ILPP2/443-1367/09-3/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1367/09-3/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Kompleksowa termomodernizacja budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Kompleksowa termomodernizacja budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących (...)". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu pn. "Kompleksowa termomodernizacja budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013, Powiat zwrócił się o interpretację indywidualną w sprawie braku możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług VAT (jako naliczonego przy realizacji tego zadania). Zarząd Powiatu zadania publiczne Powiatu wykonuje przy pomocy jednostek organizacyjnych Powiatu, m.in. przez Starostwo Powiatowe, Zespół Szkół Ogólnokształcących. Zespół ten jako jednostka budżetowa, ma nadany numer NIP (...) i REGON (...). Beneficjentem środków unijnych, zgodnie z zapisami RPO, może być jednostka samorządu terytorialnego - a więc Powiat. Jednostka budżetowa - Zespół Szkół Ogólnokształcących - nie posiada osobowości prawnej i nie może być beneficjentem. Podczas realizacji tego zadania faktury będą wystawione na beneficjenta, czyli Starostwo Powiatowe jako Urząd realizujący zadania Powiatu.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Starostwo Powiatowe ma nadany numer NIP (...) i świadczy na podstawie umów cywilnoprawnych usługi w zakresie czynności opodatkowanych takich jak: najem, dzierżawa majątku własnego i Skarbu Państwa.

W związku z tymi czynnościami należny podatek VAT jest odprowadzany do Urzędu Skarbowego wraz z miesięczną deklaracją VAT-7. Interpretując zapis art. 86 ustawy o podatku VAT, należy stwierdzić, że Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, ponieważ Starostwo Powiatowe nie zajmuje się sprzedażą towarów i usług w rozumieniu ustawy o podatku VAT.

W wykazie obligatoryjnym załączników do wniosku aplikacyjnego w ramach RPO wymagane jest od beneficjenta załączenie m.in. interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedziby Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez Zainteresowanego należą m.in. edukacja publiczna (art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego nie korzysta z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz jest objęty zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W przypadku wnioskowanego projektu pn. "Kompleksowa termomodernizacja budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013. Zainteresowany nie planuje oddać do użytkowania tej szkoły innym podmiotom na podstawie umów cywilnoprawnych lub też nieodpłatnej umowy użyczenia.

Właścicielem inwestycji po zakończeniu projektu będzie Powiat. W oparciu o przedstawione powyżej wyjaśnienie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o interpretację efekty zrealizowanego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat posiada możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług, w związku z realizacją projektu pn. "Kompleksowa termomodernizacja budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie obowiązujących przepisów prawnych, Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją projektu pn. "Kompleksowa termomodernizacja budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność oraz posiada osobowość prawną. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą zadania m.in. w zakresie edukacji publicznej, utrzymanie powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 19 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami - art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

Na podstawie zapisu art. 8 ust. 2 ww. ustawy, organami powiatu są rada powiatu oraz zarząd powiatu.

W świetle art. 33 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą, służącą zarządowi do wykonania zadań powiatu oraz obsługi techniczno - organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane starostwo powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 142, poz. 1020 z późn. zm.) wynika, że starostwo powiatowe nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług.

Zatem, zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Powiat, nie zaś Starostwo Powiatowe.

Z opisu sprawy wynika, iż Powiat planuje realizację projektu pn. "Kompleksowa termomodernizacja budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013.

Właścicielem budynków szkoły, w których będzie prowadzona termomodernizacja jest Powiat. Wnioskodawca nie planuje oddać do użytkowania tej szkoły innym podmiotom, na podstawie umów cywilnoprawnych lub też nieodpłatnej umowy użyczenia. Czynności te wykonywane są w ramach zadań własnych Powiatu w zakresie edukacji publicznej o charakterze ponadgminnym (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym).

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie nie zostanie jednak spełniony wskazany wyżej warunek, ponieważ Wnioskodawca będący beneficjentem przedmiotowej inwestycji, będzie realizował zadania własne, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powiatowi nie będzie zatem przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W zakresie przedmiotowego projektu Powiat nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Powiat nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Powiat nie będzie miał możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu pn. "Kompleksowa termomodernizacja budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem, tj. na kogo mają być wystawione faktury VAT - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl