonując czynności administracji publicznej nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Ponadto, okres użytkowania autobusów (użyczonych przewoźnikom) od nabycia prawa do rozporządzania tymi towarami, jako właściciel wynosi ponad pół roku, stąd zostały spełnione oba warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług uprawniające do zwolnienia od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie ich z podatku od towarów i usług.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Powyższe oznacza, że używanie towaru przez użytkownika przez okres 6 miesięcy powoduje możliwość skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy przy dostawie tego towaru. Zatem istotny jest czas przez jaki towar ten używany jest przez podatnika dokonującego jego dostawy. To zaś oznacza, że sprzedaż rzeczy ruchomej, która przez okres co najmniej 6 miesięcy nie była używana przez dostawcę, nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Za "używanie" jako przesłankę zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie można uznać posiadania towaru, któremu nie towarzyszy faktyczne jego wykorzystywanie. Nie jest zatem wystarczające samo tylko posiadanie danego towaru przez wskazany przepisem okres.

Jak wskazano w opisie sprawy autobusy szynowe zostały przekazane na podstawie umowy użyczenia do licencjonowanego przewoźnika kolejowego, z którym zawarto umowę o świadczenie usług publicznych. Przekazanie w użyczenie miało miejsce w dniu odbioru od wykonawcy lub w odstępach kilku dni od dnia odbioru. a zatem Zainteresowany nie wykorzystywał faktycznie przedmiotowych autobusów, nie władał nimi bezpośrednio przez okres co najmniej pół roku, bowiem pozostawały one we władaniu innych podmiotów (faktycznych użytkowników). Tym samym nie mogą być one uznane za towary używane.

Reasumując, wniesienie aportem do spółki prawa handlowego autobusów szynowych będących własnością Województwa, oddanych wcześniej w użytkowanie innym podmiotom na podstawie umowy użyczenia, będzie opodatkowane 22% stawką VAT. Przedmiotowe autobusy nie są bowiem towarami używanymi, o których mowa w art. 43 ust. 2 tej ustawy i w związku z tym Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Ze wskazanej wyżej regulacji wynika, że z wnioskiem może wystąpić osoba, u której wystąpił lub może wystąpić określony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), który może rodzić określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego. Zatem, interpretacja wydawana jest w indywidualnej sprawie zainteresowanego, który składa wniosek o jej wydanie.

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.), organy samorządu terytorialnego działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie województwa, w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Organami samorządu województwa są sejmik województwa i zarząd województwa - art. 15 ustawy o samorządzie województwa. Zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa, w skład którego wchodzi m.in. marszałek województwa (art. 31 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie województwa). Marszałek województwa organizuje pracę zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego, kieruje bieżącymi sprawami oraz reprezentuje województwo na zewnątrz (art. 43 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa).

Województwo jako samorządowa osoba prawna, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, nałożone na nią zadania - w myśl art. 45 ww. ustawy o samorządzie województwa - wykonuje za pośrednictwem urzędu marszałkowskiego. z powyższego wynika, że zdolność prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma województwo (jednostka samorządu terytorialnego), nie zaś urząd, który jest aparatem pomocniczym.

Wobec powyższego tut. Organ podkreśla, że udzielona interpretacja indywidualna jest wiążąca dla Wnioskodawcy o ile zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku rodzi określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl