ILPP2/443-1358/09-3/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1358/09-3/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wyższej Szkoły, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 8 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa jakości powietrza poprzez termomodernizację budynku (...)" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa jakości powietrza poprzez termomodernizację budynku (...)". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 grudnia 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.), w którym Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Szkoła Wyższa (dalej Uczelnia), od września 1997 r. prowadzi działalność w zakresie edukacji - szkolnictwo wyższe, sklasyfikowaną wg PKD pod numerem 8030 C. Jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (sprzedaż własnych wydawnictw, usługi najmu pomieszczeń) od m-ca października 1999 r.

Uczelnia ubiega się o dofinansowanie termomodernizacji budynku, który ma być przeznaczony na cele edukacyjne, ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej II Ochrona Środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka; Działanie II.6 Ochrona Powietrza pn. "Poprawa jakości powietrza poprzez termomodernizację budynku (...)".

Budynek ten jest własnością Uczelni od m-ca sierpnia 2002 r. Obecnie nie jest tam prowadzona działalność edukacyjna ze względu na niezbędne prace adaptacyjne i modernizację obiektu na potrzeby Szkoły Wyższej, jednakże część pomieszczeń jest wynajmowana firmom na działalność gospodarczą. Podatek należny VAT jest odprowadzany do urzędu skarbowego, po odliczeniu podatku naliczonego od zakupów usług jakie dotyczą tylko sprzedaży opodatkowanej (np. refaktura energii elektrycznej na podstawie odczytów podliczników każdego najemcy) zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Dochód z najmu przeznaczany jest na cele edukacyjne, korzystające ze zwolnienia od podatku VAT.

Projekt unijny, o który ubiega się Uczelnia dotyczy docieplenia ścian i podcieni budynku i jest etapem jego remontu i adaptacji. Docelowo Wnioskodawca przeniesie swoją siedzibę do ww. zmodernizowanego obiektu. w pierwszym okresie użytkowania szacuje się, iż około 60% powierzchni będzie wykorzystywana na cele edukacyjne, korzystające ze zwolnienia od podatku w zakresie świadczonych usług, a niewykorzystana część na wynajem. Cały dochód z najmu przeznaczony będzie na cele edukacyjne lub związane z ich świadczeniem (np. wynajem powierzchni na bufet dla studentów).

W uzupełnieniu do wniosku, Zainteresowany wskazał, że świadczone przez niego usługi sklasyfikowane są jako usługi edukacyjne pod symbolem PKWiU 80 (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Ponadto szacowany udział sprzedaży opodatkowanej (przychody z najmu pomieszczeń) w przychodach ogółem przekroczy próg 2%. Wnioskodawca podkreślił jednocześnie, że celem najmu pomieszczeń nie jest wydzielona i komercyjna działalność gospodarcza Uczelni. Część najmu będzie związana z działalnością edukacyjną (np. wynajem powierzchni na sklepik lub bufet na cele edukacyjne, zgodnie z § 41 Statutu Uczelni zatwierdzonego decyzją z dnia 7 marca 2007 r. (DSW-3-411 -241/07) przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Uczelnia ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa jakości powietrza poprzez termomodernizację budynku (...)".

W projekcie koszt poniesionego podatku VAT uwzględniony jest jako wydatek kwalifikowany.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo odzyskania podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego w takim stopniu w jakim dotyczy on działalności opodatkowanej. Ponieważ działalność edukacyjna Wnioskodawcy jest zwolniona z podatku od towarów i usług, a dochody z najmu pomieszczeń nie są wydzieloną działalnością gospodarczą Uczelni, tylko też są przeznaczone lub związane z tą działalnością, więc prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje. Stąd brak jest możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa jakości powietrza poprzez termomodernizację budynku (...)".

Wnioskodawca wnosi o zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie w związku z koniecznością przedstawienia indywidualnej interpretacji, w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) przy realizacji ww. projektu, jako niezbędnego załącznika do wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. w poz. 7 tego załącznika, wymieniono usługi w zakresie edukacji - PKWiU ex 80.

Użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU, oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie edukacji, sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU ex 80 - usługi edukacyjne. Jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (sprzedaż własnych wydawnictw, usługi najmu pomieszczeń) od m-ca października 1999 r. Uczelnia ubiega się o dofinansowanie termomodernizacji budynku, który ma być przeznaczony na cele edukacyjne, ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej II Ochrona Środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka; Działanie II.6 Ochrona Powietrza pn. "Poprawa jakości powietrza poprzez termomodernizację budynku (...)". Obecnie w budynku tym nie jest prowadzona działalność edukacyjna ze względu na niezbędne prace adaptacyjne i modernizację obiektu na potrzeby Szkoły Wyższej, jednakże część pomieszczeń jest wynajmowana firmom na działalność gospodarczą. w przyszłości Wnioskodawca przeniesie swoją siedzibę do ww. zmodernizowanego obiektu. w pierwszym okresie użytkowania szacuje się, iż około 60% powierzchni będzie wykorzystywana na cele edukacyjne, korzystające ze zwolnienia od podatku w zakresie świadczonych usług, a niewykorzystana część na wynajem.

Oznacza to, że część pomieszczeń budynku będącego przedmiotem termomodernizacji jest wynajmowana firmom na działalność gospodarczą. Zatem, efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu, będą w części służyły także czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi od podatku, jak i opodatkowanymi, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Dokonanie takiego podziału powoduje, że podatnik odlicza podatek związany ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast nie odlicza podatku związanego ze sprzedażą zwolnioną, bądź niepodlegającą opodatkowaniu.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w powyższym przepisie, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

Stosownie do art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Na mocy art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

W myśl art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

W oparciu o art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Jak wynika z konstrukcji cytowanych wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w takiej części, w jakiej zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast w pozostałej części, w której wydatki związane są ze świadczeniem usług w zakresie edukacji, zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU ex 80 "Usługi w zakresie edukacji", zwolnionych od podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Natomiast w przypadku, gdy Zainteresowany nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją, obliczoną według zasad określonych w art. 90 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że szacowany udział sprzedaży opodatkowanej (przychody z najmu pomieszczeń) w przychodach ogółem przekroczy próg 2%.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Reasumując, Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu pn. "Poprawa jakości powietrza poprzez termomodernizację budynku (...)", z uwzględnieniem przepisów art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl