ILPP2/443-1350/09-3/SJ - Możliwość obniżenia przez gminę kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu termomodernizacji szkoły podstawowej oraz gimnazjum.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1350/09-3/SJ Możliwość obniżenia przez gminę kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu termomodernizacji szkoły podstawowej oraz gimnazjum.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy W, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości prawnej odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w W." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości prawnej odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja Szkoły Podstawowej i Gimnazjum". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.), w którym Zainteresowany doprecyzował opisany stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje projekt pn. "Termomodernizacja Szkoły Podstawowej i Gimnazjum", na którego realizację ubiega się o dofinansowanie w ramach Osi Priorytetowej II Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.6 Ochrona powietrza, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa,. na lata 2007-2013. Gmina ponosi wszelkie koszty związane z utrzymaniem budynków. W jednym z budynków zespołu szkolno-gimnazjalnego, w tzw. bloku żywieniowym, Wnioskodawca wynajmuje pomieszczenia - stołówkę szkolną i uzyskuje przychody opodatkowane podatkiem VAT z tego tytułu. W pozostałych pomieszczeniach bloku żywieniowego oraz w pozostałych budynkach zespołu szkolno-gimnazjalnego prowadzona jest działalność statutowa Szkoły.

W uzupełnieniu do wniosku Gmina wskazała, iż przedmiotowy projekt jest realizowany w ramach zadań własnych Gminy. Ponadto, jak wskazał Zainteresowany, nieruchomości objęte zakresem projektu, po wykonaniu inwestycji pozostaną w ewidencji środków trwałych Gminy i nigdzie nie będą przekazywane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina posiada możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie wykonywania czynności opodatkowanych. Aby płatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Gmina posiada możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z zakupem towarów i usług w trakcie realizacji projektu, tylko w części związanej z wydatkami przypadającymi na realizację inwestycji obejmującymi stołówkę szkolną, ponieważ tylko w tym zakresie realizowana inwestycja będzie służyć do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (występuje tutaj związek zakupów opodatkowanych z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi).

Natomiast Gmina nie posiada możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu w części inwestycji niezwiązanej z wynajmowanymi pomieszczeniami lecz tylko z działalnością statutową Szkoły, ponieważ realizowana inwestycja w tym zakresie nie będzie służyć do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 powołanej ustawy stanowi, iż zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy - w szczególności zadania te obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, a także obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina realizuje projekt pn. "Termomodernizacja Szkoły Podstawowej i Gimnazjum", na realizację którego ubiega się o dofinansowanie w ramach Osi Priorytetowej II Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.6 Ochrona powietrza, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa,. na lata 2007-2013. Przedmiotowy projekt jest realizowany w ramach zadań własnych Gminy. Nieruchomości objęte zakresem projektu, po wykonaniu inwestycji, pozostaną w ewidencji środków trwałych Gminy i nie będą przekazywane. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, z tytułu wynajmu pomieszczenia - stołówki szkolnej w jednym z budynków zespołu szkolno-gimnazjalnego, w tzw. bloku żywieniowym, Gmina uzyskuje przychody opodatkowane podatkiem VAT. W pozostałych pomieszczeniach bloku żywieniowego oraz w pozostałych budynkach zespołu szkolno-gimnazjalnego prowadzona jest działalność statutowa Szkoły.

Zatem, jak wynika z powyższego, Gmina jest podatnikiem podatku VAT osiągającym obrót podlegający opodatkowaniu w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych dotyczących wynajmu lokalu - stołówki szkolnej.

Z kolei, w pozostałym zakresie będącym przedmiotem wniosku, Gmina wykonuje jedno z zadań własnych Gminy, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż Gmina wykonuje czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych dotyczących wynajmu lokalu w budynku zespołu szkolno-gimnazjalnego. Zatem, efekt zrealizowanego projektu, będzie wykorzystywany także do czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego, Gmina W, w trakcie realizacji przedmiotowego projektu ma możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług w części, w której są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Natomiast, w części dotyczącej pozostałej inwestycji, niezwiązanej z wynajmowanymi pomieszczeniami lecz z działalnością statutową Szkoły, warunek określony w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż Gmina w tym zakresie wykonuje jedno z zadań własnych Gminy, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tej inwestycji, w zakresie, w którym nie będzie ona służyć do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

W zakresie przedmiotowego projektu w części do której Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji, Gmina W nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl