ILPP2/443-1345/09-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1345/09-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży pizzy wraz z małym kartonikiem lub butelką coca coli - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży pizzy wraz z małym kartonikiem lub butelką coca coli. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 grudnia 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie usług gastronomicznych: wypiek i dostarczanie na zewnątrz pizzy wg zamówień konsumentów (produkt podstawowy), opodatkowanych 7% VAT. Do usługi tej zamierza dodawać (kartonik, butelkę) napoju coca coli. Dodatek ten byłby wliczony w cenę produktu podstawowego, tj. pizzy. Nie zamierza on sprzedawać napojów jako towaru samoistnego (w lokalu nie ma stolików dla konsumentów), realizuje tylko zamówienia na dostawę do usługobiorcy. Tak więc, usługa gastronomiczna jako jeden produkt składający się z pizzy i napoju byłaby dostarczana w jednej cenie i opodatkowana 7% VAT, jako usługa gastronomiczna. Spółka zaznaczyła, iż wartość pizzy znacznie przekracza wartość napoju. Cena usługi jako jednorodna zawierałaby cenę pizzy i napoju. Tego rodzaju usługę życzą sobie klienci Zainteresowanego, a ponadto byłaby ona atrakcyjniejsza.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, że jej działalność gospodarcza, jest sklasyfikowana wg PKWiU pod symbolem ex 55.5 i podlega opodatkowaniu 7% VAT, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. 212, poz. 1336 załącznik nr 1 pkt 21).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługę gastronomiczną polegającą na wypieku pizzy (jest to produkt podstawowy) i dodawaniu do niej małego kartonika, małej butelki coli z dostarczeniem w jednym zestawie do usługobiorcy, należy traktować jako jednorodną usługę i opodatkować stawką preferencyjną 7% podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotową usługę w aspekcie gospodarczym należy traktować jako tworzącą jednorodną całość. Dlatego nie należy jej dzielić i opodatkowywać różnymi stawkami VAT, lecz świadczenie to uznać jako jednolite i zastosować stawkę podatku VAT 7% dla usługi gastronomicznej. Przemawia za tym też to, że usługa ta stanowi przedmiot jednej zintegrowanej dostawy o ustalonej jednej łącznej cenie zestawu. Zdaniem Zainteresowanego, w tym przypadku istnieje związek pomiędzy tymi produktami pozwalający na potraktowanie tego związku jako jedną usługę w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT w zw. z art. 45 k.c., dlatego zastosowanie opodatkowania preferencyjną stawką VAT 7%, jest zasadne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast pod pojęciem towarów rozumieć należy, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 8 ust. 3 ustawy wskazuje, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, usługi są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na mocy § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W załączniku tym, stanowiącym listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%, w poz. 20 wskazano usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Natomiast, w poz. 21 tego załącznika wymieniono usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie usług gastronomicznych: wypiek i dostarczanie na zewnątrz pizzy wg zamówień konsumentów (produkt podstawowy), opodatkowanych 7% VAT. Do usługi tej zamierza dodawać (kartonik, butelkę) napoju coca coli. Dodatek ten byłby wliczony w cenę produktu podstawowego, tj. pizzy. Nie zamierza on sprzedawać napojów jako towaru samoistnego (w lokalu nie ma stolików dla konsumentów), realizuje tylko zamówienia na dostawę do usługobiorcy. Usługa gastronomiczna jako jeden produkt składający się z pizzy i napoju byłaby dostarczana w jednej cenie i opodatkowana 7% VAT, jako usługa gastronomiczna. Wartość pizzy znacznie przekracza wartość napoju, a cena usługi jako jednorodna zawierałaby cenę pizzy i napoju. Spółka wskazała, że jej działalność gospodarcza jest sklasyfikowana wg PKWiU pod symbolem ex 55.5 i podlega opodatkowaniu 7% VAT, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 - załącznik nr 1 pkt 21).

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, że Zainteresowany w swojej działalności nie będzie świadczył usług gastronomicznych, lecz "Usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych", zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 55.5. Zatem, stosownie do zapisu poz. 21 cyt. rozporządzenia, usługi te podlegać będą opodatkowaniu 7% stawka podatku, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z tego przepisu.

Wnioskodawca wskazał, że zamierza do wypiekanych i dostarczanych na zewnątrz pizzy (PKWiU 55.5) dodawać kartonik, butelkę napoju coca coli. Zamierza on potraktować pizzę jako produkt podstawowy, natomiast napój, jako dodatek do niej i całość traktować jako jedną czynność, opodatkowaną stawką podatku w wysokości 7%.

Wskazać należy, iż w takim przypadku, na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług będziemy mieli do czynienia z dwoma odrębnymi przedmiotami transakcji: usługą polegającą na dostawie pizzy dla kontrahentów zewnętrznych, która opodatkowana będzie 7% stawką podatku oraz dostawą towaru - napoju coca coli (kartonik, butelki), którego dostawa podlegać będzie opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT. Zaznaczyć należy, iż w przedmiotowej sprawie nie będzie możliwe dowolne łączenie poszczególnych usług czy towarów i traktowania ich dostawy jako jednolitej transakcji, opodatkowanej preferencyjną stawką podatku. Bowiem poz. 21 ww. rozporządzenia, która obniża do wysokości 7% stawkę podatku dla świadczonych usług o symbolu PKWiU 55.5, w sposób jednoznaczny określa wyłączenia, dla których ta stawka nie znajduje zastosowania.

Biorąc powyższe pod uwagę, wskazać należy, iż usługi wypieku i dostawy pizzy dla kontrahentów zewnętrznych oraz dostawy napoju coca coli (kartonik, butelka) w jednym zestawie, nie będzie można traktować jako jednej (jednorodnej) usługi gastronomicznej i opodatkować ją 7% stawką podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że w myśl art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). w związku z powyższym, w kompetencji Ministra Finansów nie mieści się analiza prawidłowości dokonanej przez Zainteresowanego we wniosku klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, wobec czego niniejsza interpretacja indywidualna wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU przez niego wskazane.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl