ILPP2/443-1334/09-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1334/09-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "Centrum Rozwoju Zawodowego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "Centrum Rozwoju Zawodowego".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zarząd jest jednostką budżetową samorządu terytorialnego, tj. Gminy Wrocław, powołaną Uchwałą Rady Miejskiej do prowadzenia obsługi inwestycyjnej na rzecz Gminy.

Dodatkowo Uchwałą Rady Miejskiej Zarząd uzyskał prawo do prowadzenia działalności w formie zastępstwa inwestorskiego na rzecz innych podmiotów niż Gmina i jest w tym zakresie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiadającym nr NIP. Z tytułu prowadzonej działalności, uzyskuje przychody i od tej działalności odprowadza podatek od towarów i usług.

Wnioskodawca w imieniu Gminy będzie nadzorował realizację zadania inwestycyjnego pn. "Centrum Rozwoju Zawodowego", które będzie ośrodkiem wspomagającym proces rewitalizacji obszaru wsparcia poprzez wzmocnienie kapitału ludzkiego w kontekście zapotrzebowania lokalnego rynku pracy. Centrum będzie pełniło funkcje centrum szkoleniowego i konferencyjnego, doskonalenia i doradztwa zawodowego. Po zakończeniu inwestycji prowadzenie Centrum, jako zadanie publiczne, zostanie powierzone organizacji pozarządowej, zgodnie z przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, wyłonionej w drodze konkursu. Centrum nie ma być ośrodkiem niekomercyjnym. Jeżeli osiągnięte zostaną jakiekolwiek przychody to Gmina pomniejszy o nie wartość udzielonej dotacji.

Gmina wystąpiła o współfinansowanie ww. zadania ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Jeżeli faktury za roboty budowlane dotyczące zadania pn. "Utworzenie lokalnego Centrum Rozwoju Zawodowego" będą wystawiane na Zarząd, nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż Zarząd nie będzie w przyszłości uzyskiwał przychodów z gospodarowania obiektem.

Jeżeli natomiast faktury za roboty budowlane dotyczące zadania pn. "Utworzenie lokalnego Centrum Rozwoju Zawodowego" będą wystawiane na Gminę, jest możliwość odzyskania podatku VAT pod warunkiem, że stroną zawartych umów o świadczenie usług w ww. obiekcie będzie Gmina, a nie organizacja pozarządowa.

Specyfika projektu oraz brak jednoznacznych danych o inwestorze i przyszłym operatorze inwestycji, uniemożliwia jednoznaczne stwierdzenie, że nie będzie możliwości choćby częściowego odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zarząd ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z tytułu prowadzonej działalności, o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących realizacji zdania inwestycyjnego pn. "Centrum Rozwoju Zawodowego" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej i Gminy.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli faktury za roboty budowlane dotyczące zadania pn. "Utworzenie lokalnego Centrum Rozwoju Zawodowego" będą wystawiane na Zarząd, nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż Zarząd nie będzie w przyszłości uzyskiwał dochodów z gospodarowania obiektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 8 i pkt 15 powołanej ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką budżetową samorządu terytorialnego Gminy, powołaną Uchwałą Rady Miejskiej do prowadzenia obsługi inwestycyjnej na rzecz Gminy. Zarząd, w imieniu Gminy, będzie nadzorował realizację zadania inwestycyjnego pn.: "Centrum Rozwoju Zawodowego", które będzie współfinansowane ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz Gminy. Centrum nie ma być ośrodkiem niekomercyjnym, a jeżeli osiągnięte zostaną jakiekolwiek przychody to Gmina pomniejszy o nie wartość udzielonej dotacji. Prowadzenie Centrum po zakończeniu inwestycji zostanie powierzone organizacji pozarządowej wyłonionej w drodze konkursu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z uwagi zatem na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych - jak wskazał we wniosku Zainteresowany, Zarząd nie będzie uzyskiwał dochodów z gospodarowania obiektem - w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Zarząd nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących realizacji zadania inwestycyjnego pn. "Centrum Rozwoju Zawodowego" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej i Gminy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez Gminę bądź przyszłego operatora zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 9 listopada 2009 r. nr ILPP2/443-1334/09-3/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl