ILPP2/443-1365/10-2/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1365/10-2/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku rejestrowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku rejestrowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowego handlu produktami rolnymi. Sprzedaż towarów handlowych odbywa się w większości na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i zarejestrowanych jako podatnicy podatku od towarów i usług. Jednak wśród hurtowych odbiorców towarów są również rolnicy ryczałtowi. W związku z powyższym, w myśl przepisów o obowiązku stosowania kas rejestrujących Zainteresowany powinien sprzedaż hurtową na rzecz powyższych ewidencjonować przy zastosowaniu tzw. kasy fiskalnej. W przypadku Wnioskodawcy, każdą operację dokonanej sprzedaży na rzecz rolnika ryczałtowego dokumentuje fakturą VAT, która jest rejestrowana w rejestrze sprzedaży VAT w miesiącu, w którym powstaje obowiązek podatkowy. Jednocześnie zapłata za te wszystkie faktury zawsze dokonywana jest w formie przelewu na rachunek bankowy Zainteresowanego z dokładnym oznaczeniem jakiej transakcji zapłata dotyczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w zaistniałej sytuacji, gdy zapłata za sprzedane towary handlowe na rzecz rolnika ryczałtowego zawsze następuje za pośrednictwem banku, można zastosować przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie czynności zwolnionych z obowiązku stosowania kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie zapłaty na rachunek bankowy od rolnika ryczałtowego za dokonaną sprzedaż uprawnia go do zakwalifikowania tych czynności jako zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas fiskalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), zwanego dalej rozporządzeniem.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

W myśl § 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła 2), 4).

Z kolei, w poz. 38 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła 2).

Przy czym 2) oznacza, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r. Natomiast 4) oznacza, że w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

W związku z powyższymi regulacjami, zwolnienia określone w § 2 w związku z poz. 37 i poz. 38 załącznika do rozporządzenia nie mają zastosowania w analizowanej sprawie. Bowiem, poz. 37 ww. załącznika dotyczy dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), a z kolei poz. 38 zwalnia z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług - przy spełnieniu określonych warunków.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowego handlu produktami rolnymi. Sprzedaż towarów handlowych odbywa się w większości na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i zarejestrowanych jako podatnicy podatku od towarów i usług. Jednak wśród hurtowych odbiorców towarów są również rolnicy ryczałtowi. W związku z powyższym, w myśl przepisów o obowiązku stosowania kas rejestrujących Zainteresowany powinien sprzedaż hurtową na rzecz powyższych ewidencjonować przy zastosowaniu tzw. kasy fiskalnej. W przypadku Wnioskodawcy, każdą operację dokonanej sprzedaży na rzecz rolnika ryczałtowego dokumentuje fakturą VAT, która jest rejestrowana w rejestrze sprzedaży VAT w miesiącu, w którym powstaje obowiązek podatkowy. Jednocześnie zapłata za te wszystkie faktury zawsze dokonywana jest w formie przelewu na rachunek bankowy Zainteresowanego z dokładnym oznaczeniem jakiej transakcji zapłata dotyczy.

Biorąc powyższe pod uwagę, w sytuacji gdy Wnioskodawca prowadzi sprzedaż towarów handlowych (produktów rolnych) na rzecz rolników ryczałtowych, nie ma zastosowania przepis § 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku z poz. 37 i poz. 38 załącznika do rozporządzenia, ponieważ przytoczone przepisy zwalniają wyłącznie czynności dostarczania towarów w systemie wysyłkowym oraz świadczenia usług, przy spełnieniu określonych warunków.

Bez znaczenia przy tym pozostaje fakt, iż Wnioskodawca całą sprzedaż na rzecz rolników ryczałtowych dokumentuje za pomocą faktur VAT oraz, że rolnicy ci regulują należności na rachunek bankowy Zainteresowanego z dokładnym oznaczeniem jakiej transakcji zapłata dotyczy.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

W myśl § 3 ust. 4 rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

W związku z tym, Wnioskodawca jest zobowiązany do rozpoczęcia ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej, w terminie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Wnioskodawca przekroczył kwotę 40.000 zł obrotu z tytułu sprzedaży towarów na rzecz rolników ryczałtowych - zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia.

Reasumując, w sytuacji, gdy Wnioskodawca dokonuje sprzedaży towarów na rzecz rolników ryczałtowych, za które zapłata następuje za pośrednictwem banku - Zainteresowany nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl