ILPP2/443-1313/09-6/10-S/ISN - Możliwość zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku wydawania przez spółkę nagród rzeczowych w ramach programu lojalnościowego na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1313/09-6/10-S/ISN Możliwość zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku wydawania przez spółkę nagród rzeczowych w ramach programu lojalnościowego na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 17 czerwca 2010 r., sygn. akt I SA/Po 288/10 - stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2009 r. (data wpływu 30 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wniosek Spółki Akcyjnej z dnia 23 września 2009 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczy kas rejestrujących. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 listopada 2009 r. (data wpływu 27 listopada 2009 r.) o informacje doprecyzowujące i brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi akcje promocyjne objęte zakresem projektu P (...), adresowane do szerokiego kręgu odbiorców. Celem tych akcji jest zachęcanie do zwiększania wiedzy, czytania i poszerzania horyzontów.

1.

W ramach akcji P (...) Spółka oferuje jej uczestnikom korzyści wynikające z Programu Lojalnościowego P (...). Celem tego Programu jest generowanie ruchu Partnerom, poprzez zwiększanie czytelnictwa w ich Serwisach Informacyjnych. Partnerami mogą być: osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, będąca wydawcą lub właścicielem Serwisu Informacyjnego.

Serwisem Informacyjnym Partnera jest mass medium w postaci internetowego serwisu informacyjnego, portalu, wortalu, gazety internetowej, bloga tematycznego, serwisu konsumenckiego lub innego serwisu, którego dysponentem jest Partner.

Poprzez "zbieranie punktów za czytanie" i konkursy wiedzy, Użytkownicy (czyli osoby zarejestrowane jako użytkownicy serwisu P (...) lub testujące ten serwis) zachęcani są do systematycznego i aktywnego korzystania z wybranych Serwisów Informacyjnych. Programowi przyświeca hasło "zamieniaj wiedzę na nagrody", które ma zachęcać do zwiększania wiedzy, czytania i poszerzania horyzontów przez Polaków.

2.

Od strony relacji między Spółką a Partnerami - szczegółowe zasady współpracy między nią a Partnerami określone są w regulaminie świadczenia usługi Programu Lojalnościowego P (...). Istota współpracy między Wnioskodawcą a Partnerem polega na świadczeniu przez niego na rzecz Partnera usług realizowanych dla Partnera, na podstawie umowy z nim zawartej i regulaminu (w formie elektronicznej), polegających na obsłudze Programu Lojalnościowego PrzeczytamWszystkich.pl i generowaniu ruchu Serwisom Informacyjnym Partnera. Dzięki zwiększeniu ruchu (liczby użytkowników i generowanych, tzw. odsłon stron) Serwisy Informacyjne Partnera są atrakcyjniejsze dla reklamodawców, a więc Partner ma możliwość uzyskania efektu w postaci wyższych przychodów z reklam.

3.

Od strony Użytkowników (czyli osób fizycznych, które przystąpiły do Programu PrzeczytamWszystkich.pl) - zasady uczestnictwa w tym Programie, prawa i obowiązki Użytkownika oraz prawa i obowiązki Spółki, związane z prowadzeniem tego Programu Lojalnościowego, uregulowane są szczegółowo w Regulaminie Programu P (...).

4.

Po zawarciu umowy między Zainteresowanym a Partnerem, przyznaje on pulę Punktów (punkty, które Użytkownicy Programu mogą zbierać korzystając z Serwisu Informacyjnego Partnera), które są wykorzystane przez Użytkowników do zbierania Punktów w Serwisie Informacyjnym Partnera. Partner posiada tzw. Konto Partnera obejmujące pulę Punktów, które są w dyspozycji Partnera. Partner może określić Reguły, według których Punkty są zbierane przez Użytkowników. Regułami są zasady premiowania Użytkowników za czytanie artykułów (generowanie otwarcia jednej strony w Serwisie Informacyjnym Partnera) na stronach Serwisu Informacyjnego Partnera, wyrażone jako liczba punktów przyznawana po otwarciu określonej liczby różnych artykułów w trakcie zdefiniowanego czasu. Partner może wprowadzić limity liczby Punktów, jakie jeden Użytkownik może zebrać w Serwisie Informacyjnym w danym okresie czasu (np.: godzina, dzień, tydzień, miesiąc). Partner może tworzyć tzw. Pytania Partnerów w konkursach wiedzy organizowanych przez Spółkę. Pytania takie zwykle dotyczą treści artykułów znajdujących się w Serwisie Informacyjnym Partnera. Dzięki temu artykuły te czytane są przez Użytkowników z większą uwagą, a dodatkowo zwiększa się ruch (liczba Użytkowników i liczba odsłon stron) w określonych sekcjach Serwisu Informacyjnego, co przyczynia się ostatecznie do tego, że rośnie atrakcyjność reklamowa Serwisu Informacyjnego dla reklamodawców, a Partner może uzyskiwać wyższe przychody z reklam zamieszczanych w jego Serwisie Informacyjnym.

Punkty zdobywane w ten sposób przez Użytkowników pomniejszają pulę punktów Partnera. Realizacja Usługi przez Spółkę na rzecz Partnera przebiega według poniższych zasad. Po dokonaniu rejestracji i po przetestowaniu Usługi, Partner może dokonać zakupu Punktów. Zakup punktów odbywa się w oparciu o cennik (Wnioskodawca i Partner mogą ustalić w indywidualnych przypadkach inne zasady dokonania płatności). Przykładowo Spółka może ustalić z Partnerem zasady świadczenia przez nią na rzecz Partnera usług obsługi Programu Lojalnościowego P (...) i usług generowania ruchu na Serwisie Informacyjnym Partnera, w oparciu o liczbę Użytkowników, którzy przeczytają artykuły zamieszczone na tym Serwisie Informacyjnym lub w oparciu o liczbę tzw. odsłon (czyli wejść Użytkownika na stronę Serwisu Informacyjnego Partnera).

W każdym z tych wypadków ustalenie zasad rozliczania wynagrodzenia Spółki za usługi wykonane na rzecz Partnera, polegające na obsłudze Programu Lojalnościowego P (...) i usługi generowania ruchu na Serwisie Informacyjnym Partnera w oparciu o:

* liczbę zakupionych przez Partnera Punktów,

* liczbę Użytkowników, którzy odwiedzili Serwis Informacyjny Partnera,

* czy też liczbę odsłon Serwisu Informacyjnego Partnera

nie zmienia tego, że każda z ww. form (liczba Punktów, liczba Użytkowników, liczba odsłon) stanowi tylko miernik służący określeniu ostatecznej wysokości, wyrażonego w pieniądzu, wynagrodzenia za wykonane przez Spółkę na rzecz Partnera usługi.

Zainteresowany nie sprzedaje wirtualnych bytów w postaci Punktów, wejść Użytkowników czy odsłon artykułów w Serwisie Informacyjnym Partnera. Świadczy on usługi obsługi Programu Lojalnościowego P (...) i usługi generowania ruchu na Serwisie Informacyjnym Partnera.

Po zaksięgowaniu płatności, Spółka przyznaje Partnerowi odpowiednią liczbę Punktów, które zasilają Konto Partnera. Punkty, poprzez Panel Partnera (czyli panel aplikacji www, z poziomu którego Partner może zarządzać Kontem Partnera, aktualizować dane, wykonywać raporty, dokonywać zakupu Punktów), są przydzielane Użytkownikom zgodnie z Regułami określonymi przez Partnera. Użytkownicy mogą zbierać Punkty poprzez odwiedzanie Serwisów Informacyjnych Partnera. Punkty "za czytanie" naliczane są zgodnie z Regułami. Wnioskodawca i Partner mogą ustalić inne, dodatkowe akcje promocyjne, które będą umożliwiały zebranie dodatkowych Punktów przez Użytkowników (np. Pytania Konkursowe - czyli pytania zamieszczane na stronie Serwisu PrzeczytamWszystkich.pl, na które udzielenie poprawnej odpowiedzi premiowane jest Punktami, a odpowiedź błędna powoduje pomniejszenie liczby Punktów na Koncie Użytkownika, lub też Punkty za rejestrację Użytkownika w Serwisie Informacyjnym Partnera).

W celu prawidłowego zliczania Punktów, Partner zobowiązany jest do umieszczenia w kodzie Serwisu Informacyjnego Skryptu Zliczającego (czyli kodu programu, który osadzony w kodzie stron Serwisu Informacyjnego umożliwia zidentyfikowanie Użytkownika i naliczenie Punktów). Skrypt powinien być osadzony na każdej podstronie w domenie Serwisu Informacyjnego lub w wybranych sekcjach, o ile taką dodatkową informację Partner poda w ustawieniach Serwisu Informacyjnego (poprzez Panel Partnera). Partner zobowiązany będzie do wykorzystania Punktów w ciągu 12 miesięcy od ich zakupu. Punkty zakupione, a niewykorzystane w tym okresie przepadną. Do cen Punktów wskazanych w cenniku doliczany jest podatek VAT, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

5.

Udział Użytkownika w Programie P (...), możliwy jest po wypełnieniu formularza rejestracyjnego. Po zakończeniu rejestracji, Użytkownik otrzyma aktywne Konto P (...) (czyli konto prowadzone przez Spółkę dla danego Użytkownika, na którym ewidencjonowane są przyznane Użytkownikowi Punkty P (...)). Każdy Użytkownik posiada odrębne Konto P (...), na którym ewidencjonowane są Punkty P (...). Spółka ewidencjonuje Punkty P (...), przyznawane przez nią i Partnerów Programu P (...), na podstawie uzyskanych od nich informacji. Dla jednego Użytkownika może być prowadzone tylko jedno Konto P (...). Nie ma możliwości przekazania Konta P (...) innej osobie. Nie ma możliwości łączenia Kont P (...) ani przenoszenia Punktów P (...) z jednego Konta na inne.

6.

Przyznawanie Punktów P (...) odbywa się na następujących zasadach. Użytkownik uzyskuje Punkty P (...) za określone Aktywności (to znaczy za, określony każdorazowo przez Spółkę lub Partnera Programu P (...), sposób korzystania z danego Serwisu Informacyjnego, który umożliwia otrzymanie Punktów). W szczególności może to być sukcesywne odwiedzanie stron Serwisu Informacyjnego Partnera P (...) i czytanie artykułów oraz odpowiadanie na Pytania Konkursowe.

Punkty każdego Użytkownika są ewidencjonowane w ramach Konta. Użytkownik może zamienić zebrane na swoim Koncie Punkty P (...) na Nagrodę. Nagroda może mieć postać materialną lub inną, np. bonu na usługi świadczone przez określone Serwisy Informacyjne i będzie opisana w katalogu Nagród, dostępnym w Serwisie P (...); nagroda może obejmować również kwotę pieniężną, przeznaczaną na zapłatę podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z postanowieniami Regulaminu.

Po złożeniu przez Użytkownika polecenia zamiany Punktów na Nagrodę, jeżeli na Koncie P (...). Użytkownika znajduje się odpowiednia liczba uzyskanych Punktów, Spółka przystępuje do realizacji polecenia. Jeżeli Nagroda podlega opodatkowaniu, to wartość Nagrody zawiera należny podatek, a jej część pieniężna zostanie automatycznie pobrana przed wydaniem Nagrody na poczet 10% podatku dochodowego. Podana wartość Nagrody w Punktach obejmuje wartość Nagrody oraz wartość kwoty pieniężnej, w wysokości podatku dochodowego od osób fizycznych od Nagrody, zgodnie z unormowaniami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Kwota pieniężna zostaje każdorazowo potrącona z należnością Spółki wobec Użytkownika, z tytułu obowiązku wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku bardziej wartościowych Nagród możliwe będzie ustalenie przez Spółkę, że wartość Nagrody nie uwzględnia kwoty pieniężnej podatku, a obowiązek jego uiszczenia będzie spoczywał po stronie Użytkownika (o czym Użytkownik zostanie poinformowany przy opisie Nagrody lub poprzez e-mail).

7.

Wnioskodawca prowadzi również w ramach Programu Lojalnościowego P (...) konkurs nazywany "R (...)", realizowany w ramach Programu R (...). Celem tego konkursu jest zwiększenie liczby Użytkowników Programu Lojalnościowego P (...) i podniesienie świadomości istnienia tego Programu, w drodze dotarcia do szerszych kręgów osób będących potencjalnymi Użytkownikami. Celem jest również podniesienie znaczenia ww. Programu Lojalnościowego jako akcji społecznej nakierowanej na propagowanie wiedzy.

Dzięki informacji udzielonej szkołom biorącym udział w konkursie "R (...)", uczniowie tych szkół - będący potencjalnymi Użytkownikami Programu Lojalnościowego P (...) - dowiedzą się o możliwości zebrania większej liczby Punktów, jeżeli będą działać wspólnie jako uczniowie (będący zarejestrowanymi Użytkownikami) danej szkoły biorącej udział w konkursie "R (...)". Dodatkowo szkoła - jako uczestnik tego konkursu - również będzie mogła uzyskiwać Punkty w liczbie równej 25% Punktów zebranych przez uczniów tej szkoły za poprawne odpowiedzi udzielone na Pytania Konkursowe. Uczniowie - Użytkownicy, wywodzący się ze szkoły, która wygra konkurs "R (...)", uzyskają możliwość podwojenia zebranych Punktów w ramach Programu "R (...)". Zasady uczestnictwa w Programie "R (...)", prawa i obowiązki uczestników oraz prawa i obowiązki Spółki związane z prowadzeniem Programu "R (...)" zostały określone w Regulaminie.

Program "R (...)" jest realizowany w oparciu o serwis internetowy prowadzony przez Zainteresowanego w domenie internetowej www.P (...).

Do Programu "R (...)" przystępują szkoły poprzez wypełnienie, podpisanie i przesłanie do Spółki formularza zgłoszeniowego. Zgłaszający Szkołę wyznacza Koordynatora Szkoły. Koordynator otrzymuje dostęp do Panelu, poprzez który może modyfikować Konfigurację Szkoły (czyli zdefiniowane przez Koordynatora Szkoły poprzez Panel, ustawienia konfiguracyjne szkoły, jak na przykład liczba i rozkład klas, liczba uczniów itp.). Przy zgłoszeniu szkoły lub przy późniejszej zmianie Konfiguracji Szkoły, wyznacza ona Cel Charytatywny, na który będzie zbierała Punkty. Szkoła może również zaproponować własne Cele Charytatywne. Cele Charytatywne to takie cele, na które szkoły mogą zbierać część swoich Punktów Konkursowych. Szkoły mogą zaproponować również własne, np. lokalne inicjatywy społeczne, na które, w formie darowizny, mogą zostać przekazane środki pieniężne lub dobra materialne ufundowane przez Spółkę. Cele Charytatywne zaproponowane przez szkołę podlegają akceptacji Spółki.

Uczestnikami Programu "R (...)" są osoby fizyczne, pełnoletnie i zamieszkałe na terytorium Polski, które przystąpiły do tego Programu. Uczestnikami mogą być również osoby niepełnoletnie, za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych. Spółka może w każdej chwili, pod rygorem usunięcia danego Uczestnika z Programu "R (...)", oczekiwać pisemnej zgody rodziców lub opiekunów prawnych.

W ramach ww. Programu, Uczestnik uzyskuje Punkty za określone Aktywności (czyli za określony każdorazowo przez Spółkę lub Partnerów Programu sposób korzystania z artykułów i treści Serwisów Informacyjnych, który umożliwia otrzymanie Punktów, w szczególności może to być sukcesywne czytanie artykułów na stronach Serwisów Informacyjnych Partnerów, udzielanie poprawnych odpowiedzi na Pytania Konkursowe i uczestnictwo w Wirtualnych Sprawdzianach). Pytania Konkursowe to pytania zamieszczane na stronie Serwisu "R (...)", na które udzielanie poprawnej odpowiedzi premiowane jest Punktami, przy czym odpowiedź błędna powoduje pomniejszenie liczby Punktów na Koncie Uczestnika. Wirtualne Sprawdziany to sprawdziany i pytania definiowane przez Koordynatorów Szkół lub Spółkę i Partnerów, poprzez Serwis P (...). Punkty zgromadzone przez poszczególnych Uczestników konkursu "R (...)" są ewidencjonowane w ramach Konta prowadzonego przez Spółkę, w ramach Serwisu "R (...)" dla każdego Uczestnika.

A. Szkoły do konkursu "R (...)" będą zgłaszać Uczniowie, nauczyciele lub dyrektorzy szkół, przy czym z jednej szkoły możliwe będzie jedno zgłoszenie. Nauczyciel taki może się również zarejestrować jako Użytkownik. Za inicjatywę zgłoszenia szkoły, zgłaszający będzie mógł otrzymać jednorazowo 250 Punktów. Aby szkoła mogła w pełni uczestniczyć w Programie "R (...)", konieczne będzie potwierdzenie zgłoszenia przesłane przez dyrektora szkoły na adres Spółki.

W ramach opisywanego konkursu, prowadzone będą rankingi poszczególnych kategorii szkół. Szkoły - jako uczestnicy konkursu "R (...)" - będą zbierały Punkty za udzielane przez ich uczniów odpowiedzi na pytania Konkursowe oraz za liczbę uczniów danej szkoły, którzy przystąpią do Programu "R (...)" i jednocześnie zarejestrują się jako Użytkownicy Programu P (...).

Szkoła, która zbierze w danej kategorii szkół najwięcej punktów - zostanie zwycięzcą konkursu "R (...)" (dla danej kategorii szkół) i otrzyma nagrodę. Istotą nagrody jest możliwość zadysponowania kwotą pieniężną wynikającej z liczby zebranych przez szkołę Punktów lub inną nagrodą rzeczową, wybraną z listy Nagród, na wskazany przez zwycięską szkołę Cel Charytatywny. Środki pieniężne lub przedmioty stanowiące nagrody zwycięskiej szkoły, zostaną, przez Spółkę działającą w imieniu i na rzecz takiej szkoły, przekazane na Cel Charytatywny wskazany przez tę szkołę.

B. Z punktu widzenia osób będących już zarejestrowanymi Użytkownikami Programu Lojalnościowego P (...), konkurs "R (....)" będzie oznaczał możliwość zgłoszenia swojej szkoły (co umożliwi otrzymanie przez takiego Użytkownika dodatkowych Punktów za zgłoszenie szkoły). Dodatkowo, jeżeli ze szkolnej klasy danego Użytkownika, zgłoszą się do Programu "R (...)" i zarejestrują jako Użytkownicy P (...), inne osoby - będzie to stanowiło podstawę do przyznania takiemu Użytkownikowi dodatkowych Punktów. Jeżeli Użytkownik stwierdzi, że w konkursie bierze już udział jego szkoła, to przypisuje się w ramach tego konkursu do swojej szkoły, jeżeli zgłoszona jest klasa szkolna danego Użytkownika, to przypisuje się on do swojej klasy. Jeżeli dotąd dana szkoła nie została zgłoszona do konkursu, to uczeń może zgłosić swoją szkołę do konkursu "R (...)", ale szkoła ta weźmie udział w konkursie dopiero po zaakceptowaniu tego zgłoszenia przez osobę reprezentującą szkołę w ramach tego konkursu - czyli przez nauczyciela tej szkoły, który uzyskał zgodę dyrektora szkoły lub bezpośrednio przez dyrekcję szkoły.

C. Z punktu widzenia osoby, która dotąd nie była Użytkownikiem Programu P (...), po przystąpieniu do tego Programu możliwe będzie także przystąpienie do konkursu "R (...)".

D. Nauczyciel z danej szkoły, który zgłosi daną szkołę i uzyska zgodę swojego dyrektora, będzie pełnił funkcje Koordynatora. Koordynator może zgłosić daną szkołę do konkursu "R (...)". Po dopełnieniu formalności, przewidzianych w regulaminie ww. konkursu, dla tzw. akceptacji zgłoszenia szkoły, będzie ona aktywnym uczestnikiem konkursu. Koordynator może zostać zmieniony przez dyrektora danej szkoły. Koordynator pełni szereg funkcji: "tworzy" klasy zgłoszone do konkursu, zatwierdza klasy zgłoszone przez uczniów do konkursu, weryfikuje czy dany uczeń należy do określonej klasy. Koordynator może układać pytania testowe dla uczniów danej szkoły lub klasy. Uprawnienia Koordynatora mogą zostać przeniesione z jednego nauczyciela danej szkoły na innego nauczyciela.

E. Regulamin konkursu "R (...)" będzie premiował przystanie do konkursu, zgłoszenie przez ucznia swojej szkoły, rywalizację między szkołami i klasami, polegającą na zebraniu jak największej liczby Punktów. Uczniom będzie więc zależało na zachęcaniu innych kolegów z tej samej klasy i szkoły, bowiem związane to będzie ze zwiększeniem liczby Punktów danego ucznia, będącego zarejestrowanym Użytkownikiem. Rywalizacja z innymi klasami i szkołami, zbieranie przez uczniów, będących zarejestrowanymi Użytkownikami, Punktów, które będą mogły zostać wymienione na nagrody oraz dodatkowe Punkty, w sytuacji, gdy szkoła tego Użytkownika wygra w rankingu ogólnopolskim lub wojewódzkim, winny się przyczynić do zwiększenia ruchu (liczby Użytkowników i generowanych tzw. odsłon stron) na Serwisach Informacyjnych Partnera. Premiowany będzie także nauczyciel pełniący funkcję Koordynatora. Również on po zarejestrowaniu się jako Użytkownik będzie mógł zbierać Punkty, a dodatkowo będzie premiowany Punktami za wykonywanie funkcji Koordynatora oraz za wygraną jego szkoły w konkursie.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że jest podatnikiem VAT-czynnym. Prowadzona przez niego działalność gospodarcza podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dokonuje on sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych od lipca 2009 r. W okresie od lipca do października 2009 r. wartość tej sprzedaży wyniosła 1205,00 zł. Spółka poinformowała również, że przy nabyciu nagród przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zaktualizuje obowiązek Wnioskodawcy do wprowadzenia ewidencji sprzedaży tych usług przy pomocy kas rejestrujących.

2.

Czy wydawanie przez Spółkę nagród rzeczowych, w ramach Programu Lojalnościowego P (...), osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (nagród takich jak np.: sprzęt radiowy, telewizyjny, telekomunikacyjny, fotograficzny, płyty CD, DVD, karty pamięci, MP3, MP4), zaktualizuje jej obowiązek do wprowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących i czy limit zwolnienia z tego obowiązku wynoszący 40.000 zł nie będzie miał tu zastosowania.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zaktualizuje obowiązek Spółki do wprowadzenia ewidencji sprzedaży tych usług przy pomocy kas rejestrujących, w dniu przekroczenia kwoty 20.000 zł z tytułu sprzedaży usług na rzecz Partnerów, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Ponieważ dotąd nie prowadziła ona sprzedaży usług na rzecz Partnerów, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, to w stosunku do niej nie zaktualizował się obowiązek wprowadzenia kas rejestrujących. Dla oceny tego czy obowiązek wprowadzenia kas rejestrujących zaktualizuje się obecnie, miarodajne są przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W sytuacji więc rozpoczęcia przez Spółkę w trakcie 2009 r. sprzedaży usług na rzecz Partnerów, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, stosownie do treści § 3 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwolnienie z obowiązku ewidencji sprzedaży takich usług (co do zasady obowiązujące do dnia 31 grudnia 2009 r.) straci moc w przypadku przekroczenia kwoty obrotów z tytułu świadczenia takich usług w wysokości 20.000 zł. Zwolnienie to będzie więc obowiązywać wyłącznie do dnia przekroczenia kwoty 20.000 zł z tytułu sprzedaży usług na rzecz Partnerów, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. W dniu przekroczenia kwoty 20.000 zł, Wnioskodawca winien mieć już zgłoszoną w urzędzie skarbowym i działającą kasę rejestrującą.

Ad. 2

Zdaniem Zainteresowanego, nieodpłatne przekazanie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będących Użytkownikami, Nagród wydawanych w ramach Programu P (...), takich jak np.: sprzęt radiowy, telewizyjny, telekomunikacyjny, fotograficzny, płyty CD, DVD, karty pamięci, MP3, MP4, znaki legitymizacyjne (bony i vouchery uprawniające do bezpłatnego skorzystania z usług świadczonych przez Partnerów lub podmioty trzecie), nie podlega rejestrowaniu przy pomocy kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z kolei przez pojęcie sprzedaży, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W opinii Spółki, wyłącznie tak rozumiana sprzedaż (jako odpłatna dostawa towarów i usług) winna być ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej. Nieodpłatne przekazanie na cele związane z prowadzonym przez nią przedsiębiorstwem towarów lub usług jako Nagrody, nie mieści się w pojęciu "sprzedaży", ponieważ przekazanie takie nie może być uznane za dostawę towarów na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, ani za świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 i jako wyłączone spod regulacji ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega opodatkowaniu.

Takie stanowisko jest zgodne z linią orzecznictwa, w tym ze wskazanymi wyrokami sądów krajowych (wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 3 kwietnia 2007 r. sygn. akt I SA/Wr 152/07; wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 października 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1444/07; wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 października 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1255/07; wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 sierpnia 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 984/07; wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 14 lutego 2008 r. sygn. akt I SA/Rz 875/07 oraz wyrok NSA z dnia 13 maja 2008 r. sygn. akt I FSK 600/07).

W konsekwencji, bez znaczenia pozostają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, skoro wspomniane nieodpłatne przekazanie Nagród nie podlega opodatkowaniu podatkiem należnym, a tym samym także nie podlega ewidencji przy pomocy kas rejestrujących.

Na tle przedstawionego opisu sprawy oraz własnego stanowiska Zainteresowanego, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów, wydał w dniu 30 grudnia 2009 r. interpretację indywidualną nr ILPP2/443-1313/09-6/ISN, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy dotyczące kas rejestrujących za prawidłowe - w zakresie pytania nr 1, a za nieprawidłowe - w zakresie pytania nr 2.

W ocenie tut. Organu, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), stwierdzono, iż Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2009 r., jednak w przypadku przekroczenia kwoty obrotu z działalności (z tytułu świadczonych usług i sprzedawanych towarów), o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, w wysokości 20.000 zł, zwolnienie to obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty. Tym samym, nie ma on obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia przekroczenia ww. kwoty obrotu.

Natomiast w przypadku nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych, która to czynność zrównana jest z odpłatną dostawą podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, w przypadku istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego, o braku możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej decyduje, zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia charakter przekazywanych towarów.

Wskazano więc, że jeżeli Wnioskodawca nieodpłatnie przekazuje na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej towary wymienione w przywołanym § 4 rozporządzenia, np.: sprzęt radiowy, telewizyjny, telekomunikacyjny, fotograficzny, płyty CD, DVD, karty pamięci, MP3, MP4 to czynności te zgodnie z wyłączeniem zawartym we wskazanym przepisie, podlegają obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast przekazanie towarów nie wymienionych w § 4 rozporządzenia, nie wymaga obowiązku prowadzenia takiej ewidencji, zatem w tym zakresie Zainteresowany korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 5 rozporządzenia, do dnia przekroczenia kwoty obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, w wysokości 20.000 zł.

Pismem z dnia 18 stycznia 2010 r. Spółka Akcyjna wezwała Organ podatkowy, do usunięcia naruszenia prawa w ww. interpretacji indywidualnej w części stwierdzającej nieprawidłowość jej stanowiska w sprawie obowiązku wprowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących w związku z wydaniem nagród rzeczowych w ramach Programu Lojalnościowego P (...) osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 16 lutego 2010 r. nr ILPP2/443/W-8/10-2/SJ Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu, stwierdził brak podstaw do zmiany interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym, Spółka Akcyjna reprezentowana przez Pełnomocnika, wniosła w dniu 16 marca 2010 r. skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu po rozpoznaniu sprawy wydał wyrok w dniu 17 czerwca 2010 r. sygn. akt I SA/Po 288/10, w którym uchylił zaskarżoną interpretację w części dotyczącej uznania stanowiska strony skarżącej za nieprawidłowe w zakresie pytania nr 2 przedstawionego we wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 17 czerwca 2010 r. sygn. akt I SA/Po 288/10 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy - przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących - art. 111 ust. 1 ustawy.

W art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, zawarte zostało upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w sprawie kas rejestrujących.

W 2009 r. w powyższym zakresie obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), zwane dalej rozporządzeniem.

Jak wynika z treści § 3 ust. 5 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników rozpoczynających sprzedaż w 2009 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Z kolei na mocy § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów:

1.

do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego;

2.

przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 6 i 7 załącznika do rozporządzenia;

3.

przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami;

4.

przy dostawie: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3);

5.

przy dostawie:

a.

sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32),

b.

sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego, (ex PKWiU 33.40.3);

6.

przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy;

7.

przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży;

8.

przy dostawie wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU;

9.

przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 43 załącznika do rozporządzenia.

Ad. 1

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych od lipca 2009 r. W okresie od lipca do października 2009 r. wartość tej sprzedaży wyniosła 1205.00 zł.

Mając na uwadze powyższe oraz przywołane przepisy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2009 r., jednak w przypadku przekroczenia kwoty obrotu z działalności (z tytułu świadczonych usług i sprzedawanych towarów), o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, w wysokości 20.000 zł, zwolnienie to obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty. Tym samym, nie ma on obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia przekroczenia ww. kwoty obrotu.

Ad. 2

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje (realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy) wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Spółka, w przedmiotowej sprawie, w ramach prowadzonego Programu Lojalnościowego P (...), wydaje nieodpłatnie nagrody rzeczowe osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, takie jak np.: sprzęt radiowy, telewizyjny, telekomunikacyjny, fotograficzny, płyty CD, DVD, karty pamięci, MP3, MP4.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii ewidencjonowania ww. wydania nagród za pomocą kas rejestrujących.

Wskazać tu należy, że obowiązek ewidencjonowania dotyczy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, przy czym przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług.

Zatem dla rozstrzygnięcia wątpliwości Spółki, w pierwszej kolejności należy stwierdzić, czy w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez dostawę towarów rozumie się również, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów przekazywania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł - art. 7 ust. 4 ustawy.

Natomiast przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy - art. 7 ust. 7 ustawy.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego opisu sprawy, w pierwszej kolejności należy wskazać, iż z dniem 1 czerwca 2005 r. - w wyniku wejścia w życie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) - nastąpiła zmiana treści art. 7 ust. 3 ustawy, w którym postanowiono, że przepisu art. 7 ust. 2 ustawy nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, zamiast - jak było do dnia 31 maja 2005 r. - do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Zmiana ta wpłynęła w sposób istotny na wykładnię normy art. 7 ust. 2 ustawy, której odczytywanie w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 maja 2005 r. następowało przez pryzmat art. 7 ust. 3 ustawy, z uwzględnieniem prowspólnotowej wykładni tegoż unormowania.

Powyższa nowelizacja, poprzez odstąpienie od treści art. 7 ust. 3 ustawy obowiązującej do dnia 31 maja 2005 r. - korelującej z końcową częścią przepisu art. 5 ust. 6 VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG) - zdezaktualizowała uchwałę siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 maja 2007 r. (sygn. akt I FPS 5/06), odnoszącej się jednoznacznie do art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z 2004 r. w brzmieniu obowiązującym w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 maja 2005 r. Pojawiająca się z tego powodu wątpliwość co do sposobu interpretacji art. 7 ust. 2 ustawy w zw. z art. 7 ust. 3 ustawy - w nowym brzmieniu, spowodowała konieczność zajęcia w tym zakresie stanowiska przez Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku składu siedmiu sędziów z dnia 23 marca 2009 r. uznał, iż przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z tym przedsiębiorstwem w świetle art. 7 ust. 2 i 3 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r., nie stanowi dostawy towarów, nawet jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów (sygn. akt I FPS 61/08, ONSA1WSA 2009/4, poz. 61 oraz Rzeczp. 2009/70, s. C6).

W powołanym wyżej wyroku, Naczelny Sąd Administracyjny wyraził stanowisko, iż z literalnego brzmienia części wstępnej art. 7 ust. 2 ustawy wynika wprost, że odnosi się on do takiego przekazania towarów, które nastąpiło wyłącznie na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Oznacza to, że przepis ten pomija takie nieodpłatne przekazania towarów, które zostały dokonane na cele związane z przedsiębiorstwem prowadzonym przez podatnika.

Czynności wymienione w art. 7 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, zostały podane jedynie jako przykłady (gdyż poprzedza je sformułowanie "w szczególności") wskazanego w części wstępnej tego przepisu przekazania towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. W konsekwencji również wymienione w pkt 2 omawianego przepisu "wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny" to tylko takie przekazanie towarów, które zostało dokonane na cele inne niż związane z przedsiębiorstwem prowadzonym przez podatnika.

Należy wskazać, iż po nowelizacji art. 7 ust. 3 ustawy, zakres przedmiotowy opodatkowania wskazany w ust. 2 tego artykułu jest określony jedynie w jego części wstępnej (a nie także w ust. 3, jak to było przed nowelizacją). Przepis ust. 3 tego artykułu określa obecnie tylko rodzaje towarów, których przekazanie wskazane w ust. 2, czyli na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, zostało wyłączone z zakresu przedmiotowego opodatkowania (wyłączenie przedmiotowe); jest on przepisem szczególnym (zawierającym wyjątki) w stosunku do ust. 2. Obecnie brak jest powiązania tego wyłączenia z jego bezpośrednim związkiem z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa (wyłączenie przedmiotowo-celowe), jak to miało miejsce przed nowelizacją.

Konkludując powyższe wyjaśnienia należy stwierdzić, iż w świetle art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r., nie stanowi dostawy przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa, na cele wiążące się z tym przedsiębiorstwem, nawet jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów.

Należy zatem uznać, że przekazanie przez Spółkę bez wynagrodzenia nagród rzeczowych należących do jej przedsiębiorstwa na cele związane z tym przedsiębiorstwem, w świetle art. 7 ust. 2 i 3 ustawy, nie stanowi dostawy towarów, nawet jeżeli przysługiwało jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ich nabyciem.

Jak wynika z już wcześniej cyt. przepisów ustawy, obowiązkiem ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących objęta jest sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy.

Zatem w przedmiotowej sprawie, w przypadku nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych, która to czynność nie jest zrównana z odpłatną dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy, nie mamy do czynienia ze sprzedażą, o której mowa w powołanym powyżej przepisie.

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów oraz przedstawiony stan sprawy stwierdza się, że nieodpłatne przekazanie towarów będących przedmiotem pytania na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tym samym Zainteresowany nie ma obowiązku jego ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, a limit zwolnienia z tego obowiązku nie ma tu zastosowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl